Jag har sökt bygglov för att göra om en carport till förråd, och då fått på mig att skriva in i kontrollplanen att brandskyddsregler ska kontrolleras.

Kvinnan på kommunen skämdes nästan för att be mig skriva in det, men det fick jag göra. Min ursprungliga idé var att bygga förrådet enligt EI30 men när jag mätt och räknat lite så är frågan om jag verkligen behöver det?

Här en liten skiss som jag ska förklara. Carport+förråd som ska bli förråd är den övre byggnaden på bilden, medan befintligt boningshus är den nedre byggnaden, det är ett 1,5 planshus med takkupa.

Den gröna heldragna linjen visar 5 meters avstånd från boningshuset, och den blåa heldragna fem meter från förrådet.

Den gröna streckade 7 meter från boningshuset, den blåa steckade 7 meter från förrådet.

A = Ytterdörr på förrådet, som hamnar +5 men -7 meter.
B = Ytterdörr på förrådet som hamnar -5 meter.
C = Ytterdörr på boningshuset, som hamnar -5 men +7 meter.
D = Nytt fönster på förrådet, - 5 meter. Yta = mindre än en kvadratmeter
E = Fönster på boningshusets bottenvåning, +5 men -7 meter. 0,4 m2.
F & G = Fönster på boningshusets bottenvåning, -5 meter. 0,4 m2 styck
H-J = Fönster på takkupans nordsida, +5 men -7 meter, 0,7 m2 styck.
K = Befintligt fönster, +5 men -7 meter. 0,7 kvm inom 7 meter. (hela fönstret är 1,7 kvm)

Skiss över ombyggnation med avstånd och markeringar för dörrar och fönster relaterat till EI30 brandskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Båda byggnadernas konstruktioner håller för EI30, så det är bara fönster och dörrar man behöver ta hänsyn till.

Reglerna jag behöver ta hänsyn till ser ut så här:

Tabell över brandskyddskrav för avstånd mellan småhus och komplementbyggnader.
Skapa konto

Om jag bygger förrådet HELT i EI30, så borde det räcka med att jag:

- Sätter en brandklassad dörr i B, eftersom A är mer än 7 meter och fönstret mindre än en kvm.

Om jag inte gör någonting alls, utan påstår att huvudbyggnaden håller för att:

- Dörren C är mer än 5 meter bort.
- Den totala fönsterarean mindre än 7 meter bort bort är (0,4*3)+(0,7*3)+0,7 = 4 kvm.

Eller faller det på att jag inte får dela fönster K? Eller måste jag till och med ha båda dörrarna A och B i brandklass? Jag tycker detta är klurigt som fasiken när det inte är två helt parallella byggnader vi pratar om.

STORT tack på förhand. Det hela handlar ju om att jag tycker det känns onödigt att köpa brandklassade dörrar och slänga tusenlappar i onödan. :)

• Skiss över byggprojekt med mått och avstånd markerade för omvandling av carport till förråd enligt EI30 brandskyddskrav.
    Skapa konto
  • Skiss i PowerPoint som visar planlösning för ombyggnad av carport till förråd med avstånd och EI30-brandkrav.
    Skapa konto
En intressant aspekt är att carport och förråd bägge är att betrakta som komplementbyggnader så egentligen ändrar du 'ingenting' genom din ombyggnad.

Men en snabb titt på din din ritning gör att jag funderar på om inte en detalj löser din fundering: Aktuellt regelverk avser brandspridning mellan byggnader och då skall endast motstående väggar räknas med. Man brukar räkna med att väggar 'inom 45 till 135 grader ut från en vägg skall räknas med som motstående. Om du för in det på din ritning kan det eventuellt vara så att det löser dina funderingar? Speciellt om du funderar kring K.

Men om vi bortser från det rent teoretiska: Regelverket finns för ditt eget skydd och själv upplever jag att brandklassade dörrar är värt det oavsett. Inte bara för att det ger bättre nattsömn utan för att extrakostnaden du betalar mycket handlar om allmänt bättre kvalité i dörren. Personligen hade jag satt in brandklassade dörrar i A och B och helt slutat fundera.

B BrunoS skrev:
En intressant aspekt är att carport och förråd bägge är att betrakta som komplementbyggnader så egentligen ändrar du 'ingenting' genom din ombyggnad.

Men en snabb titt på din din ritning gör att jag funderar på om inte en detalj löser din fundering: Aktuellt regelverk avser brandspridning mellan byggnader och då skall endast motstående väggar räknas med. Man brukar räkna med att väggar 'inom 45 till 135 grader ut från en vägg skall räknas med som motstående. Om du för in det på din ritning kan det eventuellt vara så att det löser dina funderingar? Speciellt om du funderar kring K.

Men om vi bortser från det rent teoretiska: Regelverket finns för ditt eget skydd och själv upplever jag att brandklassade dörrar är värt det oavsett. Inte bara för att det ger bättre nattsömn utan för att extrakostnaden du betalar mycket handlar om allmänt bättre kvalité i dörren. Personligen hade jag satt in brandklassade dörrar i A och B och helt slutat fundera.
Tack för svaret. Jag tyckte mig ha tolkat 45-135 grader i och med de rundade strecken ut från byggnaderna. Jag är med på att jag gör det för min egen skull, men det är ett förråd jag bygger, som idag står på samma ställe med en sönderruttnad trädörr och en vägg jag skulle kunna ta mig igenom med en tandpetare. Allt kommer att bli mycket bättre och frågan var ju om jag kan spara 3-4000 på att köpa en billigare dörr för A, vilket jag tycker vore rimligt, då jag omöjligt kan se att någon brandspridning därifrån skulle riskera boningshuset.

När det gäller vad jag ändrar med min ombyggnad, så är det ju att jag ändrar som är ändringen... Brandskyddsreglerna är uppdaterade sedan -67 när kåken byggdes, och därmed måste jag uppfylla de nya reglerna.

Bara så vi inte missförstår varandra: Nej du har inte tagit hänsyn till 45/135 regel. Tydligast blir detta i fönster K. Trots att väggen inte är motstående tar du hänsyn till den som den är det?
Testa att dra en linje från övre kanten av fönster K 45 grader uppåt-vänster. Det bör inte räknas med alls gissar jag. Och då är du kanske hemma i din fundering?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.