59 993 läst ·
146 svar
60k läst
146 svar
Tog min bergvärmepump o vc-beredare utan tillstånd
Det är ju inte helt sant, sedan var gränsen går är ju lite flytande.L llundberg skrev:
Ska snickaren fråga om lov innan han suger upp sågspånet som tillhör dig?
Ska elektrikern fråga om lov innan de slänger små kabelbitar?
Givetvis extrema exempel, men de gångerna förutsätter man ju att kunden vill bli av med "skräpet". Jag gissar att 99% av kunder som byter värmepump vill bli av med sin gamla och därför antar man att kunden vill ha den bortforslad. Både kund och hantverkare har ju ett ansvar med att vara tydliga med vad dom vill. Jag hade definitivt sagt till att jag ville behålla den gamla då jag utgår från att det vanliga scenariot är att den kasseras.
Spelar ingen roll om det är 99.99%. Om det inte är svart på vitt så ska det inte göras. Det är precis så såna här situationer undviks. Om firman gjorde så här mot mej så skulle det bli ett jävla slagsmål.A alkro skrev:Det är ju inte helt sant, sedan var gränsen går är ju lite flytande.
Ska snickaren fråga om lov innan han suger upp sågspånet som tillhör dig?
Ska elektrikern fråga om lov innan de slänger små kabelbitar?
Givetvis extrema exempel, men de gångerna förutsätter man ju att kunden vill bli av med "skräpet". Jag gissar att 99% av kunder som byter värmepump vill bli av med sin gamla och därför antar man att kunden vill ha den bortforslad. Både kund och hantverkare har ju ett ansvar med att vara tydliga med vad dom vill. Jag hade definitivt sagt till att jag ville behålla den gamla då jag utgår från att det vanliga scenariot är att den kasseras.
Förresten så påligger det firman att fråga först innan de gör något som inte är nedskrivet. De är de som ska vara professionella.
Om hantverkare ska stämma av allt som man inte har specificerat i detalj blir det många telefonsamtal. Man specificerar de grova dragen och vid större avvikelser ska hantverkaren stämma av. För mindre detaljer förutsätter man att hantverkaren kan sitt jobb. Jag gissar att man i denna bransch utgår från att kunderna vill bli av med sin gamla pump, precis som att de flesta vill att snickaren sopar upp sågspånen efter sig.L llundberg skrev:Spelar ingen roll om det är 99.99%. Om det inte är svart på vitt så ska det inte göras. Det är precis så såna här situationer undviks. Om firman gjorde så här mot mej så skulle det bli ett jävla slagsmål.
Förresten så påligger det firman att fråga först innan de gör något som inte är nedskrivet. De är de som ska vara professionella.
Det är väl ointressant varför TS ville spara sin gamla utrustning, frågan var ju om entreprenören får ta de gamla grejorna utan lov.Unikt namn skrev:
Det är intressant att försöka förstå hur du resonerar.
Om den fungerade varför beställde du en ny?
Vad är din förväntan på en beställning av en ny huvudvärmekälla?
Borde de gamla delarna istället lämnas i en hög på golvet, suttit kvar på väggen med kapade/pluggade rör, eller helt/delvis integrerats med den gamla lösningen och i så fall hur?
Vanligtvis köper man ju en pump för att den gamla är slut och man är tvungen. Det blir ju naturligt att den gamla lösningen försvinner när den nya installeras.
Utan överrenskommelse har inte entreprenören rätt att ta med sig saker som inte är deras, det är stöld. Däremot är det vanligt att när ett avtal görs så har man avtalat om t ex bortforsling av gammal utrustning.
Jag förstår båda delarna.Unikt namn skrev:
Borde de gamla delarna istället lämnas i en hög på golvet, suttit kvar på väggen med kapade/pluggade rör, eller helt/delvis integrerats med den gamla lösningen och i så fall hur?
Vanligtvis köper man ju en pump för att den gamla är slut och man är tvungen. Det blir ju naturligt att den gamla lösningen försvinner när den nya installeras.
Jag tycker dock man borde kommunicera med kunden. Väldigt många är dåliga på det. Visst är det 99% av fallen skräp för kunden men i vissa fall guld till montören eller menar du att t ex metallvärden mm ska automatiskt falla till montören?
Jag har själv varit med både det ena och det andra. När vi bytte värmesystem frågade jag just montör vad händer med de gamla och bad dem ta försiktigt bort de gamla dvs inte bara behandla allt som skräp. Var inga som helst problem, dem fick en stor del skrot som jag inte gör nåt och jag fick behålla saker som jag ev behöver och har tom behövt på stugan plus gett vänner som behövt.
