59 993 läst ·
146 svar
60k läst
146 svar
Tog min bergvärmepump o vc-beredare utan tillstånd
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Hantverkare brukar ta med de gamlaRoTe skrev:
Ser de som schysst att dem tog med sig de utan att speca en kostnad för de.
Om ts är så pass vid medvetande att denna kan klaga över agerandet på nätet ser jag inga svårigheter i att man kunde på ett tydligt sett förmedlat önskemålet att allt skulle lämnas.
Må så vara. Men det kan ändå klassas som stöld om inget är avtalat. Även om jag som köpare vill byta min pump till en effektivare betyder det kanske inte att jag vill slänga min gamla fungerande pump. Jag vill först och främst försöka sälja den för en slant eller kanske ge bort den till en bekant. Den va ju fullt fungerande. Vem vet, företaget kanske säljer den själva och tjänar på det, inte okej om inget annat har avtalats.V Villaägarenr1 skrev:
Om vi ponerar att hantverkaren i sin tur säljer den av kunden stulna bergvärmepumpen för säg 10 000kr till en kund vars pump rasat på och leveranstiden på en ny är ca ett år. Ser du någon skillnad då?V Villaägarenr1 skrev:
Precis, och i en polisanmälan så kan jag faktiskt tänka mig att företaget måste bevisa att så inte är fallet och bevisa att den har likvideradsRoTe skrev:
Mista bekymmer för firman som bara kan ta valfri pump från veckans pumpar som är slut och begära kvitto på bergvärmepump inlämnad på deponi och återvinningsavgift på ett par hundra.G Ganescha skrev:
Så känns det bättre. Alternativt är det rätta pumpen men reservdelar är plockade.
Men troligen om de inte var uppdaterade på status så antog de att den var på upploppet och bara kastade den.
Varför ska du förstå hur TS resonerar, det framgår ju väldigt tydligt i inlägget.Unikt namn skrev:
Det är intressant att försöka förstå hur du resonerar.
Om den fungerade varför beställde du en ny?
Vad är din förväntan på en beställning av en ny huvudvärmekälla?
Borde de gamla delarna istället lämnas i en hög på golvet, suttit kvar på väggen med kapade/pluggade rör, eller helt/delvis integrerats med den gamla lösningen och i så fall hur?
Vanligtvis köper man ju en pump för att den gamla är slut och man är tvungen. Det blir ju naturligt att den gamla lösningen försvinner när den nya installeras.
Mer intressant att veta är varför du resonerar som du gör. Detta är snarare en ickefråga.
Mina föräldrar bytte värmepump och panna för ett antal år sedan, den gamla pannan kördes till skroten men värmepumpen har gjort många timmar sedan dess, numera som en fullt kapabel och gratis poolvärmepump. Den har hittills sparat in många tusenlappar och kommer göra fler så hade någon hantverkare stulit den med sig hade jag heller inte varit lycklig.
Ska fullt fungerande utrustning avlägsnas ska det skrivas i kontraktet, annars ska den lämnas. Allt annat är som om bilfirman stal den gamla bilen när du köper en ny... Fast i något mindre allvarlig klass
Ska fullt fungerande utrustning avlägsnas ska det skrivas i kontraktet, annars ska den lämnas. Allt annat är som om bilfirman stal den gamla bilen när du köper en ny... Fast i något mindre allvarlig klass
Nej, de "brukar" inte ta med sig de gamla ..... Inte utan ersättning (!). Men här kan ju tänkas att de gärna gjorde det eftersom det fanns ett värde i grejerna...V Villaägarenr1 skrev:
Vad är det för en spånig fråga? Spelar ingen roll VARFÖR! Han beställde en ny, punkt slut. Varför har inte med diskusionen att göra.Unikt namn skrev:
Det är intressant att försöka förstå hur du resonerar.
Om den fungerade varför beställde du en ny?
Vad är din förväntan på en beställning av en ny huvudvärmekälla?
Borde de gamla delarna istället lämnas i en hög på golvet, suttit kvar på väggen med kapade/pluggade rör, eller helt/delvis integrerats med den gamla lösningen och i så fall hur?
Vanligtvis köper man ju en pump för att den gamla är slut och man är tvungen. Det blir ju naturligt att den gamla lösningen försvinner när den nya installeras.
Firman måste lämna tillbaka den gamla, det är det enda som gäller. Det är hur självklart som helst.