B Bjos skrev:
Det är riktigt trist se hur detta forum ibland, som nu, utvecklas till en tråkig prestigekamp med mer eller mindre väl maskerade påhopp och besserwisserattityder. Skärpning!
Om folk inte skrev urblåsta inlägg skulle det inte vara så.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Som sagt Skärpning
§5.4 och §5.9 gäller även i denna tråd

/Mats
Moderator

• Gilla
uplj och 3 till
  • Laddar…
@
V Villaägarenr1 skrev:
Jo de brukar man. Har man sålt nytt material tas alltid de gamla med. Ge dig.
Bror min köpte ny luftvärme pump förra månaden. Företaget han köpte och fick den nya pumpen installerad utav upplyste då om kostnaden för bortforsling av den gamla pumpen (vilket han valde att ombesörja själv). Har alltid själv också fått välja hur bortforsling ska ske...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är t.ex. inget konstigt alls att en bilverkstadskund vill ha de gamla delarna i handen vid utlämning av bil, just för att se att verkstaden gjort sitt jobb. Vissa verkstäder frågar om man vill ha/se delarna, andra inte, lika så med kunder, vissa kräver, vissa inte.
Under dom ~8 år jag jobbat som bilmekaniker på två olika verkstäder, en i större stad och en i mindre samhälle, så kan jag bara komma ihåg en enda kund som ville inspektera dom gamla delarna när han kom för att hämta sin bil.
Så enligt min erfarenhet är det definitivt väldigt ovanligt att kunderna vill se sina gamla delar.
Kanske är olika beroende på var i landet man talar om och vilken typ av verkstad, bägge verkstäderna jag jobbat på har varit mindre verkstäder.

Vill en av våra kunder se sina gamla delar efter jobbet är gjort är det bästa att han/hon säger det vid avlämnande av bilen annars får dom dyka i skrotcontainern eller hoppas att man inte tagit ut skrothinken ännu...

V Villaägarenr1 skrev:
Jo de brukar man. Har man sålt nytt material tas alltid de gamla med. Ge dig.
Det gjorde inte firman som installerade min värmepump.

Det var en separat tjänst som kostade extra. De frågade om jag ville ha det.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Lite patetiskt att hela tiden lägga hela ansvaret på hantverkaren.

Så löjligt så man kräks. Vad är problemet med att öppna mun om skräpet skall sparas ? Missat grundskolan?

Just sån här skit ligger till grund att vi alltid säger nej till privat ! ALLTID. oavsett hur panik de är.
Inom det elektriska så skriver vi alltid ett 'scope of work' där står det allt vi gör och också vad vi INTE gör men som kan behövas. Vidare så står det vad kunden är ansvarig för.
Det är ett måste och det gäller både privata och firmakunder. Gör du inte det så riskerar du att förlora både kunder och pengar. Tror du har missförstått vem som ska vara professionell (det är inte kunden). Ni ska vara experterna, det är det som kunden betalar för, din expertis.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 8 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Bror min köpte ny luftvärme pump förra månaden. Företaget han köpte och fick den nya pumpen installerad utav upplyste då om kostnaden för bortforsling av den gamla pumpen (vilket han valde att ombesörja själv). Har alltid själv också fått välja hur bortforsling ska ske...
Och det är det normala, precis som det ska vara.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
@
Björn Öhgren Björn Öhgren skrev:
Entreprenören lämnade offert på att installera en luft/vatten pump med inbyggd varmvattenberedare.

Kyltekniks installation, VVS-installation, elinstallation, igångkörning och injustering av anläggningen ingick i priset.

När jag kom hem så hade de helt sonika tagit min fullt fungerande bergvärmepump och en 200l varmvattenberedare och alla kopparrör som de var inkopplade med. Stod inget i offerten om det. Dessutom tänkte jag behålla det.

Får man verkligen göra så? Vi har nu en konflikt ang detta och mitt krav är att de ska dra av en viss summa på fakturan för den nya anläggningen. Vart kan man vända sig? Advokat? ARN? Konsumentombudsmannen på kommunen?
Antar att du inte betalat fakturan(?). Om pumpen de tog faktiskt hade ett värde - och de inte kan återlämna den - så borde du kunna bestrida fakturan och betala avtalat pris efter avdrag för den "försvunna" pumpens värde ..

