691 läst ·
10 svar
691 läst
10 svar
Hur ska jag tolka avtalet kring servitut?
Jag köpte en fastighet för en tid sen. Det fanns ett servitut gällande vatten där min fastighet är härskande. I detta avtal står att "jag har rätt att nyttja vatten och vattenledning för normal vattenförsörjning, beräknat på 4-5 personer, ca 50 kubik per person och år. Årlig uppskattad elkostnad beräknas till 1500 kronor per år. Den tjänande fastigheten har rätt att justera priset vid justeringar av elkostnader över tid." Vid avläsning hade jag förbrukat 144 kubik men tjänande fastighet ansåg att jag skulle betala 2160 kronor. Då har vi inte förbrukat det max som står (200-250 kubik). Det är inte stora pengar men om de höjer så här varje år så kommer vattnet bli väldigt dyrt. Min tolkning är att jag ska bara betala 1500 om de inte kan bevisa sina höjda elkostnader. De är ganska otrevliga att ha att göra med så jag vill ha på fötter innan konfrontation.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 350 inlägg
Låter som ett illa skrivet servitut som gjort för olika tolkningar, men som @Kane är inne på måste man sätta de 1500 kronorna i en historisk kontext. Det slår oerhört mycket om avtalet är från 2020 eller från 2022 exempelvis.
Att avgöra vad som är skäligt är svårt utifrån, så bäst är nog att börja med att reda ut vad jämförelseåret är.
Att avgöra vad som är skäligt är svårt utifrån, så bäst är nog att börja med att reda ut vad jämförelseåret är.
Typisk förbrukning för en 3m³/h djuphålsbrunnspump är 1200 Watt när pumpen går - är det ovanjordspump med ejektor så kan det vara mer än dubbel förbrukning per kubikmeter vatten. så räknat 144 m³ med 1,2 kWh per 3 kubik ger en elförbrukning av knapp 58 kWh och kanske dubbla vid ovanjordspump.
Med andra ord volymkostnaden av 144 m³ vatten sedd till enbart elförbrukning för uppumpade vattnet ligger på 120 - 240:- i ren elförbrukning räkna på 2 kr/kWh. effektavgift kan tillkomma men oftast går pumparna bara några minuter per timme så det bör inte vara en stor sak av det.
på detta har man fasta avgifter för att det fins elström, underhåll och beredskap att tex. byta pump plötsligt en dag när den havererar och det kanske ryker 25000:- på ett bräde för att byta en sådan med slanguppdragningar etc. och sedan delar av avbetalning av kapitalkostnaden för anläggandet av brunnen en gång i tiden.
Personligen tycker jag det inte är så mycket att bråka om då inkoppling av kommunal vatten där årsavgiften för enbart kommunal vatten är 2170:-/år och på detta volymavgift 8,07:-/m³ - så med 144 m³ vatten på ett år skulle det kosta 3332:-
med serviskostnader och inkopplingspunkt vid en ny anslutning kostar det runt 100000:- (engångskostnad) för enbart vatten (inte avlopp) om tomten ingår i kommunens vattenverksamhetsområde och det redan finns ledningar förbi fastigheten.
läs i tex. https://www.sodertalje.se/globalass...talje-kommuns-vatten-och-avloppstaxa-2025.pdf - så inser man snart att gräset är inte grönare på andra sidan, och anläggande av egen borrad brunn går troligen också på över 100000:- innan vattnet rinner ur kran igen.
Med andra ord volymkostnaden av 144 m³ vatten sedd till enbart elförbrukning för uppumpade vattnet ligger på 120 - 240:- i ren elförbrukning räkna på 2 kr/kWh. effektavgift kan tillkomma men oftast går pumparna bara några minuter per timme så det bör inte vara en stor sak av det.
på detta har man fasta avgifter för att det fins elström, underhåll och beredskap att tex. byta pump plötsligt en dag när den havererar och det kanske ryker 25000:- på ett bräde för att byta en sådan med slanguppdragningar etc. och sedan delar av avbetalning av kapitalkostnaden för anläggandet av brunnen en gång i tiden.
Personligen tycker jag det inte är så mycket att bråka om då inkoppling av kommunal vatten där årsavgiften för enbart kommunal vatten är 2170:-/år och på detta volymavgift 8,07:-/m³ - så med 144 m³ vatten på ett år skulle det kosta 3332:-
med serviskostnader och inkopplingspunkt vid en ny anslutning kostar det runt 100000:- (engångskostnad) för enbart vatten (inte avlopp) om tomten ingår i kommunens vattenverksamhetsområde och det redan finns ledningar förbi fastigheten.
läs i tex. https://www.sodertalje.se/globalass...talje-kommuns-vatten-och-avloppstaxa-2025.pdf - så inser man snart att gräset är inte grönare på andra sidan, och anläggande av egen borrad brunn går troligen också på över 100000:- innan vattnet rinner ur kran igen.
Avtalet skrevs 2024Nötegårdsgubben skrev:
Låter som ett illa skrivet servitut som gjort för olika tolkningar, men som @Kane är inne på måste man sätta de 1500 kronorna i en historisk kontext. Det slår oerhört mycket om avtalet är från 2020 eller från 2022 exempelvis.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 350 inlägg
Då tycker jag att det är rimligt att ifrågasätta prishöjningen. Det är ju närmast ingen inflation sedan dess och elpriserna har väl inte heller rört sig och förbrukningen är inom det avtalade.
En förklaring och en gemensamt överenskommen beräkningsgrund framåt är det minsta jag tycker att du kan begära.
En förklaring och en gemensamt överenskommen beräkningsgrund framåt är det minsta jag tycker att du kan begära.
X xxargs skrev:Typisk förbrukning för en 3m³/h djuphålsbrunnspump är 1200 Watt när pumpen går - är det ovanjordspump med ejektor så kan det vara mer än dubbel förbrukning per kubikmeter vatten. så räknat 144 m³ med 1,2 kWh per 3 kubik ger en elförbrukning av knapp 58 kWh och kanske dubbla vid ovanjordspump.
läs i tex. [länk] - så inser man snart att gräset är inte grönare på andra sidan, och anläggande av egen borrad brunn går troligen också på över 100000:- innan vattnet rinner ur kran ig
Här finns ingen möjlighet att koppla in kommunalt vatten. När jag jämfört olika vattenkostnader så är 1500 kr/år ganska normal kostnad här omkring. Därav frågan att tolka det som står i avtalet. Kostnad för att borra en egen brunn landar på ungefär 95.000 enligt grävare. Utifrån hur tjänande fastighet är som granne så har det varit och är ett alternativ gällande vatten.X xxargs skrev:Typisk förbrukning för en 3m³/h djuphålsbrunnspump är 1200 Watt när pumpen går - är det ovanjordspump med ejektor så kan det vara mer än dubbel förbrukning per kubikmeter vatten. så räknat 144 m³ med 1,2 kWh per 3 kubik ger en elförbrukning av knapp 58 kWh och kanske dubbla vid ovanjordspump.
läs i tex. [länk] - så inser man snart att gräset är inte grönare på andra sidan, och anläggande av egen borrad brunn går troligen också på över 100000:- innan vattnet rinner ur kran igen.
Klicka här för att svara