311 läst ·
5 svar
311 läst
5 svar
Isolering mellan källare och våning 1 - hjälp
Vi är 2a ägare i ett hus från 1951 och renoverar med det från original. Nu har vi kommit till det som ska bli vårt sovrum där vi tagit bort plankgolvet för att kunna justera och byta rör till värmen. Vi har ”grävt” oss ner till betonggolvet som också utgör betongtaket i källaren och har alla träreglar frilagda. Vi har tagit bort allt golvspån och använt som isolering på annan plats. Tanken är nu att regla lite extra, lägga spårad spånskiva för golvvärme då sovrummets element är bortplockat då fönstret ska ersättas med altandörr. Jag försöker läsa mig till vilken isolering jag kan använda mellan betonggolvet och spånskivorna men får dubbla och trippla bud 🫣
1. Mineralull eller liknande räcker
2. Fuktspärr mot betongen och sen mineralull eller dylikt
3. Kör på golvspån igen
Utrymmet under används som groventré och är uppvärmt året runt till åtminstone 17grader. Reglarna bygger 170mm i höjd. Betonggolvet/taket är cirka 1m från mark om du tittar på huset utifrån.
Jag hoppas på att alternativ 1 ska räcka då 170mm mineralullsskivor skulle göra mitt liv enkelt. Men om någon av er här i forumet har argument för varför det skulle vara fel eller dåligt så ge dem till mig!!!
3. Kör på golvspån igen
Utrymmet under används som groventré och är uppvärmt året runt till åtminstone 17grader. Reglarna bygger 170mm i höjd. Betonggolvet/taket är cirka 1m från mark om du tittar på huset utifrån.
Jag hoppas på att alternativ 1 ska räcka då 170mm mineralullsskivor skulle göra mitt liv enkelt. Men om någon av er här i forumet har argument för varför det skulle vara fel eller dåligt så ge dem till mig!!!
Medlem
· Blekinge
· 12 267 inlägg
Vad menar du med golvspån? Sågspån/hyvelspån?
Hur kan det vara groventre under när det är bara 1 m mellan betong och mark?
Troligen har jag förstått fel.
170 mm mineralullskivor räcker bra. Se bara till att alla springor vid kanterna tätas ordentligt så att inget luftdrag utifrån finns där.
Hur kan det vara groventre under när det är bara 1 m mellan betong och mark?
Troligen har jag förstått fel.
170 mm mineralullskivor räcker bra. Se bara till att alla springor vid kanterna tätas ordentligt så att inget luftdrag utifrån finns där.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Tror inte du bör behgöva plast mellan betong och reglar/isolering i detta fallet. Om betongen är gammal (1951?) så lär den inte innehålla byggfukt som kan vandra upp i konstruktionen, och ev spärr mot fukt utifrån bör ju göras i källarmuren.5 50-tals huset skrev:Vi är 2a ägare i ett hus från 1951 och renoverar med det från original. Nu har vi kommit till det som ska bli vårt sovrum där vi tagit bort plankgolvet för att kunna justera och byta rör till värmen. Vi har ”grävt” oss ner till betonggolvet som också utgör betongtaket i källaren och har alla träreglar frilagda. Vi har tagit bort allt golvspån och använt som isolering på annan plats. Tanken är nu att regla lite extra, lägga spårad spånskiva för golvvärme då sovrummets element är bortplockat då fönstret ska ersättas med altandörr. Jag försöker läsa mig till vilken isolering jag kan använda mellan betonggolvet och spånskivorna men får dubbla och trippla bud 🫣
3. Kör på golvspån igen
Och vad gäller värmeskillnader (och kondens) så är väl källaren dels uppvärmd, och hade den inte varit
det så borde plasten snarare legat upp mot innergolvet på ovanvåningen då den torde vara den varma sidan ?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Vi har ett hus från 1952 där konstruktionen ser likadan ut.
Vi har inte kommit till de rum där det är träregelverk än utan bara köket där det var någon lättare/porösare form av betong/spackel och sen klinkers/plastmatta som vi bilade bort ock la EPS betong, golvvärme, flytspacklade och klinkers.
Men i de andra rummen är min tanke att ta bort träregelverket och skotta ut den gamla isoleringen som mer är en "byggmästarblandning" och sen lägga nya reglar. Av erfarenhet av ovanvåningen så var de reglarna där inte direkt jämna så det var ett h-vete att få det någorluna jämnt.
Gissar att det är lika illa i undervåingen så det kommer nog bli lättare att byta allt. Svårt att göra det med mellanbjälklaget.
Så hur jämna är reglarna? Är det inte lättare att byta dom också och därmed också kanske få ett mer modernt avstånd mellan reglarna?
Men kondens/fuktspärr? nja inte med det under men byter du reglar så visst
Vi har inte kommit till de rum där det är träregelverk än utan bara köket där det var någon lättare/porösare form av betong/spackel och sen klinkers/plastmatta som vi bilade bort ock la EPS betong, golvvärme, flytspacklade och klinkers.
Men i de andra rummen är min tanke att ta bort träregelverket och skotta ut den gamla isoleringen som mer är en "byggmästarblandning" och sen lägga nya reglar. Av erfarenhet av ovanvåningen så var de reglarna där inte direkt jämna så det var ett h-vete att få det någorluna jämnt.
Gissar att det är lika illa i undervåingen så det kommer nog bli lättare att byta allt. Svårt att göra det med mellanbjälklaget.
Så hur jämna är reglarna? Är det inte lättare att byta dom också och därmed också kanske få ett mer modernt avstånd mellan reglarna?
Källargolvet ligger under markytan. Dvs entrevåningen ligger 1m ovan markytanT Thomas_Blekinge skrev:
Det var hyvelspån som isolering tidigare.T Thomas_Blekinge skrev:
Groventrén är i källaren, våningen under. Källarens tak/betongen som utgör mitt sovrums golv är cirka 1m över marknivå. Källaren är alltså cirka 2/3 under mark och 1/3 över mark.
Vi har inte varit där med långpasset ännu men har testat att lägga ut några skivor och då upplevs det jämnt. Rummet är dock perfekt 2 spånskivor brett så planen var oavsett att komplettera med reglar i mitten för att vi ska kunna ha alla skarvar i linje utan att riskera brott. Avståndet verkar enligt mitt ögonmått stämma med moderna mått.P PappasHammare skrev:Vi har ett hus från 1952 där konstruktionen ser likadan ut.
Källargolvet ligger under markytan. Dvs entrevåningen ligger 1m ovan markytan
Varför tänker du att byte av reglar skulle förändra behovet av fuktspärr menar du?
Klicka här för att svara