Hej,

Jag har installerat golvvärme i halva huset och en pumpbil har flytit allt. Detta ska torka några veckor för att jag ska uppnå normal fuktighet RF 90 i betongen. Tanken är att jag senare ska limma fiskbensparkett på underlaget som består av fiberrikt spackel som man har flytit på betong. Dock jag är orolig över fuktighet och jag har läst att man rekommenderar att ha ångspärr för att förhindra att fukt innan golvet appliceras? Jag tror att plattan eller krypgrunden är oisolerad och det gör mig orolig för fuktighet. Jag undrar om någon kan vägleda mig vilken typ av ångspärr som kan användas? Jag har läst att det finns epoxi fultspärr eller primer som ska appliceras innan golvet limmas mot underlaget? Vilken?
Limmet jag har köpt är casco elastic comfort och jag har läst att det inte innehåller någon fuktspärr/ångspärr.
Tacksam för hjälp.

Vill också tillägga att golvet som ska installeras är massiv fiskben 16 mm.

Vad är det för golv du tänkt lägga? Tillverkaren bör ha angivet vilket underlag som fungerar.

Sen är ju frågan vad du har för grund, stor skillnad om det är oisolerad platta på mark eller om det är krypgrund?

Har limmat över 100m2 massivs stavparkett i fiskbensmönster i vårat hus. Majoriteten på nedre plan, på ny platta på mark.

Det är limmet som är hemligheten. Jag använde ett lim från Bona, kommer inte i håg vad det hette. Det var godkänt för upp till 85 % RF.

Limmet är rätt dyrt. Jag betalade över 100 kr per m2 2020.

Centano Centano skrev:
Vad är det för golv du tänkt lägga? Tillverkaren bör ha angivet vilket underlag som fungerar.

Sen är ju frågan vad du har för grund, stor skillnad om det är oisolerad platta på mark eller om det är krypgrund?
Massiv fiskbensgolv

Centano Centano skrev:

Plattan har en krypgrund men den är oisolerad ocj jag är orolig att fukt tränga sig igenom betongen och flytet? Jag slippade bort tjärpapp som jag tror fungerade som någon slags spärr innan de flöt över golvet med pumpbil och la slingorna

Faariiis Faariiis skrev:
Massiv fiskbensgolv
Vilken tillverkare?

Centano Centano skrev:
Vilken tillverkare?
Trägolvshop. Min sambo skickade detta till mig

• Instruktioner för att lägga fuktspärr under parkettgolv, inklusive materialrekommendationer och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Centano Centano skrev:
Vilken tillverkare?
Vad skulle det spela för roll?

N nybyggarn3 skrev:
Vad skulle det spela för roll?
Ville bara kolla hur de skriver i deras anvisningar.

Centano Centano skrev:
Ville bara kolla hur de skriver i deras anvisningar.
Tror snarare det är limmets anvisningar som är det intressanta.

N nybyggarn3 skrev:
Tror snarare det är limmets anvisningar som är det intressanta.
Casco elastic comfort ska klara 65-80 RF?

Faariiis Faariiis skrev:
Casco elastic comfort ska klara 65-80 RF?
Det bör väl inte vara några problem om du bara låter spacklet torka ur ordentligt?

• Gilla
Faariiis
  • Laddar…
Tror att jag har hittat lösningen? Prima med LIP och sandavströmning?

• Tre bilder visar applicering av LIP-primer och sand: 
1. Pensling med roller.
2. Sand hälls från hink.
3. Sand sopas med borste.
    Skapa konto
Ringde en golvläggare och de brukar applicera innan limmet

• Behållare av ECODUR P 19 fuktspärr och vidhäftningsprimer, 5,5 kg, från Englund Gruppen.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.