Fairlane Fairlane skrev:
Verkligen? Du köper all material och monterar normcentralen och sen ska du ta dit en elektriker som inte varit involverad alls?
Är det verkligen planen eller är planen att koppla det själv? Ingen kommer anmäla dig om du säger att du kommer utföra allt arbete, men kanske får du mer konkreta tips som man kanske utgår ifrån att man inte behöver ge om en elektriker ska göra jobbet.
Varför kan jag inte få mer konkreta tips beroende på vem som ska utföra bytet?
Frågorna är fortfarande desamma.

Jag har bra priser på visst material.
Jag sätter ihop nya centralen på bordet.
Elektriker får äran att se över nya centralen före montage, bryta gamla och sätta upp samt koppla in nya.

Att det blir krångligare att få tag på elektriker som inte får tjäna pengar på materialet är jag fullt medveten om, men med det sjuka påslag som är på material så...

Jag får bättre pris och mer kunskap om min anläggning.

G Grindstolpe skrev:
Jo, men de fanns inte i lager där jag får bra pris.

Nu börjar det bli stökigt med olika personers tyckanden. Inte bara här på BH, har även bollat tankar på andra forum.

Vad gäller element så använder vi i dagsläget bara ett enda element för uppvärmning, i ena sonens rum. Resterande sköter LLVP bra.

Men när centralen nu ändå byts ut så var tanken att förbättra för framtiden, så att eventuellt fel inte slår ut något.
När du skriver att du skulle vilja ha larm, på vilket sätt menar du då?
Att kyl/frys, belysning o.dyl. inte fungerar?

Nu blir det jobbigt igen ☺️
Vissa skriver att 300mA är onödigt och du skriver att det är bra.

Menar du att lägga uttaget för Kyl & Frys på samma JFB som spis och VVB?
Och en annan JFB för 1-fas grupperna?
Men inte PSA´er för vare sig värme eller LLVP?

Ah, så för PSA´er tar man samma nolla som matar övriga JFB, men N direkt från PSA.
Då skulle nog inte kablaget räcka 🤔
Du kan spara in din andra brytare. Att du hade två i din 70-80-tals central beror på den tidens föreskrifter och inget som normalt görs numera. Det är givetvis inget fel med flera brytare men antar att du hamnat där genom att kopiera bad du har.

Att göra en rimlig fördelning under några JFB är helt normalt samma med att man kan lägga vissa laster helt utom JFB. Det du kan fundera på är vad som bör ligga under samma ofta är det så att man kan välja kyl-frys mot grupper helt inomhus och som i princip inte innebär risk för jordfel och som inte används i stort om man tex är borta lite längre tider. Typiskt rena uttags-belysningsgrupper inne. Under andra JFB samlar man oviktiga men mer sannolika feökällor som VVB spis disk-tvättmaskin osv och även där någar av de "ofarliga" grupperna inne för lite diversitet och undvika CPF.

I ditt fall borde du komms bra ut gällande värmen genom att lägga de delarna helt utanför. Förutsatt det inte är stickproppsanslutet då är det olämpligt/felaktigt.

Vill man säkra tex kyl-frys och är extra orolig är givetvis oberoende tempövervakning rätt. Många felfall på sån utrustning som ger bortfall av kylverkan ger inte varesig jordfel eller överström så JFB eller säkringar kan verka.

Är mycket svårt att med bästa förstånd försöka motivera JFB 300 mA i ditt och andra liknande fall. Du får komma igen med hur du tänker där och vad det bygger på. För egen del är rekommendationen att du låter bli den delen och om du nu ser det somvettigt enligt tidigare skaffar någon PSA till någon utvald grupp.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A
Om den inte går att återlämna så är 300 mA jordfelsbrytare för värmepumpen är ett ypperligt val tycker jag också om man vill gå ett steg längre i sitt säkerhetstänk.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan spara in din andra brytare. Att du hade två i din 70-80-tals central beror på den tidens föreskrifter och inget som normalt görs numera. Det är givetvis inget fel med flera brytare men antar att du hamnat där genom att kopiera bad du har.
Tack för att du tar dig tid, mycket uppskattat.

Ja, du antar helt rätt gällande två brytare. Både nuvarande lägenhet och förra lägenheten var det likadant uppbyggt.
Men då kan jag returnera ena och ha en fullgod anläggning med enbart en H-brytare?
GK100 GK100 skrev:
Att göra en rimlig fördelning under några JFB är helt normalt samma med att man kan lägga vissa laster helt utom JFB.

