Hej.
Har en liten varmvattenberedare som tjuter eller rättare sagt, åstadkommer ett tjutande nånstans i närheten av vvb. Det låter som att den släpper luft, ungefär som om det är övertryck och att det är nån tryckventil som släpper luft. Den ventil som sitter där och som jag motionerat har inget att göra med detta trycktjutande.
Om jag låter vattnet droppa ut ur nån av kranarna så räcker det för att bli av med oljudet. Det återkommer kanske var 10 minut och kommer oavsett om jag sänker värmen på termostaten eller ej.
Om det är någon som har tips på vad som behövs för att bli av med ljudet så blir jag lycklig.

• Liten vit varmvattenberedare på vägg med röd indikeringslampa och anslutna rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någon armatursats (avstängning, blandningsventil, backventil & säkerhetsventil) under bild?
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...-armsats-kompl-till-varmvattenberedare-ansl15
Det ska finnas ett sådant av flera anledningar,
- blandningsventil; för att kunna hålla tempen i VVBn så hög att bakterier dör, >65° samt att begränsa maxtemperaturen till tappställerna till max 55°.
- backventil; så att inte varmvattnet trycks tillbaka in i kallvattnet, om det gör det kan det bli hälsovådligt.
- säkerhetsventil; så att inte trycket i VVBn blir högre än vad den är konstruerad för, om tex termostaten skulle fallera så att värmaren i VVBn står och värmer hela tiden, så att inte VVBn exploderar.

• Gilla
Niksan och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har du någon armatursats (avstängning, blandningsventil, backventil & säkerhetsventil) under bild?
[länk]
Det ska finnas ett sådant av flera anledningar,
- blandningsventil; för att kunna hålla tempen i VVBn så hög att bakterier dör, >65° samt att begränsa maxtemperaturen till tappställerna till max 55°.
- backventil; så att inte varmvattnet trycks tillbaka in i kallvattnet, om det gör det kan det bli hälsovådligt.
- säkerhetsventil; så att inte trycket i VVBn blir högre än vad den är konstruerad för, om tex termostaten skulle fallera så att värmaren i VVBn står och värmer hela tiden, så att inte VVBn exploderar.
Stort tack. Det finns ingen armatursats alls på denna. Det får jag se till att fixa. Tack för hjälpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.