5 807 läst ·
91 svar
6k läst
91 svar
Tjocklek isodrän vid källarprojekt
P Psan skrev:
Jag antar att undergjutning inte är att tänka på ?P Psan skrev:Dräneringen tar det utan problem, men då låter jag den rinna ut i en 100cm betongbrunn, en 30cm var för liten (pumpen gick nästan hela tiden när det va mycket vatten).
Jag upptäckte det när jag grävde ut några småhål för länge sen, då blev det stående vatten i hålen. Men bara vid väggen mot baksidan som är mot berget (kanske 5-10cm upp från sulans nederkant). Men det kanske är mycket pga kapilärkraft, för det blir fortfarande nån cm stående trots dränering under sulans underkant. I år var det inget stående iofs, så vattnet kanske lär sig nya vägar efter dräneringen.
Sulan är 21-26cm hög. Tak till underkant sula är ca 235 i alla rum så börjar lägre i vissa rum (tror pga fall mellan rummen det är gjort så - till "pannrummet").
Jag vill ha iaf minst 210 i takhöjd med lite marginal.
Undergjutning är inget vi tänkt göra.Viktor.J skrev:
Jag antar att undergjutning inte är att tänka på ?Isåfall så har dju ju, tyvärr, som du redan konstaterat inte så mycket annat att göra. Personligen hade jag nog lagt 10+6,5 isodrän och sedan varit "nöjd" (på bekostand av 3 cm takhöjd). Men innan det försökt få till dränering av marken under isoleringen så du minskar risk för stående vatten. Jag gjöt upp alla min lågpunkter och har fall ner till 50mm avloppsrör i varje rum. Som en intern dränering. Finns en hel del bilder i min byggtråd är på forumet som bättre beskriver vad jag gjort.
Jag har faktiskt dragit in ett rör från dräneringen på utsidan till insidan av huset i samband med dränering och byte av avlopp fram till insida hus just av denna anledningen. Men jag vet inte om det är något jag kommer använda, tänker att får jag ett flöde från in till utsida så är kanske risken att det "gröper ur" (på sikt) när det rinner under golvet.
Redan innan dränering och sedan efter dränering så har golvet varit snustorrt, så vill tro att det är lugnt. Men ska fundera på det.
Nu är allt uppgrävt och halva huset har sula som är runt 22cm, andra halvan runt 26cm.
Funderar därför på att lägga 13cm i halvs huset och 165 i halva. Då blir alla golv samma höjd med, annars kommer det bli en 3cm hög kant upp mellan rummen.
Tänkte att jag behöver bestämma mig nu.
Alternativt 165 överallt, men 100 i duschområdet (ett av rummen med lägre sula).
Funderar därför på att lägga 13cm i halvs huset och 165 i halva. Då blir alla golv samma höjd med, annars kommer det bli en 3cm hög kant upp mellan rummen.
Tänkte att jag behöver bestämma mig nu.
Alternativt 165 överallt, men 100 i duschområdet (ett av rummen med lägre sula).
Det kommer säkert funka prima.
Här blev det till slut 100+100 och så 20 mm cellplast ovanpå, så totalt 220mm isolering.
Hoppas kunna gjuta nästa helg. 1,3-1,4 kubik att blanda med tombola 👍.
Här blev det till slut 100+100 och så 20 mm cellplast ovanpå, så totalt 220mm isolering.
Hoppas kunna gjuta nästa helg. 1,3-1,4 kubik att blanda med tombola 👍.
Ja, det blir nog bra! Hade varit skönt med mer, men man får leva med dom förutsättningar som finns.mexitegel skrev:
Gjuta själv vågar jag inte, det har jag lejt bort till andra.
Är det ett rum du gör?
Det blir faktiskt precis så här jag gör. Jag är lite skeptisk till att bara göra ett hål per kvm för att släppa ut vatten, men jag måste nog lita på deras instruktion.mexitegel skrev:
Jag pratade faktiskt med isodräns tekniska support om just detta idag och fick följande information:
Minst 200mm om du ska ha golvvärme. Utöver energiförluster ökar risken för omvänd fuktvandring som, beroende på hur din övriga källlarytor är konstruerade och används, kan bli en dyrköpt erfarenhet (givet att du har golvvärme)
Jämna av med 0-4 eller 0-8 grus. Dränerande makadamlager behövs inte eftersom skivorna ersätter den funktionen. Ovanpå detta lägger du byggplast som du punkterar i några lågpunkter för att släppa ut ev. vatten.