I ditt fall borde du komms bra ut gällande värmen genom att lägga de delarna helt utanför. Förutsatt det inte är stickproppsanslutet då är det olämpligt/felaktigt.
Elementen är fast anslutna, ej stickpropp.
Vad annan utrustning är lämplig att lämna utanför JFB?
GK100 GK100 skrev:
Det du kan fundera på är vad som bör ligga under samma ofta är det så att man kan välja kyl-frys mot grupper helt inomhus och som i princip inte innebär risk för jordfel och som inte används i stort om man tex är borta lite längre tider. Typiskt rena uttags-belysningsgrupper inne.

Under andra JFB samlar man oviktiga men mer sannolika feökällor som VVB spis disk-tvättmaskin osv och även där någar av de "ofarliga" grupperna inne för lite diversitet och undvika CPF.

Vill man säkra tex kyl-frys och är extra orolig är givetvis oberoende tempövervakning rätt. Många felfall på sån utrustning som ger bortfall av kylverkan ger inte varesig jordfel eller överström så JFB eller säkringar kan verka.
Så om jag tolkar dig rätt så skulle en lämplig uppbyggnad vara:
* Värme direkt under H-brytare, utan JFB.
* 30mA JFB för kyl/frys, belysning, uttag
* 30mA JFB för spis, VVB, TM och TT.

Var bör man placera LLVP?
Den är idag ca 15 år, så den får man ju räkna med kan rasa vilken mikrosekund som helst...
GK100 GK100 skrev:
Är mycket svårt att med bästa förstånd försöka motivera JFB 300 mA i ditt och andra liknande fall. Du får komma igen med hur du tänker där och vad det bygger på. För egen del är rekommendationen att du låter bli den delen och om du nu ser det somvettigt enligt tidigare skaffar någon PSA till någon utvald grupp.
Vad som gör en förvirrad är hur vissa rekommenderar 300mA för brandskydd, även i lgh, och några inte alls.
Vi har ju bland annat @avh67f som här anser det ypperligt med en 300mA för LLVP.

Det är inga problem att lämna tillbaka någon av prylarna.

Som sagt, stort tack för bra argument och hjälpa mig få till ett bra och personsäkert upplägg av nya centralen.

G Grindstolpe skrev:
Vad som gör en förvirrad är hur vissa rekommenderar 300mA för brandskydd, även i lgh, och några inte alls.
Vi har ju bland annat @avh67f som här anser det ypperligt med en 300mA för LLVP.
Det är inte så svårt egentligen. Det är hängsle och livrem. Vissa anser att det räcker med det ena, medan andra gärna har båda.

Så om jag hade en 300mA JFB över och hade elvärme av något slag, då är det där jag skulle satt den. Där gör den liten nytta.

Men, man kan lika gärna klara sig utan med fast ansluten värmeanläggning eftersom nyttan den gör är ganska begränsad. Det är som sagt livremmen om du redan har bra hängslen på dig.

Så att rekommendera att man sätter en sådan skulle jag själv säga är att ta i för mycket. Men om du nu redan hade en och den inte gått att lämna tillbaka så hade den inte direkt missprytt en anläggning om den monterats så.

Den ger ett litet ökat skydd mot begynnande jordfel. Men detta är begränsat, den begränsar inte strömmen tillräckligt för att utgöra personskydd, och små jordfel i dylika anläggningar blir typiskt fort (tillräckligt) stora jordfel och då går säkringen ändå.

Här får du bestämma själv. Att lämna tillbaka den och lägga pengarna på något annat där de eventuellt gör större nytta är inte alls fel på något sätt.

P.S. Och kyl/frys på egen JFB är från den tiden när kylar och frysar brukade läcka så mycket ström att de släkte resten av huset. Tanken var alltså aldrig att man skulle skydda kyl/frys från resten av huset om det löste JFBn. Utan precis tvärtom. Idag är det helt överspelat och tvärtom helt fel. Med egen JFB så tar det längre tid innan du upptäcker att de löst, så bättre att mer blir strömlöst. Sektionering idag är smaratare om man delar upp på exv. ute/inne.

• Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
G Grindstolpe skrev:
Men då kan jag returnera ena och ha en fullgod anläggning med enbart en H-brytare?
Det kan du göra och få något för mer nutida elektriker igenkännbart och likt deras standard och arbetssätt.
G Grindstolpe skrev:
Elementen är fast anslutna, ej stickpropp.
Vad annan utrustning är lämplig att lämna utanför JFB?
Lämpligtvis sånt som är fastanslutet och som man vill ska fungera i det längsta som delar för värmesystemet. Det är där det passar bra in och inget man ska i onödan göra för annat fastanslutet som spisar, tvätt-torkmaskiner mm. I de fallen pga att de inte är kritiska men risken för person är betydligt större när man frekvent hanterar dem ibland i sämre miljöer jämfört med att man skulle fingra på element, VP etc.

