Karrock
Lambda 35 finns väl på bättre kvalisorter, och PIR är ca 22, så där blir det skillnad.

Tänk igenom belysning också innan du väljer extralåg takhöjd. Jag som är över 1,90 skulle prioritera fri höjd även vid lampor och rör.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Lambda 35 finns väl på bättre kvalisorter, och PIR är ca 22, så där blir det skillnad.

Tänk igenom belysning också innan du väljer extralåg takhöjd. Jag som är över 1,90 skulle prioritera fri höjd även vid lampor och rör.
Precis, det är därför jag tänker att takhöjd är prio. Vi har börjat kolla på både spottar och nedsänkt tak för dom. Sett att det är spottar som bara bygger någon cm så det är ju lovande.

Innertaket vi vill ha bygger dock 50mm så det behöver vi ta höjd för.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja det går väll köra 65mm isodrän och sen xps på det. Det ger betydligt bättre isolering, kapilärstigningen i isodrän/podrän är endast 15mm så behövs inte mer i golv egentligen.
Har snöat in mig på att jag gillar uttorkning både uppåt och nedåt. Men ska undersöka alternativet 👍
 
Purre
Isodrän själva säger följande, jag hade gått på så mycket som är möjligt iaf.

Grundprincipen är att ha minst 200mm värmeisolering, oavsett om man ska ha golvvärme eller inte. Under en ej uppvärmd platta kan 100mm tillåtas. Mer än 200mm värmeisolering kan dock krävas beroende på energikraven på just Ditt hus. Under golven används kvalitet 70 kPa eller högre.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Isodrän själva säger följande, jag hade gått på så mycket som är möjligt iaf.
Har pratat med dom som säger att det är "ok", men inte optimalt. "Har man inte mer så har man inte".

Uponor säger att 10cm är minsta acceptabla med golvvärme, men självklart inte bra.

Men japp, helst hade jag velat ha 200.

Det intressanta är vad jag förlorar på det. Jag räknade det till 500kwh om året, vilket borde bli runt 150kwh med bergvärme, vilket är mer än lugnt.
 
C
P Psan skrev:
Men då ska taket även sänkas 50 i ett av rummen, så där blir det bara 2035.
Att notera är kanske att minsta tillåtna takhöjd enligt BBR är 2,10 - "i rum att vistas i tillfälligt".
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Att notera är kanske att minsta tillåtna takhöjd enligt BBR är 2,10 - "i rum att vistas i tillfälligt".
Intressant. Nu är ju inga av rummen över 210 som det ser ut nu, men det är ju ett argument för mindre isolering mot hägre takhöjd.
 
  • Gilla
CBS-60
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Att notera är kanske att minsta tillåtna takhöjd enligt BBR är 2,10 - "i rum att vistas i tillfälligt".
BBR gäller väl nybyggda hus ?
 
U
C cpalm skrev:
Att notera är kanske att minsta tillåtna takhöjd enligt BBR är 2,10 - "i rum att vistas i tillfälligt".
Då får jag bara vistas tillfälligt i hela mitt hus…
206 i vardagsrum och 180 i källare
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Då får jag bara vistas tillfälligt i hela mitt hus…
206 i vardagsrum och 180 i källare
Du får flytta runt mellan olika rum bara.
 
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Jag pratade faktiskt med isodräns tekniska support om just detta idag och fick följande information:
Minst 200mm om du ska ha golvvärme. Utöver energiförluster ökar risken för omvänd fuktvandring som, beroende på hur din övriga källlarytor är konstruerade och används, kan bli en dyrköpt erfarenhet (givet att du har golvvärme)

Jämna av med 0-4 eller 0-8 grus. Dränerande makadamlager behövs inte eftersom skivorna ersätter den funktionen. Ovanpå detta lägger du byggplast som du punkterar i några lågpunkter för att släppa ut ev. vatten.

Eventuella håligheter där det är svårt att skära skivorna efter ojämnheter fyller du med lecakulor eller makadam.

