Hej! Funkar det 2 centralen vilka är TN-C och TN-S koppling på samma inkommande? ( det betyder en av de är modern central med jordfelsbrytare och den andra proppskåp utan jordfelsbrytare).

Mvh Abel

Adha Adha skrev:
Hej! Funkar det 2 centralen vilka är TN-C och TN-S koppling på samma inkommande? ( det betyder en av de är modern central med jordfelsbrytare och den andra proppskåp utan jordfelsbrytare).

Mvh Abel
Lite svårt att förstå vad du menar, men du kan inte gå från TN-C till TN-S och sen tillbaka till TN-C

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
S
Jakopp Jakopp skrev:
Lite svårt att förstå vad du menar, men du kan inte gå från TN-C till TN-S och sen tillbaka till TN-C
Det går.

Går bra om centralen med TN-C ansluts före JFB med en egen avsäkring. Bäst är att koppla TN-C kabeln direkt på brytare, Detta under förutsättning att det är äldre anläggning med kabel mellan centralerna och samma mm2 som inkommande. Annars byte till 5X kabel. Det blir då TN-C mellan dom på inkommande och den moderna kan kopplas som TN-S.

• Gilla
Lageto
  • Laddar…
A
BTR: Nä. Jakopp har rätt. När man gjort den övergången får inte nolla och jord sammanföras igen.

• Gilla
Jakopp
  • Laddar…
Bara för att man kan betyder inte att man ska. Låt oss hålla oss till en god elsäkerhetsteknisk praxis

• Schema över elinstallation visar anslutningspunkter för L1, L2, L3, N och PEN/PE, ingår i diskussion om elsäkerhet och TN-C till TN-S-övergång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jakopp Jakopp skrev:
Lite svårt att förstå vad du menar, men du kan inte gå från TN-C till TN-S och sen tillbaka
S BTR skrev:
Det går.
Har 2 gamla elcentraler med PEN inkommande och vill byta en av dem till modern centralen med jordfelsbrytare och den andra centralen kommer inte byta. Nu undrar jag om det går.

Mvh

J jonaserik skrev:
Går bra om centralen med TN-C ansluts före JFB med en egen avsäkring. Bäst är att koppla TN-C kabeln direkt på brytare, Detta under förutsättning att det är äldre anläggning med kabel mellan centralerna och samma mm2 som inkommande. Annars byte till 5X kabel. Det blir då TN-C mellan dom på inkommande och den moderna kan kopplas som TN-S.
Tack för svaret! Men jordfelsbrytare kommer vara före proppskåp ( utan Jordfelsbrytare).

Adha Adha skrev:

Mvh Abel
Lite otydligt vad problemet är. Matas centralen med 5 ledare är den TN-S och matas den med 4 ledare är den TN-C. Så det är matningen som bestämmer om du kopplar centralen TN-C eller TN-S. Inte hur gammal den är. Du kan mata en TN-S-central från en TN-C-central men inte omvänt. Jag ser inte att det du skriver borde vara ett problem. Men beskriv lite mer och ta ett par bilder så blir det lättare att besvara frågan.

• Gilla
Lageto och 1 till
  • Laddar…
Jakopp Jakopp skrev:
Bara för att man kan betyder inte att man ska. Låt oss hålla oss till en god elsäkerhetsteknisk praxis
Och det skulle vara en elsäkerhetsteknisk risk att fördela en TN-C före en JFB som efter den är TN-S. Det får du utveckal till 100% för att vara trovärdig.

J jonaserik skrev:
Och det skulle vara en elsäkerhetsteknisk risk att fördela en TN-C före en JFB som efter den är TN-S. Det får du utveckal till 100% för att vara trovärdig.
Helt ärligt förstår jag inte vad du försöker säga?

Jag har endast hänvisat till Elinstallationsreglerna då BTR sagt att man kan återgå till TN-C från TN-S

A Avemo skrev:
Lite otydligt vad problemet är. Matas centralen med 5 ledare är den TN-S och matas den med 4 ledare är den TN-C. Så det är matningen som bestämmer om du kopplar centralen TN-C eller TN-S. Inte hur gammal den är. Du kan mata en TN-S-central från en TN-C-central men inte omvänt. Jag ser inte att det du skriver borde vara ett problem. Men beskriv lite mer och ta ett par bilder så blir det lättare att besvara frågan.
TN-C inkommande till TN-S central och sen vidare till TN-C central om det funkar menar jag.

• Elcentral med automatsäkringar och äldre porslinssäkringar, märke Hager och diskussion om TN-C till TN-S koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Är @Lageto och @Adha samma person?
Ja, vi e syskon

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Siamesiska då eller?

• Haha
  • Gilla
J-banan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.