428 läst ·
9 svar
428 läst
9 svar
Tolerans tryckimpregnerat
Köpte lite tryckimpregnerade 45x145mm reglar till altanbygget, efter att jag hade monterat allt så upptäcker jag att vissa reglar är 150mm höga. Är detta normalt att de är lite större i mått när de är nyimpregnerade? Kommer de torka och gå ihop till 145mm eller är det bättre att byta?
Ja det är normalt att det skiljer sig några m.m. och inget konstigt om vissa reglar är 150mm när dom är nya direkt från brädgården.
Tryckimpregnerat har inte samma toleransnivå som vanligt konstruktionsvirke.
Även när det är torrt kan det skilja några mm. En 145:a kan va mellan 145-148 typ när den är torr.
Hur man gör för att justera detta när man bygger beror på vilken typ av bjälklag man har.
Även när det är torrt kan det skilja några mm. En 145:a kan va mellan 145-148 typ när den är torr.
Hur man gör för att justera detta när man bygger beror på vilken typ av bjälklag man har.
Okej som jag misstänkte. Jag har 45x145 som står ovanpå en bärlina. Och vissa skruvreglar är som sagt runt 150mm höga vilket innebär att trallen jippar där och man får spänna ner den. Reglarna var rejält blöta när jag hämtade dom. Kan man lita på att de torkar och går ihop ner mot 145mm om man bara kör på med trallen nu? Att det jämnar ut sig efterhand det torkar.maah skrev:
Ja det är normalt att det skiljer sig några m.m. och inget konstigt om vissa reglar är 150mm när dom är nya direkt från brädgården.
Alla reglar kommer inte att få exakt samma mått efter uttorkning. Det kan fortfarande skilja några m.m
Men att det skiljer 1-2mm tycker jag inte har nån betydelse i praktiken på en altan.
Vill man ha det exakt antar jag att man får vänta tills allt har samma fuktkvot och hyvla ner dom reglar som är för höga.
Men att det skiljer 1-2mm tycker jag inte har nån betydelse i praktiken på en altan.
Vill man ha det exakt antar jag att man får vänta tills allt har samma fuktkvot och hyvla ner dom reglar som är för höga.
Tralldäck kan ändra sig även mellan sommar och vinter, så några millimeter "hit eller dit" spelar ingen roll.F Fredrik Karlsson6865 skrev:
Men är du orolig så hyvla eller jacka ur för regeln så att allt ligger i våg.
Klicka här för att svara