33 841 läst ·
83 svar
34k läst
83 svar
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Förutsatt att hällen går på två faser och diskmaskinen på en så är det inget fel alls. Fullt normalt att man sparar arbete och kabel genom att köra en 3fasgrupp då det behövs 3 olika faser även om det rör sig om 2 olika belastningar.Andreas Klang skrev:
Har också den erfarenheten. En lösning är att spola vatten kontinuerlig ett par dagar och sedan hjälpa på med hinkar med hett vatten och diskmedel.Claes Sörmland skrev:
Det är rätt vanligt att biofilmen eller papper på insidan av betongrör och gjutjärnsrör torkar fast i gamla avloppledningar när ett hus står öde i väntan på tillträde. Så bildas ett hinder i ledningen. Sen när man sätter igång med toapapper så blir det helt stopp. Detta är inte sällan förklaringen till att man får stopp det första som händer när man flyttar in i ett hus.
Därefter använda toa (mm) väldigt försiktigt med minimalt med toapapper per spolning.
På landet var det så förr. Den typiska lösningen var att WC-stamman gick till en en septiktank, en sorts tvåkammarbrunn med en vägg i mitten och sedan till ett sandfång medan gråvattnet gick direkt till sandfånget. Från sandfånget ledes vattnet ut i nåt dike eller annat vatten. Eller stenkista om marken var grusig/sandig.TRJBerg skrev:
Jag har anläggningen kvar här för det gamla huset med den är inte i bruk. När granntomten bebyggdes så schaktade de fram vår gamla avloppsledning som gick till ett dike 75 m från huset. Schaktkillen lämnade den gamla ledningen orörd så den ligger kvar där under huset.
Så är det. Men nu är det tvärtom, diskmaskinen har fått 2 faser.D dennis_f skrev:
Hej Andreas!
Mitt första inlägg. Jag har råkat ut för exakt samma situation c:a 1v efter inflytt.
Tog en lång dusch på övre plan. Sen kunde jag höra hur det plaskade från toan på entréplan. Vi har källare också med golvbrunn, ej toa i källare. Stoppet satt mellan golvbrunnen som är lägsta punkt på väg ut och toa på entréplan så vattnet steg upp i stammen till toa på entréplan.
Huset byggt 1953.
Avloppsstammen som går vertikalt i huset är gjutjärn och under plattan övergår det till betongrör. Spolbilen kunde spola bort stoppet utifrån. Vid filmning såg vi lite grus i botten av betongröret. Vi bestämde att det var dags för stambyte.
Det syntes inte på filmningen att hela jävla botten på betongrören var borta. Bortfrätt. Gjutjärnböjar i backen var också helt slut. Papper fastnar så klart väldigt lätt då och bygger upp stopp.
Man kan ofta relina rör men jag skulle ändå renovera i källaren så jag slog upp hela golvet och byte alla rör. I vår källare hade man också reglat upp golv trots att det är oisolerad markplatta. Det måste bort. Jag körde kalksten till det mesta och typ nålfiltsmatta i hobbyrummet istället. Jag gjorde allt själv och har aldrig gjort nåt liknande förut men kollade på bl.a Svanströms VVS på youtube och blev taggad. Det kostade mig inte så mycket men det var ett stort jobb. Det här var säkert 4 år sedan nu så man har nästan glömt hur jobbigt det var. Absolut inga problem efter det och jag använder orimligt mycket toapapper.
Mitt första inlägg. Jag har råkat ut för exakt samma situation c:a 1v efter inflytt.
Tog en lång dusch på övre plan. Sen kunde jag höra hur det plaskade från toan på entréplan. Vi har källare också med golvbrunn, ej toa i källare. Stoppet satt mellan golvbrunnen som är lägsta punkt på väg ut och toa på entréplan så vattnet steg upp i stammen till toa på entréplan.
Huset byggt 1953.
Avloppsstammen som går vertikalt i huset är gjutjärn och under plattan övergår det till betongrör. Spolbilen kunde spola bort stoppet utifrån. Vid filmning såg vi lite grus i botten av betongröret. Vi bestämde att det var dags för stambyte.
Det syntes inte på filmningen att hela jävla botten på betongrören var borta. Bortfrätt. Gjutjärnböjar i backen var också helt slut. Papper fastnar så klart väldigt lätt då och bygger upp stopp.
Man kan ofta relina rör men jag skulle ändå renovera i källaren så jag slog upp hela golvet och byte alla rör. I vår källare hade man också reglat upp golv trots att det är oisolerad markplatta. Det måste bort. Jag körde kalksten till det mesta och typ nålfiltsmatta i hobbyrummet istället. Jag gjorde allt själv och har aldrig gjort nåt liknande förut men kollade på bl.a Svanströms VVS på youtube och blev taggad. Det kostade mig inte så mycket men det var ett stort jobb. Det här var säkert 4 år sedan nu så man har nästan glömt hur jobbigt det var. Absolut inga problem efter det och jag använder orimligt mycket toapapper.
Redigerat:
Välkommen till forumet!S StefanHudik skrev:
Hmm, bortfrätt betong. Någon som vet hur vanligt det kan vara? Vad har hällts i avloppet då? Jag vet i och för sig att de förr hällde saltsyra i vårat avlopp…
surt vatten med mycket löst CO2 - dvs. pH under pH 7 kan äta på betongen.
överdriven användning av avkalkningsmedel i badrum, toarengöring etc. är också surt och äter på betong om det är ofta och/eller under längre tider.
en del rengöringsmedel är också åt den sura sidan.
överdriven användning av avkalkningsmedel i badrum, toarengöring etc. är också surt och äter på betong om det är ofta och/eller under längre tider.
en del rengöringsmedel är också åt den sura sidan.
Förra året hade vi spolbil som spolade avloppen i gatan, då stod det kaskader av avloppsvatten i både toaletter och duschar. Det rann ut i hallen. Det är inte något sådant som har hänt?Andreas Klang skrev:
Nu är det så att vi är ny inflyttade i ett suterränghus. Toa stolen där nere har vi nu märkt att den har svämmats över så att det är urin och avförings vatten på golvet även golv känns mjukt. Detta märktes nu först då vi håller på att renovera och inte vart där nere på ca 1 vecka. Vad kan ha hänt? Vem står för detta kalas? Huset är varudeklarerat.
( Vet inte om inlägget är i fel kategori, ber om ursäkt då!)
Jobbig situation och det ger flashbacks till när farsan skulle fira sin 80-årsdag och hade bjudit in hela släkten till sommarhuset. Jag hade påpekat för honom att det rann undan dåligt i avloppet men det var som att predika för döva öron. Släktens flitiga bruk av toaletten fick det att svämma över av äckel i ur golvbrunnarna källaren så jag fick ta en spade och handgräva fram avloppsstammen som var totalt uppfrätt där den gick ut ur huset. När jag knackade hål på den kom en fontän av fekalier. Jag var på lagom bra humör under födelsedagsmiddagen...