Däremot snodde elektrikern som koppla in bergvärmen automatsäkringar och rätt så många meter elkabel som var till gamla vvs. Dåligt gjort. Tänkte väl använda det hos någon annan, då killen lämnade ändå stök efter sig
Redigerat:
Att ta bort den gamla utrustningen är ingen liten grej. Sådant ska firman fråga om när de sätter ihop offerten. Mindre saker som sågspån och dylikt kan nämna i 'standard terms & conditions'.A alkro skrev:Om hantverkare ska stämma av allt som man inte har specificerat i detalj blir det många telefonsamtal. Man specificerar de grova dragen och vid större avvikelser ska hantverkaren stämma av. För mindre detaljer förutsätter man att hantverkaren kan sitt jobb. Jag gissar att man i denna bransch utgår från att kunderna vill bli av med sin gamla pump, precis som att de flesta vill att snickaren sopar upp sågspånen efter sig.
Klart du ska ha den kvar. Du kan ju sälja eller ge bort den gamla. Jag vet inte vad som är brukligt om de lämnar kvar den gamla eller inte. Men du bör väl få tillbaka grejerna om de inte slängt det. Men hade det inte varit bra att ta upp det med installatören och helst få det på papper ?Björn Öhgren skrev:
Ok, du ger dig inte. Så här var det:
De förra ägarna som bodde i mitt hus lät installera en 6kw bergvärmepump med separat varmvattenberedare.
Då dom bara hade nedvåning på huset så tyckte dom att 6kw var lagom för 120kvm. Jag tycker nog att det är i underkant.
När vi köpte huset och började producera barn efter barn osv osv så inredde jag ovanvåningen och vips så hade vi ett hus på 220km med en bergvärmepump på 6kwh. Man sprang inte och svettades direkt mellan oktober och april. Kollade med lite olika leverantörer av bergvärmepump och alla sa att borran var för liten för att kunna driva runt mitt behov. Så för att slipp gräva nya hål så föll valet på en luftvattenpump på 14kwh a vi märket Mitsubishi ecodan. Istället.
Därför ville jag ha en ny anläggning som täckte hela mitt behov.
Bergvärmepumpen och varmvattenberedaren var tänkt som poolvärmar.
Oavsett om de var gamla grejer och oavsett om det är enklare med separat poolvärmepump så kan man enligt mig inte bara ta någon annans egendom.
Det jag har otroligt svårt att förstå är hur diskussionen på plats gått utan att det framgått att den gamla ska vara kvar? Man har väl rimligen pratat tex placering av den nya? Och då har jag svårt att se att man som kund inte nämner att den gamla ska vara kvar.
Samtidigt håller jag med om hantverkaren gjort fel så det behöver man lösa.
Men jag tror att TS första svar #3 säger en del. Uppenbart ointresserad av att delge mer än exakt exakt det relevanta. Om ett case är lite ovanligt är det för sammanhanget och förståelsen ganska bra att måla ut sammanhanget för ökad förståelse. Därmed säger jag inte att TS gjort fel men jag gissar att dialogen med hantverkaren varit lika ”informativ”.
Nu pallar jag inte läsa resten av tråden utan är glad för att TS och hantverkaren kommit överens. Just detta cornercase lär kanske knappt inträffa igen men annars är det bra att skriva ut vad ni kom överens om då trådar är en bra kunskapsbank att söka i. (Men eftersom jag inte orkar gå igenom hela tråden så kanske svaret redan finns där)
Samtidigt håller jag med om hantverkaren gjort fel så det behöver man lösa.
Men jag tror att TS första svar #3 säger en del. Uppenbart ointresserad av att delge mer än exakt exakt det relevanta. Om ett case är lite ovanligt är det för sammanhanget och förståelsen ganska bra att måla ut sammanhanget för ökad förståelse. Därmed säger jag inte att TS gjort fel men jag gissar att dialogen med hantverkaren varit lika ”informativ”.
Nu pallar jag inte läsa resten av tråden utan är glad för att TS och hantverkaren kommit överens. Just detta cornercase lär kanske knappt inträffa igen men annars är det bra att skriva ut vad ni kom överens om då trådar är en bra kunskapsbank att söka i. (Men eftersom jag inte orkar gå igenom hela tråden så kanske svaret redan finns där)
En fråga till TS. Påpekade du att pumpen togs bort samma dag den försvann eller väntade du några dagar/veckor tills du var säker att den är borta för gott och väntade på fakturan???? Känns som att du visste att det inte fanns någon värde i pumpen men väntade på entreprenören gjorde sig av med den för att du ska kunna bestrida fakturan och värdera din gamla pump till några xx antal kronor och dra nytta av det hela 🙂🙂🙂
Vi vet ju inte vad som står i avtalet.
Skulle bringa klarhet i många svar här
Skulle bringa klarhet i många svar här
Vad har du med det att göra? Det var inte fråganUnikt namn skrev:
👿 Han kan sälja det som fungerar. Jag vet att de som har plockat bort gamla delarna själva säljer mycket.Unikt namn skrev: