Enligt Svenskt Trä är toleransen för hyvlat virke plus/minus 1 mm upp till 100 mm nominellt mått och +- 1,5 mm däröver och dimensionen ska mätas vid 20 % fuktkvot. Troligen ska detta avse spridning kring ett medelvärde som bör ligga närmre nominellt mått. Att systematiskt lägga sig under nominellt mått bör nog betraktas som fusk. Nu kan ju toleransen tänkas vara annorlunda för tryckimpregnerat, men är det någon som vet vad standarder säger? Eftersom tryckimpregnerat ofta är nyimpregnerat och "plaskvått" med fuktkvot långt över 20 % borde det ju säljas med en beräknad krympmarginal.

Jag köpte nyligen 220x45 som visade sig vara bara 211-212x43. Möjligen hade det hunnit torka lite efter impregnering, men jag bedömer att fuktkvoten fortfarande var hög. Medger standarderna verkligen toleranser som är så generösa mot leverantörerna? Jag tycker det är en grov dimensionsavvikelse och misstänker avsiktligt fusk. Förutom att det kan ger extraarbete med underpallningar (som ger vickighet) tappar reglarna omkring 15% i bärighet jämfört med nominellt mått. Gör bygghandeln ingen kontroll av vad deras leverantörer skickar?

Man kan alltså behöva kontrollmäta på brädgården. Mitt virke kom från Lagergrens som bl a säljs av XL.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vad sa butiken när du frågade detta?

Appendix Appendix skrev:
Vad sa butiken när du frågade detta?
Jag har inte pratat med butiken ännu. Jag har mailat Lagergrens men inte fått svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.