G Grindstolpe skrev:
Så om jag tolkar dig rätt så skulle en lämplig uppbyggnad vara:
* Värme direkt under H-brytare, utan JFB.
* 30mA JFB för kyl/frys, belysning, uttag
* 30mA JFB för spis, VVB, TM och TT.

Var bör man placera LLVP?
Den är idag ca 15 år, så den får man ju räkna med kan rasa vilken mikrosekund som helst...
Till värme kan du också räkna LLVP alternativt lägga den under VVB, TM och TT. plus några av dina övriga oprioriterade grupper.

Kyl/frys och "riskfria" uttags-belysningsgrupper där får du enligt din beskrivning inte lägga gruppen som matade utomhus och delar av kök osv det hamnar på andra JFB alternativt då en PDA som ofta förkommer för delar utomhus det är en vettig användning av dessa.

G Grindstolpe skrev:

Det är inga problem att lämna tillbaka någon av prylarna.
Ja och på samma tema kan det vara ypperligt med PSA per grupp, AFDD, hybridsäkringar mm.mm och hade inte kunnat lämna tillbaka och ev växla mot något nyttigare för ditt fall så för all del är den ju bra och givetvis inte tekniskt fel. Men i praktiken är det en av de mer aparta delar man kan träffa på i en lägenhet de är inte speciellt vanliga öht men har sina givna användningsområden där de verkligen hör hemma.

Det är vad jag tänker bidra med här och tror du kommer lyckas bra med val och konfigurering av din central.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
G Grindstolpe skrev:
Nu börjar det bli stökigt med olika personers tyckanden. Inte bara här på BH, har även bollat tankar på andra forum.
Sorry, vi är kanske inte eniga i våra rekommendationer här ;) Jag tror du har fått bra förklaringar av andra på alla punkter som jag tog upp. Återkom annars.
G Grindstolpe skrev:
När du skriver att du skulle vilja ha larm, på vilket sätt menar du då?
Att kyl/frys, belysning o.dyl. inte fungerar?
En JFB kan faktiskt tjyvlösa utifrån även om det är ovanligt. Verkar t.ex kunna ske i Norrland när det stormar. Störningar från nätet kan få en JFB ur balans. Därför kan det vara motiverat med t.e GSM-larm om strömmen bryts eller temperaturen sjunker i huset, eller grannar som övervakar. Man vill inte komma hem till detta efter en semester i Thailand https://www.fluxio.se/forum/fulel-och-hemska-fynd/9789-hemska-fynd.html?limit=20&start=80#15867

Översvämmat badrum med is på golvet runt en toalettstol och träbänk. Diverse föremål syns i vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan beakta att JFB är främst avsedd att ge personskydd vid ovarsam hantering. En fast ansluten värme har inte jättestor nytta av en JFB då säkringen ger tillräckligt skydd. Men visst, det är inte fel att skydda hela anläggningen med JFBer. Det är praxis idag, men värme, larm och dylikt kan man lägga utanför.

Så valet är ditt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så om jag hade en 300mA JFB över och hade elvärme av något slag, då är det där jag skulle satt den. Där gör den liten nytta.
Menar du lite?

A
G Grindstolpe skrev:
Det var bara ifall du inte kunde återlämna den. Annars håller jag nog med övriga. Tror vi nog varit ganska eniga också att en sådan kanske är lite överkurs i en bostad men det är absolut inte fel att ha.

Utbyte av elcentral är en underhållsåtgärd om det bara handlar om det. Det finns alltså inga speciella krav på något utöver det som sitter i den gamla elcentralen. Men det är ju dumt att inte passa på att ändå installera diverse jordfelsskydd som du gör. 👍

Tack för era inlägg @Bo.Siltberg @GK100 @avh67f och @lars_stefan_axelsson

Jag konstaterade precis att Kyl och Frys inte alls ligger på grupp som är märkt det...
Var den gruppen går har jag just nu ingen som helst aning.

Utöver Spis, VVB, Larm, TM & TT, LLVP samt DM, vilka alla ligger på egna grupper, så är det lite spridda skurar.

Grupp X
* Entréplan, Kök, FTX-aggregat
* Entréplan, Kök, Kyl & Frys (precis konstaterat att de ligger på denna grupp)
* Entréplan, Kök, uttag och belysning vid köksbänk
* Källarplan, Sovrum 2, belysning och ena uttaget
* Källarplan, Sovrum 3, ett av tre uttag
* Källarplan, Badrum, belysning och uttag

Grupp Y
* Entréplan, Hall, belysning och uttag
* Entréplan, WC, belysning och uttag
* Entréplan, Vardagsrum, uttag mot kök
* Entréplan, Kök, uttag mot vardagsrum
* Entréplan, Kök, fönsterbelysning samt balkongbelysning
* Källarplan, Inglasad balkong, belysning, uttag och infravärme
* Källarplan, Förråd, endast uttag
* Källarplan, Hall, endast belysning

Grupp Z, Entréplan
* Entré, belysning, uttag och golvvärme (golvvärmen används aldrig, men finns)
* Arbetsrum, belysning och uttag
* Vardagsrum, belysning och uttag mot arbetsrum
* Förråd, belysning

Grupp ??
* Märkt Kyl & Frys, sitter säkring, kablage inlagt. Trodde det var K&F men vet ej var den går.
Det är inte TM och TT, de sitter på egen grupp som måste dras om pga fel kablage.
Det är inte heller DM, den har också separat grupp.

