2 474 läst ·
46 svar
2k läst
46 svar
TN-C, byte diazed mot normcentral. Funderingar kring JFB, PSA, jord, N
Visst är det klokt med egen JFB/PSA till uppvärmning och kyl/frys men varför skall spis ha 300mA (brandskydd, ej personskydd)?G Grindstolpe skrev:Jag är på väg att låta byta ut elcentralen i vår lägenhet mot en normcentral och har några funderingar kring upplägget i nya centralen.
Jag valde Resi9 då jag fick riktigt bra pris på prylarna.
Det är TN-C med eftermonterad JFB på 30mA.
* Inkommande till huvudbrytare.
* PEN till till jordskena.
* Blå kabel från jordskena till ovansida JFB.
* Blå kabel från undersida JFB till N-skena.
* Ovansida JFB till respektive Fas-skena.
* Byglat från respektive Fas-skena till huvudbrytare för värme.
Någon av föregående ägare hade bubbelbadkar (borttaget), vet ej om JFB monterades i samband med det eller i samband med LLVP.
På de bifogade bilderna har jag försökt illustrera hur befintlig central är uppbygd och hur jag tänkte låta normcentralen se ut.
Inkommande från mätartavlan når inte högst upp i normcentralen när den ska monteras, därav placeringen av huvudbrytaren.
Hur tycker ni tankegångarna verkar?
Bör LLVP (IVT 12KHR-N) sättas på egen PSA vid K&F istället?
Hade ni gjort något annorlunda?
Tack på förhand.
Trippelkollat nu, det är kopplat så.useless skrev:
300mA köptes jag då det satt en i förra lägenheten jag bodde.
Men då lämnar jag helt sonika tillbaka den, om den är överflödig i lägenhet.
300mA var tänkt att mata både 3- och 1-fas grupperna.J J-banan skrev:
Så var det gjort i en tidigare lägenhet.
Men då blir det alltså bättre med 30mA JFB för samtliga?
Värme samt Kyl/Frys på egna PSA.
Frågan är då om man bör lägga LLVP på egen PSA utanför JFB?
Enda lämpliga ändamålet för en 300mA (brandskydd) i bostad är för uppvärmning alt. koppla utanför jfb. Allt annat bör skyddas av en 30mA (personskydd).G Grindstolpe skrev:
Jag skulle ha en PSA/JFB för uttag utomhus och uppvärmning/vvb, det är de som löper mest risk att få jordfel
Då låter det som att 300mA åker i retur.J J-banan skrev:
Har direktverkande el med element, VVB, LLVP.
Utomhusarmatur på framsida matas från föreningen.
Utomhusarmatur och uttag på balkong ligger ihop med belysning och uttag i del av kök samt del av v-rum.
Från den armaturen/uttaget har man även dragit ner till inglasad altan med belysning, uttag och infravärmare.
Skulle följande upplägg bli bättre?
Övre raden:
H-brytare för värmedelen
2x 3-fas PSA 30mA för element
PSA 30ma för LLVP
Andra raden:
H-brytare
PSA 30mA för Kyl/Frys
JFB 30mA för nedan grupper
2x 3-fas för spis och VVB
11x 1-fas för belysning och uttag på undre raden
5x N-plint, en för respektive PSA och JFB
Gemensam jordplint som PEN går in på.
Övre raden:
H-brytare för värmedelen
PSA 30ma för LLVP
Andra raden:
H-brytare
PSA 30mA för Kyl/Frys
Jag skulle säga en HB med 2 jfb krets, en för uppvärmning och en för resterandeG Grindstolpe skrev:Skulle följande upplägg bli bättre?
Övre raden:
H-brytare för värmedelen
PSA 30ma för LLVP
Andra raden:
H-brytare
PSA 30mA för Kyl/Frys
Det sitter uttag, belysning och infravärme på en inglasad altan.useless skrev:
Dessvärre har någon dragit det till en grupp för uttag och belysning i del av kök och del av vardagsrum.
Alla rör går under betonggelement och rören är maxade, så tyvärr går det inte att dra om.
Då får det bli att lista och borra genom väggar och fasad.
Fasad får vi inte göra håltagning i för föreningen.
Så jag är lite låst där.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jag tycker det är olyckligt att HB ser ut som en dvärg. Har inte Schneider traditionella?G Grindstolpe skrev:
Vågat, jag skulle inte våga lägga all uppvärmning under JFBer. Det är visserligen fördelat på flera JFBer, men jag skulle vilja ha ett larm ifall temperaturen sjunker.G Grindstolpe skrev:
För LLVP skulle dessutom din 300 mA JFB komma till pass. Om VP är frekvensstyrd så kan den tjyvlösa en 30 mA.
Dessa apparater är fast monterade och fast anslutna och kräver ingen JFB. Det är väl inte fel att bryta bort begynnande jordfel, men då kan 300 mA vara ett bättre val för högre driftsäkerhet.
Detta är som sagt en gammal skola. Idag lägger man kyl/frys under en gemensam JFB.G Grindstolpe skrev:
Så du skulle ha bättre nytta av två vanliga JFBer som du fördelar lasten mellan.
PSAer ska inte behöva en separat N-plint, utan den enda belastningen kan anslutas direkt till PSAn.G Grindstolpe skrev:
Jo, men de fanns inte i lager där jag får bra pris.Bo.Siltberg skrev:
Nu börjar det bli stökigt med olika personers tyckanden. Inte bara här på BH, har även bollat tankar på andra forum.Bo.Siltberg skrev:
Vad gäller element så använder vi i dagsläget bara ett enda element för uppvärmning, i ena sonens rum. Resterande sköter LLVP bra.
Men när centralen nu ändå byts ut så var tanken att förbättra för framtiden, så att eventuellt fel inte slår ut något.
När du skriver att du skulle vilja ha larm, på vilket sätt menar du då?
Att kyl/frys, belysning o.dyl. inte fungerar?
Nu blir det jobbigt igen ☺️Bo.Siltberg skrev:
För LLVP skulle dessutom din 300 mA JFB komma till pass. Om VP är frekvensstyrd så kan den tjyvlösa en 30 mA.
Dessa apparater är fast monterade och fast anslutna och kräver ingen JFB. Det är väl inte fel att bryta bort begynnande jordfel, men då kan 300 mA vara ett bättre val för högre driftsäkerhet.
Vissa skriver att 300mA är onödigt och du skriver att det är bra.
Menar du att lägga uttaget för Kyl & Frys på samma JFB som spis och VVB?Bo.Siltberg skrev:
Och en annan JFB för 1-fas grupperna?
Men inte PSA´er för vare sig värme eller LLVP?
Ah, så för PSA´er tar man samma nolla som matar övriga JFB, men N direkt från PSA.Bo.Siltberg skrev:
Då skulle nog inte kablaget räcka 🤔
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Verkligen? Du köper all material och monterar normcentralen och sen ska du ta dit en elektriker som inte varit involverad alls?G Grindstolpe skrev:
Är det verkligen planen eller är planen att koppla det själv? Ingen kommer anmäla dig om du säger att du kommer utföra allt arbete, men kanske får du mer konkreta tips som man kanske utgår ifrån att man inte behöver ge om en elektriker ska göra jobbet.