Hej, håller på och lägger parkergolv och kommit fram till sista raden.

Det är enbart 2cm kvar från sista brädan vilket ger en sista bit på ~1,4 cm.

Hur löser man detta på ett snyggt sätt?
Blir den för kort för att sitta bra?

• Parkettgolv installerat med en synlig glipa mot väggen, mätt med ett rött måttband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa är ju att planera läggningen så du undviker att få en för kort bit. Genom att kapa första raden så att sista blir längre. Men gissar du inte är sugen på att ta upp det för att justera. Det är nog en bra ide att limma den lilla biten så den sitter bra med trälim. lägg gärna tyngd på så den hamnar i botten medans det torkar.

• Gilla
Jonas0 och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
J Jonas0 skrev:
Hej, håller på och lägger parkergolv och kommit fram till sista raden.

1. Snyggt golv
2. Jag har löst det på flera ställen med en foglist.

Parkettgolv med foglist vid grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egentligen ska man dela första brädan så sista brädan inte blir för smal. Men då hade hela golvets karaktär förändrats i de andra delarna av rummet man ser det i så jag valde att göra såhär ist.

• Gilla
Jonas0
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
1. Snyggt golv
2. Jag har löst det på flera ställen med en foglist.

[bild]

Egentligen ska man dela första brädan så sista brädan inte blir för smal. Men då hade hela golvets karaktär förändrats i de andra delarna av rummet man ser det i så jag valde att göra såhär ist.
M meckis skrev:
Det bästa är ju att planera läggningen så du undviker att få en för kort bit. Genom att kapa första raden så att sista blir längre. Men gissar du inte är sugen på att ta upp det för att justera. Det är nog en bra ide att limma den lilla biten så den sitter bra med trälim. lägg gärna tyngd på så den hamnar i botten medans det torkar.
Jag har ett anslutande rum med samma golv och valde att linjera golvlinjerna även in detta rum för ett snyggare flöde utan steg men det gick såhär.

Det är dock längst in inrimmet och där ska det förhoppningsvis inte vara för mycket spring.

Ska göra ett försök att limma dit en skarvbit majoriteten kommer hamna under listen så ska förhoppningsvis gå bra.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
J Jonas0 skrev:
Man planerar så det blir snyggt och bra. Exakt hur beror på. Visserligen är det för smalt med 14mm, men det betyder inte att det finns någon bättre planering. I alla fall ingen enkel.

Det man kan göra är att se om det går att skjuta hela golvet 5-7mm så att de 2cm fördelas på båda sidorna. Det kan fungera ibland.
  1. Det allra enklaste är att montera en ca 15mm bred bit. Om den behöver limmas kan man göra det. Men med en normal golvlist kommer det knappast behövas. Ingen kan gå på de 4-5mm som blir synliga.
  2. Det näst enklaste är att montera en golvlist som täcker ca 25mm. Antingen väljer man en så bred eller så väljer man en tunnare och lägger ett mellanlägg nederst så att listen lutar en aning. Man tar det som blir snyggast.
Man kan vid behov kombinera 1 & 2

BirgitS
J Jonas0 skrev:
Ska det inte vara minst 10 mm tomrum längs väggen?

Det finns golvsocklar som är tjockare än de vanliga och sen kan man komplettera med en kvartsstav i ek. Jag tycker att kvartsstavar syns mindre än foglister, men det är förstås en smaksak, liksom vilken färg man väljer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.