Grupp Värme, Entréplan
* Fas 1, element i entré och arbetsrum (ingen säkring av någon anledning)
* Fas 2, element i kök och förråd, samt golvvärme i WC (används)
* Fas 3, element i vardagsrum

Grupp Värme, Källarplan
* Fas 1, Sovrum 1, samt golvvärme badrum (används)
* Fas 2, Sovrum 2 (enda element som används)
* Fas 3, Sovrum 3

Hur skulle ni grupperat detta?

Menar du sektionering av JFBer? Du kommer få flera svar här igen, men så här skulle jag göra, endast två JFBer

JFB1 (De känsliga grupperna)
Grupp X
Larm,
Spis
TT
Värme källare

JFB2, Övriga grupper
Grupp Y, Z, ??
DM
TM
Värme entré

Utanför JFBer:
LLVP. Här gör en JFB minst nytta så man kan ge den extra hög driftsäkerhet eftersom det är den huvudsakliga uppvärmningen.

På JFB1 har jag lagt förbrukare som används när man är hemma, och därmed upptäcker ifall JFBn löser. Det är ingenting speciellt med TT, kunde lika gärna valt TM eller DM.

Elvärme lägger jag under JFB endast för att den sannolikt inte tjyvlöser någon JFB och det är inte kritiskt ifall de faller bort i.o.m LLVPn. Elradiatorerna är en utsatt del som finns i varje rum så det är inte fel att ge dem ett extra skydd. Om värme i källaren är viktigare en entréplan vet jag inte.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En JFB kan faktiskt tjyvlösa utifrån även om det är ovanligt.
Jag har precis det problemet här (Tanzania), när elbolaget bryter/återkopplar strömmen för uppgradering av nätet löser min JFB ofta ut (vi har TT-nät här med lokalt jordspett), och det sker i princip alltid när jag inte är hemma så när jag kommer hem är min automatiska utebelysning släckt och kyl-frys varmare än inställt och mina kameror avstängda.

Jag kommer därför att koppla bort JFB när jag åker hem till Sverige för jag vill inte tappa kameror och kyl-frys när jag är borta längre tid.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A
Där hade en självåterställande jordfelsbrytare kunnat göra nytta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Menar du sektionering av JFBer?
Ja exakt, sektionering av KFB’er.
Stort tack för ditt engagemang.
Du kommer få flera svar här igen, men så här skulle jag göra, endast två JFBer

JFB1 (De känsliga grupperna)
Grupp X
Larm,
Spis
TT
Värme källare

JFB2, Övriga grupper
Grupp Y, Z, ??
DM
TM
Värme entré

Utanför JFBer:
LLVP. Här gör en JFB minst nytta så man kan ge den extra hög driftsäkerhet eftersom det är den huvudsakliga uppvärmningen.
Jag läser ofta folk skriva att LLVP skall monteras med JFB.
Nu har jag inte manualen för IVT 12KHR-N, så har inte koll på vad som gäller för den.

Jag ser inte VVB listad, hade du lagt den under JFB?
På JFB1 har jag lagt förbrukare som används när man är hemma, och därmed upptäcker ifall JFBn löser. Det är ingenting speciellt med TT, kunde lika gärna valt TM eller DM.

Elvärme lägger jag under JFB endast för att den sannolikt inte tjyvlöser någon JFB och det är inte kritiskt ifall de faller bort i.o.m LLVPn. Elradiatorerna är en utsatt del som finns i varje rum så det är inte fel att ge dem ett extra skydd. Om värme i källaren är viktigare en entréplan vet jag inte.
Det jag kallar källarplan är egentligen suterräng, enklare skriva KV 😊
Där har vi sovrummen, endast i ett av dem som vi faktiskt har ett element igång.

Vore det inte smidigare att sätta en 30mA per rad och lägga Värme och LLVP på en, sedan fördela övriga laster på vardera rad två och tre med varsin JFB?

PSA slog det mig att jag inte kan lämna tillbaka pga hur förpackningen var hoplimmad, så den kan jag lika gärna använda.

Men oavsett antal JFB och om man lägger något utanför, hur sjutton gör man med faserna?
Det finns ju inga fördelningsblock för dem?

Purre
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.