Eventuella håligheter där det är svårt att skära skivorna efter ojämnheter fyller du med lecakulor eller makadam.
Dubbel plast runt om mot syll/omgivande platta som glidskikt mellan ny och gammal betong.
Du ska använda deras skivor med tryckhållfasthet på 95kPa, inte de vanliga dräneringsskivorna som bara klarar 60kPa
De har även en bra guide på sin hemsida
Göra hål ska man nog fundera på också - har man markradon borde det vara tveksamt - jag har inte gjort några hål eller fått en sådan anvisning.P Psan skrev:
Tror det är nytt tillägg på deras arbetsinstruktion.MathiasS skrev:
Jag har radon runt 30-50 i källaren nu när det är helt öppet, så det oroar jag mig inte över.
Det jag "oroar" mig över är omvänd fuktvandring då jag kör på endast 13cm och golvvärme.
Hålen är för att kondens ska kunna rinna ut tror jag. Men sen är det ju öppet utmed kanterna med så tar sig väl ut där..
Det stämmer att hålen är för kondensbildning 👍, det sa Isodrän-killen jag pratade med. Jag gjorde något extra hål. Det blev till slut 250mm isolering efter en hastig konstruktionsändring så jag känner mig trygg för omvänd fuktvandring i allafall.
Hade strul med tombolan i helgen så gjutningen av den plattan blir på torsdag. Har gjutit områden runt som inte är isolerade i omgångar i ett par dagar. Körde hem drygt 3 ton grovbetong från hornbach häromveckan…
Ska bli jäkligt skönt när det är klart för att börja bygga väggar. Har varit förbaskat tungjobbat hittills.
Hade strul med tombolan i helgen så gjutningen av den plattan blir på torsdag. Har gjutit områden runt som inte är isolerade i omgångar i ett par dagar. Körde hem drygt 3 ton grovbetong från hornbach häromveckan…
Ska bli jäkligt skönt när det är klart för att börja bygga väggar. Har varit förbaskat tungjobbat hittills.
Ja, du kan nog känna dig trygg. Du har ju nära dubbelt mot vad jag harmexitegel skrev:
Det stämmer att hålen är för kondensbildning 👍, det sa Isodrän-killen jag pratade med. Jag gjorde något extra hål. Det blev till slut 250mm isolering efter en hastig konstruktionsändring så jag känner mig trygg för omvänd fuktvandring i allafall.
Hade strul med tombolan i helgen så gjutningen av den plattan blir på torsdag. Har gjutit områden runt som inte är isolerade i omgångar i ett par dagar. Körde hem drygt 3 ton grovbetong från hornbach häromveckan…
Ska bli jäkligt skönt när det är klart för att börja bygga väggar. Har varit förbaskat tungjobbat hittills.
På måndag börjar golvvärmen installeras så jag får snabba på lite nu
det jag funderat på är om man kan lägga golvvärme med väldigt låg effekt och sen vanliga radiatorer. Ofta är det ju det där skitkalla golvet man vill undvika. Tänker att väldigt svag golvvärme nästan borde motsvara att rummets värme värmer golvet uppifrån... alternativt gräva ut lite mer i mitten på rummet där man sannolikt vill ha mest värme på golvet, under badkar etc behövs väl eg inte värme?mexitegel skrev:
Jag pratade faktiskt med isodräns tekniska support om just detta idag och fick följande information:
Minst 200mm om du ska ha golvvärme. Utöver energiförluster ökar risken för omvänd fuktvandring som, beroende på hur din övriga källlarytor är konstruerade och används, kan bli en dyrköpt erfarenhet (givet att du har golvvärme)
Har funderat i de banorna också, då ska man nog ha elektrisk golvvärme som ligger högt i konstruktionen, som kan flytspacklas in i typ översta 15 mm. Det är klart att låg värme måste minska risken. Det sägs ju att det inte är någon risk så länge man inte slår av värmen men vill minnas att jag läste nånstans det även var risk att det ”trycker upp” fukt runt omkring. Dvs att fuktbelastningen kan bli högre underifrån på omgivande konstruktioner.