3 758 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Tjuvström/kortis i induktionshäll?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har hjälpt svärfar med inkoppling av en induktionshäll, inkopplat på befintlig gammalt kablage till befintlig spisdosa 2,5 mm2 16 A, kopplat på 2 faser 400 V + N + PE. Hur själva inkopplingen ska vara gjord, går nästan inte att ta fel på, då hällen är mycket tydligt uppmärkt och schema var bifogat (för en massa olika inkopplingsalt dessutom). Hällen fungerar som den ska, det går att laga mat snabbt och enkelt på den 
Men det som nu hänt är att dels har gruppsäkringarna gått, när hällen inte varit i drift (och det är ju inga små strömmar 16 A). På detta har en huvudsäkring gått 20A, men det är en mycket gammal installation, så jag har ganska dålig koll på hur väl fördelade lasterna är. Dessutom har JFB löst ut, vilket torde indikera att överledning sker till jord. Felet verkar vara slumpmässigt, intermittent.
Jag har rekommenderat svärfar att ha säkringarna ur på gruppen, tills dess att vi kunnat gå till botten med det hela.
Tror ni att vi har en kabelskada någonstans i matande del fram till dosan, eller att vi har en spretande kardel i kopplingsdosan? Att den splitternya hällen skulle ha den typen av isolationsfel, känns inte lika troligt som att felet finns i den gamla installationen, men man vet aldrig. Några tips på vettig felsökning av detta?
Men det som nu hänt är att dels har gruppsäkringarna gått, när hällen inte varit i drift (och det är ju inga små strömmar 16 A). På detta har en huvudsäkring gått 20A, men det är en mycket gammal installation, så jag har ganska dålig koll på hur väl fördelade lasterna är. Dessutom har JFB löst ut, vilket torde indikera att överledning sker till jord. Felet verkar vara slumpmässigt, intermittent.
Jag har rekommenderat svärfar att ha säkringarna ur på gruppen, tills dess att vi kunnat gå till botten med det hela.
Tror ni att vi har en kabelskada någonstans i matande del fram till dosan, eller att vi har en spretande kardel i kopplingsdosan? Att den splitternya hällen skulle ha den typen av isolationsfel, känns inte lika troligt som att felet finns i den gamla installationen, men man vet aldrig. Några tips på vettig felsökning av detta?
Syna ledningen om möjligt, megga är oxå en bra början.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Så kabeln till spisdosan är gammal? Den kan ju ha fått nådastöten med den nya hällen - svärfar har väl aldrig krämat på med sådan effekt på länge med sin gamla spis?
Hur såg ledarna ut när du kopplade in hällen? Var isoleringen frisk? Är det en riktigt gammal gummiisolerad kabel kan isoleringen falla sönder, speciellt när man rycker i ledarna. Jag skulle gissa att problemet ligger här.
Det är ett bra råd att skruva ur säkringarna till dess att kabel kontrollerats. Har du tur går det att mäta en överledning mellan ledarna med en DMM, men du kan behöva en megger för att konstatera det.
Hur såg ledarna ut när du kopplade in hällen? Var isoleringen frisk? Är det en riktigt gammal gummiisolerad kabel kan isoleringen falla sönder, speciellt när man rycker i ledarna. Jag skulle gissa att problemet ligger här.
Det är ett bra råd att skruva ur säkringarna till dess att kabel kontrollerats. Har du tur går det att mäta en överledning mellan ledarna med en DMM, men du kan behöva en megger för att konstatera det.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det första borde väl iofs. vara att granska inkopplingen, så där inte finns någon spretande kardel eller så.
En induktionshäll är elektronisk... felfrekvenskurvan för elektronik ser väl ut ungefär som ett badkar i genomskärning, d.v.s. felen inträffar antingen de första dagarna/veckorna när grejerna är nya eller så inträffar felen när grejerna blivit många år gamla...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tack för svaren!
Är lite rostig på beräkningsformlerna men om hällen 'bara' är inkopplad mellan två faser t.ex. L1-L2 och avsäkrad 16A, innebär det att vi ska kunna plocka ut 400x16=6,4 kW? Jag har för mig att märkningen var 6 kW, men det kanske måste dubbelkollas. Vore ju lite pinsamt om det bara är underdimensionerat, men säkringen borde ju sprättat under drift, vilket ännu inte skett.
