5 812 läst ·
91 svar
6k läst
91 svar
Tjocklek isodrän vid källarprojekt
Det går säkert. Ett annat alternativ är att ha på golvvärmen året om (om det är omvända fuktvandringen du är orolig över).J JohanLun skrev:det jag funderat på är om man kan lägga golvvärme med väldigt låg effekt och sen vanliga radiatorer. Ofta är det ju det där skitkalla golvet man vill undvika. Tänker att väldigt svag golvvärme nästan borde motsvara att rummets värme värmer golvet uppifrån... alternativt gräva ut lite mer i mitten på rummet där man sannolikt vill ha mest värme på golvet, under badkar etc behövs väl eg inte värme?
En del av vinsten med att skaffa golvvärme var just att slippa elementen och ytan som tas upp.
Tror det är en risk om man inte har golvvärme i hela källaren.mexitegel skrev:
Har funderat i de banorna också, då ska man nog ha elektrisk golvvärme som ligger högt i konstruktionen, som kan flytspacklas in i typ översta 15 mm. Det är klart att låg värme måste minska risken. Det sägs ju att det inte är någon risk så länge man inte slår av värmen men vill minnas att jag läste nånstans det även var risk att det ”trycker upp” fukt runt omkring. Dvs att fuktbelastningen kan bli högre underifrån på omgivande konstruktioner.
Det jag roar mig lite för är de sträckor där jag har avloppsrör som ligger i isodrönen. Dels för att där är det bara 100mm Isodrän och dels vad som händer där avloppsrören går igenom till andra rum och är helt ingjutna med tanke på att isodränkonstruktionen kommer sätta sig någon millimeter.P Psan skrev:
är det inte en armering av nåt slag i det som gjuts över?mexitegel skrev:
Kan man inte fylla med nåt isolerande, leca, eps eller liknande kring rören?
Jag vet egentligen inte om jag är så orolig, det är ju alltid massor av fukt under huset men är det i material som inte möglar kanske det inte spelar nån roll egentligen?P Psan skrev:
exakt, jag tänkte åxå svag elekrtisk värmemexitegel skrev:
Har funderat i de banorna också, då ska man nog ha elektrisk golvvärme som ligger högt i konstruktionen, som kan flytspacklas in i typ översta 15 mm. Det är klart att låg värme måste minska risken. Det sägs ju att det inte är någon risk så länge man inte slår av värmen men vill minnas att jag läste nånstans det även var risk att det ”trycker upp” fukt runt omkring. Dvs att fuktbelastningen kan bli högre underifrån på omgivande konstruktioner.
Jag har en tvättstuga som tidigare haft ett badkar och som väl ska få det igen, där skulle det vara bra att ha nån slags golvvärme, men en radiator skadar inte. Har man en elvärme med låg effekt och en vattenradiator som går på bergvärme och egentligen inte stör eller tar så mycket utrymme känns det som en ok kompromiss om alternativet annars vore bara en radiator som då är kall halva året, då även golvet kommer vara kallt för källaren är kall även på varma sommardagar (på gott och ont).P Psan skrev:
Att bara ha 100mm på vissa ställen är nog lugnt, jag kommer ha det utmed en sula där underkant är nån cm högre upp än övriga av nån anledning.mexitegel skrev:
Sedan har jag sett andra ha sina avloppsrör i första lagret isodrän och inte haft några problem. Nu har ju du ingjutet, men säkert lugnt men nån annan kanske kan svara mer säkert på det.. Jag har lyxen att ha alla mina rör i sanden.
Så jag resonerar är att jag kör på med golvvärme endast, skulle det visa sig vara ett problem så kanske man får sätta in element. Men jag har aldrig hört från någon att det skulle vara något problem med omvänd fuktvandring och då har jag ändå några olika bekanta som haft det helt utan isolering.J JohanLun skrev:är det inte en armering av nåt slag i det som gjuts över?
Kan man inte fylla med nåt isolerande, leca, eps eller liknande kring rören?
Jag vet egentligen inte om jag är så orolig, det är ju alltid massor av fukt under huset men är det i material som inte möglar kanske det inte spelar nån roll egentligen?
exakt, jag tänkte åxå svag elekrtisk värme
Jag har en tvättstuga som tidigare haft ett badkar och som väl ska få det igen, där skulle det vara bra att ha nån slags golvvärme, men en radiator skadar inte. Har man en elvärme med låg effekt och en vattenradiator som går på bergvärme och egentligen inte stör eller tar så mycket utrymme känns det som en ok kompromiss om alternativet annars vore bara en radiator som då är kall halva året, då även golvet kommer vara kallt för källaren är kall även på varma sommardagar (på gott och ont).
Sedan verkar det omöjligt att få reda på hur allvarligt omvänd fuktvandring är om man inte har något organiskt mot golvet i en källare. Ex om det är något man ens känner när man går på det.
Pratade med isodrän igen angående plasten och gällande hålen handlar det om att kondensvatten ska ta sig ut.
Plasten i sig handlar om omvänd fuktvandring.
Vatten bör inte ta sig uppåt med korrekt dränering, men om den gör det så ska den även kunna ta sig åt andra hållet
Plasten i sig handlar om omvänd fuktvandring.
Vatten bör inte ta sig uppåt med korrekt dränering, men om den gör det så ska den även kunna ta sig åt andra hållet
Jag kapar min egen tråd för en relaterad fråga. Nästan iaf.
Jag har ett dräneringsrör UT från ett av rummen. Finns nån risk att ha kvar? Gjuta igen? Det går ut till min dränering och man ser isodrän i den.
Mest orolig att en råtta ska hitta in eller nåt
Det är från när huset byggdes. Isodrän på insidan kommer vara mot den på insidan med.
Jag har ett dräneringsrör UT från ett av rummen. Finns nån risk att ha kvar? Gjuta igen? Det går ut till min dränering och man ser isodrän i den.
Mest orolig att en råtta ska hitta in eller nåt
Det är från när huset byggdes. Isodrän på insidan kommer vara mot den på insidan med.
Fyll det med singel, då kan ju ev vatten rinna ut och det är stopp för råttorna.P Psan skrev:Jag kapar min egen tråd för en relaterad fråga. Nästan iaf.
Jag har ett dräneringsrör UT från ett av rummen. Finns nån risk att ha kvar? Gjuta igen? Det går ut till min dränering och man ser isodrän i den.
Mest orolig att en råtta ska hitta in eller nåt
Det är från när huset byggdes. Isodrän på insidan kommer vara mot den på insidan med.
En förutsättning är ju att dräneringen ligger lägre än detta rör.
