Mikael_L
U Uffe A skrev:
Funktionsmässigt är det rätt kopplat men flytta nollan till nollskenan i huvudcentralen så blir det enligt regelboken också
I TS bild i inlägg #8 är det korrekt ritat. Ty där är matningen utgående från fasskenorna och ligger alltså parallellt med matningen till HC, då är det lite bättre att sätta både blå och g/g till UC på PEN/PE-skenan, för då kan man fortfarande utrusta HC med JFB.
Jag anser inte att det är totalfel att sätta PE och N på varsin skena, dock sämre.

Nu är ju kabeln till UC 5g2,5, så då är väl den troligen lagd på 3 st 16A gruppsäkringar i HC. Och är det så, ska det utan tvekan dras till vardera skenan (som Uffe A skriver), utgående grupper i denna central ska inte ha PEN-anslutning, det blir inge bra.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D dsjodin skrev:
Här kommer en skiss över hur det är kopplat. hoppas den kan skingra ev rökridåer. :)
[bild]

undercentralen sitter under egna säkringar i huvudcentralen om det är otydligt... :)
Om det är kopplat exakt så som det är ritat i matande ände (huvudcentralen) så är det inte rätt eftersom kabeln till verkstaden bara är en 4*2,5+2,5. Matningen till undercentralerna ska då gå via säkringar i huvudcentralen och då är det bäst (bör/ska) nollan tas från nollskenan.

Jag tror nog det går att filosofera en stund över "var börjar en grupp"? :)

Måste en gruppledning vara avsäkrad? Nej, det ser jag inget krav på om det inte behövs, så det är inget kriterie egentligen för var N ska tas ut. Man kan dessutom säkra av en huvudledning före HB men fortfarande ta N från PEN-plinten. Det vore direkt fel att i detta fall ta N från den N-plint som är avsedd för grupperna som ligger efter HB.

Måste en elcentral ha en HB? Jo, nja, det har inte alltid varit ett krav och är egentligen inte ett kriterie för en grupp, men det är naturligt att se allt bakom HB som grupper. Men om det nu inte finns någon N-plint som är avsedd att användas efter HB, då får man använda PEN-plinten i en TN-C-matad central.

Om det inte finns någon HB, börjar en grupp på fasskenan? Kanske det...inte riktigt.

Det enda tydliga jag ser just nu är att en JFB instiftar en gräns för när man måste hålla isär N-plinten före och efter.

I just TS fall med sin skiss över den sk huvudcentralen är det mycket enkelt och klart hur det ska utföras och benämnas. Om det läggs som på skissen där isf ev areaminskning kan diskuteras är inget annat än PE och N från PE(N) skenan korrekt samma om uttag görs före huvudbrytare Vid avsäkring tas N från rätt skena samma givetvis om man ligger efter en JFB men normalt vill man inte ha flera i serie. Det är en gruppcentral med typisk frånskiljbar utrustning för N och PE avsett för avsäkrade grupperna.

TS skrev ju dessutom i slutet på #8 att det var avsäkrat trots utseendet på skissen så då blir det N från rätt skena och problemfritt om det byggs in JFB även där.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.