Hej,

Har en gammal toalett från Gustavsberg.
Efter lite forskande så tror jag det är en Skandic från före 1995, typ en 325 eller liknande. Har dålig koll.

Hur som helst så gick vad jag tror är "centrumpelaren" i cisternen av här om dagen och en sån är ju inte så dyr att köpa ny, så jag tänkte att det här kan jag fixa. Men när jag plockar bort toalettens bottenventil för att komma åt centrumpelaren så visar den sig sitta fast i någon form av fäste i botten av cisternen som ej går att rubba på utan att jag ev. bryter sönder den? Är det någon som har koll på hur det funkar, är det inte så enkelt som jag trodde att helt enkelt bara byta ut enbart centrumpelaren? Den borde ju gå att klicka ur och i kan jag tycka...

Har bifogat bilder för att det ska vara enklare att förstå min fråga.

Tacksam om någon här kanske har bättre koll än jag.
Mvh.

• En vit toalettstol med öppet lock i ett badrum med beige väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalett med vit toalettsits och spoltank, neutralt färgad vägg, Stavsberg logo.
    Skapa konto
  • Öppen spolcistern på toalett; synlig mekanism med blå detaljer, vit keramik mot beige vägg.
    Skapa konto
  • Inuti en toalettcistern; hand öppnar locket, flottörventil och påfyllningsventil synliga, behöver rengöras.
    Skapa konto
  • Gul avloppsplugg skapar sug för att rensa avlopp, fastsatt mot vit badkarsyta.
    Skapa konto
  • Toalettens vattentank öppen, visar flottörventil och delvis korroderade delar, behöver rengöring eller underhåll.
    Skapa konto
D Deramo skrev:
Hej,

Har en gammal toalett från Gustavsberg.
Efter lite forskande så tror jag det är en Skandic från före 1995, typ en 325 eller liknande. Har dålig koll.

Hur som helst så gick vad jag tror är "centrumpelaren" i cisternen av här om dagen och en sån är ju inte så dyr att köpa ny, så jag tänkte att det här kan jag fixa. Men när jag plockar bort toalettens bottenventil för att komma åt centrumpelaren så visar den sig sitta fast i någon form av fäste i botten av cisternen som ej går att rubba på utan att jag ev. bryter sönder den? Är det någon som har koll på hur det funkar, är det inte så enkelt som jag trodde att helt enkelt bara byta ut enbart centrumpelaren? Den borde ju gå att klicka ur och i kan jag tycka...

Har bifogat bilder för att det ska vara enklare att förstå min fråga.

Tacksam om någon här kanske har bättre koll än jag.
Mvh.
Hur löste du detta? :)

Min centrumpelare har också gått sönder, är det nåt man kan byta själv?

C Carl_P skrev:
Hur löste du detta? :)
Jag undrar om du har lyckats? Jag kan inte få loss den gamla pelaren från botten? Min verkar det fastnat och bara går runt. Tacksam för svar.

K Katfut skrev:
Jag undrar om du har lyckats? Jag kan inte få loss den gamla pelaren från botten? Min verkar det fastnat och bara går runt. Tacksam för svar.
Jag vet inte om det var rätt sätt; men jag fick ta loss cisternen för att komma åt muttern som sitter på undersidan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tusen tack! Jag fick göra samma sak. Nu byter jag packningar, för de är ju så gamla och läcker kring skruven. Problemet är löst i.a.f.
Tack för ditt snabba svar!🤩

K Katfut skrev:
Hej!
Hur fick du loss denna pinnen? För min har gått sönder och jag kan inte få bort pinnen och byta den.

• Trasigt avloppsrör sett ovanifrån, delvis borttagen och smutsig, med en fastnad pinne.
    Skapa konto
V Viktoria Gunnarsson skrev:
Hej!
Hur fick du loss denna pinnen? För min har gått sönder och jag kan inte få bort pinnen och byta den.
Man måste lossa cisternen som sitter fast med två skruvar underifrån på utsidan.
Insida av en toaletttank med en justerad blå mutter på cisternens centrumpelare, delvis demonterad för reparation.
Skapa konto

Jag lyckades laga min som gått sönder (centrumpelaren gick av i höjd med locket.
Jag slipade bort kanterna på blåa muttern så den gick in i hålet och vände den upp-och-ner så den nådde ner till gängan på stången.

• Gilla
ontiponka
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man måste lossa cisternen som sitter fast med två skruvar underifrån på utsidan.
[bild]
Jag lyckades laga min som gått sönder (centrumpelaren gick av i höjd med locket.
Jag slipade bort kanterna på blåa muttern så den gick in i hålet och vände den upp-och-ner så den nådde ner till gängan på stången.
Är det svårt att göra och behöver jag ta bort något mer för att kunna byta ut pinnen sen? Behöver jag koppla ifrån den som vattnet kommer in genom?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.