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag bytte bergvärmepump för 10 år sedan och den gamla fungerade så den bad jag om att få behålla och det var inga problem då de slapp att släpa bort den. Nu står den fortfarande kvar och den är tung och står i en källare där jag inte kan få upp den själv så jag hade gärna låtit de ta den med sig de som hade utrustning för det. Visst den fungerade då men nu är det tveksamt om den är värd något utan snarare en kostnad för mig.

• Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
B
Precis. Men det gjorde de alltså inte. Inte ens på fakturan stod något om saken.
Så det stod inget alls om demontering i deras offert?

RoTe
T [TBoC]Razor skrev:
bägge verkstäderna jag jobbat på har varit mindre verkstäder.

Vill en av våra kunder se sina gamla delar efter jobbet är gjort är det bästa att han/hon säger det vid avlämnande av bilen annars får dom dyka i skrotcontainern eller hoppas att man inte tagit ut skrothinken ännu...
Du har jobbat åt ärlige Achmed på hörnet då eller? Inte det? ;) Ett tips är att delarna är kundens tills bilen är uthämtad. Låt dom ligga i skrotbingen men töm den inte innan, alternativt låt dom ligga bredvid tills dagens slut, så svårt är det inte.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T [TBoC]Razor skrev:
Under dom ~8 år jag jobbat som bilmekaniker på två olika verkstäder, en i större stad och en i mindre samhälle, så kan jag bara komma ihåg en enda kund som ville inspektera dom gamla delarna när han kom för att hämta sin bil.
Så enligt min erfarenhet är det definitivt väldigt ovanligt att kunderna vill se sina gamla delar.
Kanske är olika beroende på var i landet man talar om och vilken typ av verkstad, bägge verkstäderna jag jobbat på har varit mindre verkstäder.

Jag fick problem med min startmotor (Stop & Go) vid ett rödljus och bärgades till Mitsubishi märkesverkstad Malmö.
Enda alternativ som erbjöds var byte av startmotor (jag valde då en begagnad).
När jag hämtar bilen får jag den gamla startmotorn (eftersom jag sagt åt dom att jag ville ha den).

Vid kontroll hemma på bänken visar det sig att enda felet var att kabeln till kolen hade ärgat av, motorn fungerar om man byter kolen (med dess kablage).

Reparationen tog 4 dagar med hyrbil...

Proffsigt värre...

• Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
När vi installerade vår bvp så var det med en punkt 1500 kr för att koppla bort och köra till tippen med den gamla pannan.
Nejmen åhh så intressant vad som stod på DITT kontrakt.
Vad säger det om TS problem?

(Problemet verkar dock vara löst nu).

Entreprenören lämnade offert på att installera en luft/vatten pump med inbyggd varmvattenberedare.

Kyltekniks installation, VVS-installation, elinstallation, igångkörning och injustering av anläggningen ingick i priset.

När jag kom hem så hade de helt sonika tagit min fullt fungerande bergvärmepump och en 200l varmvattenberedare och alla kopparrör som de var inkopplade med. Stod inget i offerten om det. Dessutom tänkte jag behålla det.

Får man verkligen göra så? Vi har nu en konflikt ang detta och mitt krav är att de ska dra av en viss summa på fakturan för den nya anläggningen. Vart kan man vända sig? Advokat? ARN? Konsumentombudsmannen på kommunen?
Polisanmäl! Det är ju stöld! Meddela entreprenören innan att du har för avsikt att göra så så har du förhandlingsutrymme!

H
A AG A skrev:
Nejmen åhh så intressant vad som stod på DITT kontrakt.
Vad säger det om TS problem?

(Problemet verkar dock vara löst nu).
Ja precis så var det jätte intressant.
För som flera skrev så undra dom vad som stod i ts avtal som han inte svara på, men det kanske du missa inte vet jag.
Därför som jag sa att det var med i vårat avtal som ett exempel på hur ett avtal kan vara.
Sen vet jag inte om problemet är löst då ts bara gett ett förslag på prisavdrag.
Inget där han skriver att hantverkaren gått med på det vad jag kan se

• Gilla
pauls och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.