Lite svårt att förstå vad du menar, men du kan inte gå från TN-C till TN-S och sen tillbaka till TN-CAdha skrev:
Går bra om centralen med TN-C ansluts före JFB med en egen avsäkring. Bäst är att koppla TN-C kabeln direkt på brytare, Detta under förutsättning att det är äldre anläggning med kabel mellan centralerna och samma mm2 som inkommande. Annars byte till 5X kabel. Det blir då TN-C mellan dom på inkommande och den moderna kan kopplas som TN-S.
Jakopp skrev:
Har 2 gamla elcentraler med PEN inkommande och vill byta en av dem till modern centralen med jordfelsbrytare och den andra centralen kommer inte byta. Nu undrar jag om det går.S BTR skrev:
Mvh
Tack för svaret! Men jordfelsbrytare kommer vara före proppskåp ( utan Jordfelsbrytare).J jonaserik skrev:Går bra om centralen med TN-C ansluts före JFB med en egen avsäkring. Bäst är att koppla TN-C kabeln direkt på brytare, Detta under förutsättning att det är äldre anläggning med kabel mellan centralerna och samma mm2 som inkommande. Annars byte till 5X kabel. Det blir då TN-C mellan dom på inkommande och den moderna kan kopplas som TN-S.
Lite otydligt vad problemet är. Matas centralen med 5 ledare är den TN-S och matas den med 4 ledare är den TN-C. Så det är matningen som bestämmer om du kopplar centralen TN-C eller TN-S. Inte hur gammal den är. Du kan mata en TN-S-central från en TN-C-central men inte omvänt. Jag ser inte att det du skriver borde vara ett problem. Men beskriv lite mer och ta ett par bilder så blir det lättare att besvara frågan.Adha skrev:
Helt ärligt förstår jag inte vad du försöker säga?J jonaserik skrev:
Jag har endast hänvisat till Elinstallationsreglerna då BTR sagt att man kan återgå till TN-C från TN-S
TN-C inkommande till TN-S central och sen vidare till TN-C central om det funkar menar jag.A Avemo skrev:Lite otydligt vad problemet är. Matas centralen med 5 ledare är den TN-S och matas den med 4 ledare är den TN-C. Så det är matningen som bestämmer om du kopplar centralen TN-C eller TN-S. Inte hur gammal den är. Du kan mata en TN-S-central från en TN-C-central men inte omvänt. Jag ser inte att det du skriver borde vara ett problem. Men beskriv lite mer och ta ett par bilder så blir det lättare att besvara frågan.