Dubbel plast runt om mot syll/omgivande platta som glidskikt mellan ny och gammal betong.

Du ska använda deras skivor med tryckhållfasthet på 95kPa, inte de vanliga dräneringsskivorna som bara klarar 60kPa

De har även en bra guide på sin hemsida
 
  • Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
C
Viktor.J Viktor.J skrev:
BBR gäller väl nybyggda hus ?
Det finns nybyggnadsregler och ombyggnadsregler, så nej, de gäller inte bara för nybygge.
Men det är OK att behålla befintlig takhöjd vid ombyggnad om jag förstått det rätt. Men inte sänka den under minimihöjden.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag pratade faktiskt med isodräns tekniska support om just detta idag och fick följande information:
Minst 200mm om du ska ha golvvärme. Utöver energiförluster ökar risken för omvänd fuktvandring som, beroende på hur din övriga källlarytor är konstruerade och används, kan bli en dyrköpt erfarenhet (givet att du har golvvärme)

Jämna av med 0-4 eller 0-8 grus. Dränerande makadamlager behövs inte eftersom skivorna ersätter den funktionen. Ovanpå detta lägger du byggplast som du punkterar i några lågpunkter för att släppa ut ev. vatten.

Eventuella håligheter där det är svårt att skära skivorna efter ojämnheter fyller du med lecakulor eller makadam.

Dubbel plast runt om mot syll/omgivande platta som glidskikt mellan ny och gammal betong.

Du ska använda deras skivor med tryckhållfasthet på 95kPa, inte de vanliga dräneringsskivorna som bara klarar 60kPa

De har även en bra guide på sin hemsida
Gällande energiförluster känns det ok.

Däremot gällande omvänd fuktvandring har jag svårt att hitta ett bra svar med vad det faktiskt innebär. Det enda jag hört är att det är ingen fara så länge man inte har något organiskt i kontakt med golv/väggar.

Omvänd fuktvandring känns inte som ett problem i renoverad källare där det från början ändå inte är optimalt?

I värsta fall får man ha på golvvärmen året om (vilket vi troligen ska oavsett).

Tänker jag helt galet?
 
P Psan skrev:
Gällande energiförluster känns det ok.

Däremot gällande omvänd fuktvandring har jag svårt att hitta ett bra svar med vad det faktiskt innebär. Det enda jag hört är att det är ingen fara så länge man inte har något organiskt i kontakt med golv/väggar.

Omvänd fuktvandring känns inte som ett problem i renoverad källare där det från början ändå inte är optimalt?

I värsta fall får man ha på golvvärmen året om (vilket vi troligen ska oavsett).

Tänker jag helt galet?
Du får väl ställa dig frågan vad du prioriterar, takhöjd eller driftsekonomi. Sedan också fråga dig vad en generell köpare hade prioriterat.

Min tanke, är det en källare så är det en källare. 2,08 eller 2,2 i takhöjd spelar inte så stor roll. Det påverkar inte när man har det som tv-rum eller liknande. Däremot påverkar de den ruggiga och råa känslan av källare mig mer. Därför isolerade jag med 20cm och behöll 2,10ish i takhöjd. Jag har också en situation med grundvatten och berg vilket gör att jg blivit varse om stor fuktpåkänning vilket i sig gör att jag skulle aldrig våga ha bara 12cm isodrän pga risk med kapillärkrafter.

Förburkningstillskottet låter lite iom att alla rekommenderar minst 20cm isolering även vid renovering. Hur ser beräkningen ut?
 
C cpalm skrev:
Det finns nybyggnadsregler och ombyggnadsregler, så nej, de gäller inte bara för nybygge.
Men det är OK att behålla befintlig takhöjd vid ombyggnad om jag förstått det rätt. Men inte sänka den under minimihöjden.
Ombyggnadsreglerna gäller väl när man bygger om till den graden att boverket anser att det ska ses som ett nybygge ? Ganska många fastigheter som får problem annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.