Hej!

Jag ska byta golv i mitt vardagsrum samt sovrum. Lägenheten är byggd på 70-talet och har sand under dessa 2 golv. Jag har rivit i sovrummet och det ligger spånskivor på sanden. Man ser på vissa ställen att det sviktar. Sanden har väl troligtvis runnit undan lite. Jag funderar på vad som är enklaste/billigaste sätt att få detta bra på. Det behöver inte vara perfekt, men jag vill inte heller att golvet ska svikta när jag går på det. Jag funderade först på att ta bort allt och flytspackla men det blir rätt dyrt då jag behöver troligtvis spackla upp ca 60mm då sanden är 50 och spånskivan 12 mm. Ett annat alternativ är väl att försöka jämna ut sanden. Har ni några andra tips/ råd på vad man kan göra

Sanden har en ljudisoleringarande funktion. Är det en bostadsrätt är det inte säkert att du får ta bort den.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du kan istället för att flyta så mycket lägga eps sedan flytspackla på det

Men som tidigare skrivit är inte säkert du får ta ut sanden

useless useless skrev:
Sanden har en ljudisoleringarande funktion. Är det en bostadsrätt är det inte säkert att du får ta bort den.
Mrtornqvist Mrtornqvist skrev:
Du kan istället för att flyta så mycket lägga eps sedan flytspackla på det

Men som tidigare skrivit är inte säkert du får ta ut sanden
Bor på bottenplan, har dock inte kollat med föreningen ännu. EPS något man kan lyckas fixa själv eller behöver man anlita någon?

Enklast och billigast tordes vara att köpa några säckar med sand och fylla på med så att det är plant.

Det finns väl reglar som spånskivan är skivad i? Då går det att jämna av sanden med en rak regel eller ett vattenpass

L Larso99 skrev:
Bor på bottenplan, har dock inte kollat med föreningen ännu. EPS något man kan lyckas fixa själv eller behöver man anlita någon?
Det är ganska enkelt
Lättare an att flytspackla
Kolla nån video och läs anvisningarna

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Enklast och billigast tordes vara att köpa några säckar med sand och fylla på med så att det är plant.

Det finns väl reglar som spånskivan är skivad i? Då går det att jämna av sanden med en rak regel eller ett vattenpass
Det var exakt vad jag tänkte oxå, det är inte reglat under spånskivan vilket är väldigt konstigt. Spånskivan ligger alltså direkt på sanden.

L Larso99 skrev:
det är inte reglat under spånskivan vilket är väldigt konstigt. Spånskivan ligger alltså direkt på sanden.
Det är väl en helt normal konstruktion?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.