D Daaaaaniel skrev:
Tycker detta är fantastiskt exempel den tes som vuxit sig allt starkare inom mig på senare år nämligen att bostadsrätt är ett jävligt konstigt fenomen. Varvid vi i praktiken är ensamma om det "i världen". För lägenhet har jag större förståelse för det, men dessa radhus-brf:er, eller i värsta all till och med villa-brf:er som blir allt vanligare, ska man akta sig för.

Jag skriver inte så för att på något vis strö salt i såret för TS, utan lider genuint med dig och förstår till fullo besvikelsen.
Jag tror dessvärre att möjligheterna till ekonomisk kompensation elle flytt av brunnarna är lika troligt som bemannad resa till Mars i närtid. Alternativen är snarare:
A) Acceptera och lev lyckligt
B) Flytta in och sälj sedan.

I ett försök att försöka ge lite positivt hopp iaf tycker jag det ser ut som att de hade kunnat varit värre placerade då de iaf verkar vara i hörnan och ej mitt på gaveln etc.
Jag förstår varför för att slippa tänka på visa saker som underhåll som föreningen står för att vi är ensamma om det stämmer inte riktigt i usa är det extremt vanligt med hmo villor det är ju uppbyggt på samma sätt som en bostadsrättsförening och Tyskland Holland fins det mycket radhus som är bostadsrättsföreningar
 
M maria01 skrev:
Jag förstår varför för att slippa tänka på visa saker som underhåll som föreningen står för
Och vilka består föreningen av?
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Stamar och skador troligtvis som i vilken bostadsrätt som helst
 
M maria01 skrev:
Stamar och skador troligtvis som i vilken bostadsrätt som helst
Vad det ett svar till mig läste du nog inte min fråga riktigt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad det ett svar till mig läste du nog inte min fråga riktigt.
Består av medlemmarna så klart men går nåt snett så slipper man ringa efter hantverkare själv och såna saker så är det attraktivt för många slippa sånt
 
K kindvall skrev:
Missade att det var bostadsrätt. Vad står det i avtalet, är marken specifikt upplåten eller är det nyttjanderätt?
Enligt ritning så står det upplåten mark
 
M maria01 skrev:
Består av medlemmarna så klart men går nåt snett så slipper man ringa efter hantverkare själv och såna saker så är det attraktivt för många slippa sånt
När det gäller den typen av BRF:er brukar merparten av ansvaret ligga på innehavaren ändå. Det är i princip bara om det skulle hända något med tak/fasad eller stammar som man kan ”ringa föreningen”.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
När vi köpte en bostadsrätt på markplan så ingick det mark som var ”vår”
I vårat fall så var det hela lägenhetens längd och 4 meter ut.
Denna markplätt fick vi utnyttja som vi ville, inom BRFs stadgar.

Köpte denna igenom Ikeas/skanskas bolag boklok och på kartor, prospekt och kontrakt så var det tydligt utmärkt vilken mark som tillhörde lägenheten.
Dock så kan jag inte minnas att det var utmärkt med dagvattenbrunnar och annat och det sades inget om att det kan finnas på tomten.

Kanske lite OT men det verkar funka så när det byggs mindre BRFer/radhus BRFer
 
F falkn skrev:
När det gäller den typen av BRF:er brukar merparten av ansvaret ligga på innehavaren ändå. Det är i princip bara om det skulle hända något med tak/fasad eller stammar som man kan ”ringa föreningen”.
. Var ju det jag skrev om du går upp lite
 
Läs första meningen i start inlägget
"Vi har köpt ett gavelradhus nyproduktion. De håller på och bygger det just nu"

Lulaua Lulaua skrev:
Jag gissar tvärtom, för dom på TS bild ser ju nya ut.
 
Jag förstår inte problemet. Lite brunnar i gräsmattan är ju helt normalt. När vi bodde i BRF hade vi 3 sånna på lite olika ställen. Efter 2 år syntes dom knappt för gräset hade växt över dom. Vad ska du göra med tomten som gör att dom stör dig? Bygga bunker får du förmodligen ändå inte göra på upplåten mark.

Detta var såklart inget som påverkade något pris när vi sålde.
 
  • Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
J Jogge7 skrev:
[bild] [bild]
Brunn 1, 2 och 3 ser ut att vara servis brunnar för avlopp och dagvatten jämte dom ser det också ut att sticka upp 2 vattenservis avstängningar dessa täcks också av lock sen. Det konstiga är att alla dessa brunnar alltid skall ligga utanför tomtgränsen på kommunal mark då det är kommunens ansvar. Är det säkert att dom inte är utanför tomten.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
P Polyester skrev:
Läs första meningen i start inlägget
"Vi har köpt ett gavelradhus nyproduktion. De håller på och bygger det just nu"
Vad menar du?
 
H Helmersson skrev:
Brunn 1, 2 och 3 ser ut att vara servis brunnar för avlopp och dagvatten jämte dom ser det också ut att sticka upp 2 vattenservis avstängningar dessa täcks också av lock sen. Det konstiga är att alla dessa brunnar alltid skall ligga utanför tomtgränsen på kommunal mark då det är kommunens ansvar. Är det säkert att dom inte är utanför tomten.
De skulle mäta exakt och se vilka brunnar är innanför tomten. Det kanske stämmer som du säger att brunn 1,2 och 3 är utanför tomten. Ska bli intressant att se hur man ska få ditt en häck. Kan bli lite tight mellan brunn 4 och 2
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Vad får ts göra med en sån här tomt? Får han sätta upp staket eller en häck om så måste ju det finnas nån form av öppning för tankbil så då kommer han aldrig få bygga en altan där eller på nåt sett täcka dom
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.