Anläggningen är både konstigt uppdelad på tre centraler och svår att förstå. Delar av den är av gamla inbyggda kablar, vissa delar lite nyare med tråd i rör. Svärfar själv är lite lur på att det tom kan finnas en skarvning/dosa under parkettgolvet, gjort av någon mindre nogräknad elektriker för en sisådär 30 år sedan. Men det som terminerar i spisdosan är någorlunda modern tråd i rör. Hur det ser ut i matande ände i centralen har jag inte hunnit kolla ännu.Bo.Siltberg skrev:Så kabeln till spisdosan är gammal? Den kan ju ha fått nådastöten med den nya hällen - svärfar har väl aldrig krämat på med sådan effekt på länge med sin gamla spis?
Megger har jag lite koll på, men vad står förkortningen DMM för, digital multimeter, kanske? (kom på det när jag skrev).
Med andra ord menar du att det inte alls är omöjligt att hällen faktiskt är orsakande?yxis skrev:
Är lite rostig på beräkningsformlerna men om hällen 'bara' är inkopplad mellan två faser t.ex. L1-L2 och avsäkrad 16A, innebär det att vi ska kunna plocka ut 400x16=6,4 kW? Jag har för mig att märkningen var 6 kW, men det kanske måste dubbelkollas. Vore ju lite pinsamt om det bara är underdimensionerat, men säkringen borde ju sprättat under drift, vilket ännu inte skett.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
6.4kW stämmer nästan. Hällen har antagligen elementspänningen 230V. Matad från två faser så kan du då maximalt ta ut 2*230*16=7360W vilket borde vara ganska nära hällens märkeffekt som bör stå på baksidan.
När använde svärfar mer än 1 platta samtidigt på sin gamla spis senast? Med den nya hällen var det antagligen så skoj att laga mat att han skruvade på alla vred
. Det kan ha varit nådastöten för kabeln vid något utsatt ställe - en skarp böj t.ex.
Men visst, fel på hällen ska vi inte heller utesluta.
Har den bränt olika säkringar och löst JFBn vid flera olika tillfällen? Har en säkring gått utan att JFBn löst? Är det så låter det ju onekligen som kabelfel. Det kan orsaka brand.
När använde svärfar mer än 1 platta samtidigt på sin gamla spis senast? Med den nya hällen var det antagligen så skoj att laga mat att han skruvade på alla vred
Men visst, fel på hällen ska vi inte heller utesluta.
Har den bränt olika säkringar och löst JFBn vid flera olika tillfällen? Har en säkring gått utan att JFBn löst? Är det så låter det ju onekligen som kabelfel. Det kan orsaka brand.
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har talat med svärfar igen. Felet har nog bara uppstått en gång, men båda säkringarna har gått. Och vi talar om en gammal anläggning med smältsäkringar. Kan gamla proppar ha 'fått nog' tidigare, så att metalltråden som utgör säkringen inte hade så mycket kvar att ge? Nu när lite högre last kom på behövde de bytas?Bo.Siltberg skrev:
JFB har brutit en gång. Men jag kan inte vara säker på att det är relaterat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Eftersom två¨säkringar (i serie förmodar jag) brunnit samtidigt så har det varit en kortslutning. "Gamla" säkringar kan har lett till att just två säkringar löste.
Det låter ju inte så allvarligt längre, men det har trots allt varit en kortslutning. Det kan i och för sig vara så enkelt att en glödlampa gick sönder. Och det kan finnas en naturlig förklaring till att JFBn löste också. Men det skadar ju inte att se över anläggningen.
Det låter ju inte så allvarligt längre, men det har trots allt varit en kortslutning. Det kan i och för sig vara så enkelt att en glödlampa gick sönder. Och det kan finnas en naturlig förklaring till att JFBn löste också. Men det skadar ju inte att se över anläggningen.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nej inte i serie, de två grupperna som är kopplade till hällen. Om elementspänningen inte är 230 V utan 400 V har ju strömmen gått genom båda dessa (och inte i nollan). Då är det kanske inte orimligt?Bo.Siltberg skrev:
Vi ska försöka fortsatt granska det hela...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nu har svärfar (och svärmor) kört sin häll i en månad utan att fler säkringar gått. Och jag börjar tro att det är dags att avskriva 'problemet'.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden