45 898 läst ·
129 svar
46k läst
129 svar
Tomten är ej enligt ritning
Jag förstår varför för att slippa tänka på visa saker som underhåll som föreningen står för att vi är ensamma om det stämmer inte riktigt i usa är det extremt vanligt med hmo villor det är ju uppbyggt på samma sätt som en bostadsrättsförening och Tyskland Holland fins det mycket radhus som är bostadsrättsföreningarD Daaaaaniel skrev:Tycker detta är fantastiskt exempel den tes som vuxit sig allt starkare inom mig på senare år nämligen att bostadsrätt är ett jävligt konstigt fenomen. Varvid vi i praktiken är ensamma om det "i världen". För lägenhet har jag större förståelse för det, men dessa radhus-brf:er, eller i värsta all till och med villa-brf:er som blir allt vanligare, ska man akta sig för.
Jag skriver inte så för att på något vis strö salt i såret för TS, utan lider genuint med dig och förstår till fullo besvikelsen.
Jag tror dessvärre att möjligheterna till ekonomisk kompensation elle flytt av brunnarna är lika troligt som bemannad resa till Mars i närtid. Alternativen är snarare:
A) Acceptera och lev lyckligt
B) Flytta in och sälj sedan.
I ett försök att försöka ge lite positivt hopp iaf tycker jag det ser ut som att de hade kunnat varit värre placerade då de iaf verkar vara i hörnan och ej mitt på gaveln etc.
När det gäller den typen av BRF:er brukar merparten av ansvaret ligga på innehavaren ändå. Det är i princip bara om det skulle hända något med tak/fasad eller stammar som man kan ”ringa föreningen”.M maria01 skrev:
När vi köpte en bostadsrätt på markplan så ingick det mark som var ”vår”
I vårat fall så var det hela lägenhetens längd och 4 meter ut.
Denna markplätt fick vi utnyttja som vi ville, inom BRFs stadgar.
Köpte denna igenom Ikeas/skanskas bolag boklok och på kartor, prospekt och kontrakt så var det tydligt utmärkt vilken mark som tillhörde lägenheten.
Dock så kan jag inte minnas att det var utmärkt med dagvattenbrunnar och annat och det sades inget om att det kan finnas på tomten.
Kanske lite OT men det verkar funka så när det byggs mindre BRFer/radhus BRFer
I vårat fall så var det hela lägenhetens längd och 4 meter ut.
Denna markplätt fick vi utnyttja som vi ville, inom BRFs stadgar.
Köpte denna igenom Ikeas/skanskas bolag boklok och på kartor, prospekt och kontrakt så var det tydligt utmärkt vilken mark som tillhörde lägenheten.
Dock så kan jag inte minnas att det var utmärkt med dagvattenbrunnar och annat och det sades inget om att det kan finnas på tomten.
Kanske lite OT men det verkar funka så när det byggs mindre BRFer/radhus BRFer
Jag förstår inte problemet. Lite brunnar i gräsmattan är ju helt normalt. När vi bodde i BRF hade vi 3 sånna på lite olika ställen. Efter 2 år syntes dom knappt för gräset hade växt över dom. Vad ska du göra med tomten som gör att dom stör dig? Bygga bunker får du förmodligen ändå inte göra på upplåten mark.
Detta var såklart inget som påverkade något pris när vi sålde.
Detta var såklart inget som påverkade något pris när vi sålde.
Självbyggare
· halland
· 242 inlägg
Brunn 1, 2 och 3 ser ut att vara servis brunnar för avlopp och dagvatten jämte dom ser det också ut att sticka upp 2 vattenservis avstängningar dessa täcks också av lock sen. Det konstiga är att alla dessa brunnar alltid skall ligga utanför tomtgränsen på kommunal mark då det är kommunens ansvar. Är det säkert att dom inte är utanför tomten.J Jogge7 skrev:
De skulle mäta exakt och se vilka brunnar är innanför tomten. Det kanske stämmer som du säger att brunn 1,2 och 3 är utanför tomten. Ska bli intressant att se hur man ska få ditt en häck. Kan bli lite tight mellan brunn 4 och 2H Helmersson skrev:Brunn 1, 2 och 3 ser ut att vara servis brunnar för avlopp och dagvatten jämte dom ser det också ut att sticka upp 2 vattenservis avstängningar dessa täcks också av lock sen. Det konstiga är att alla dessa brunnar alltid skall ligga utanför tomtgränsen på kommunal mark då det är kommunens ansvar. Är det säkert att dom inte är utanför tomten.