Det är äntligen dags. Om en månad börjar golvet bilas upp och grävas ur.

Det finns ett moment som jag fortfarande funderar på, vilket är hur mycket isolering (isodrän) jag ska använda. Det står mellan 13 cm och 16.5 cm.

Fördelen med 13 cm är självklart takhöjden. Nackdelen är högre driftskostnad.

Vad kan jag räkna med i ökad driftskostnad om jag väljer 13 cm istället för 16.5 cm? Det handlar om ca 65 kvm.

Spontant känns det som om det inte kan bli mkt mer än nu (med oisolerad sula och element).

/Andreas
 
Var kommer 13 och 16,5 ifrån? Man brukar använda 100mm skivor och lägga dubbla lager.
 
Isodrän har även 65-skivor, vilket då blir 65+65 och 100+65. 200 innebär för låg takhöjd så därav dom kombinationerna jag har att jobba med.
 
Jag skulle ta så mycket isolering som möjligt. Vad får du för takhöjd?
 
Med 30mm flis för avjämning och 70mm platta blir det 2085, resp 2120. Men då ska taket även sänkas 50 i ett av rummen, så där blir det bara 2035.

Det är 2350 från tak till underkant sula.

Jag är 187, så varje cm där känns viktig.
 
Ok, ja då är det väl lite på gränsen. Jag har 213cm från färdigt golv med klinker upp till innertaket och det är helt odramatiskt och inget man tänker på. Men, är man lite längre och dessutom har bort en decimeter så är det klart att det märks.

Går det inte att gräva ur lite till?
 
Tyvärr inte utan att komma under sula. Ett alternativ är ju att skippa flisen och dra av sanden under istället. Vet inte hur bra det blir bara och om det är sand överallt som i provhål. Men då skulle 165 funka.
 
Jag har gjort detta i två omgångar här hemma. Har hårt packad lerjord under huset. Första halvan bokstavligen osthyvlade jag hela ytan (12x3.5m) med spade så det blev helt jämnt att lägga isoleringen på. Andra gången grävde jag ut lite extra för att få ett lager med avjämning. Det senare var förstås enklare i mitt fall, men om du har sand under så går det säkert utmärkt att jämna till det och skippa avjämningslagret.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
Nej, det borde kanske gå bra. Jag får fundera lite där. Jag kommer troligen behöva beställa det innan jag grävt ur, därav mkt funderande iom att jag behöver tänka mkt "tänk om" ang hur det ser ut under.

En annan fråga, som faktiskt är till dig (lagt en sak på minnet från dina projekt) är om du märkt nån skillnad mellan den delen du lagt randisolering och den du skippade det i. För visst var det så?
 
Har inte märkt någon skillnad på dessa utrymmen. kommer knappt ihåg hur det gjordes första gången, andra gången hade jag bara åldersbeständig plast uppvikt. Man märker ingen skillnad.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
Låter bra, tänker att det trycker mot väggen bättre vid trycket utifrån bättre med plast.

Jag uppdaterar hur det blir!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Räknade på skillnad i förlust genom golv mellan 130mm och 165mm och fick det till ca 500kwh/år på en 55kvm yta. Tror jag räknade rätt. Är ju helt lugnt isf för extra takhöjd.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Karrock
Är det givet att golvet måste ha idodrän? Ena skivan kanske kan vara av bättre material?
 
Har kollat det alternativet, men gillar att det torkar nedåt med.

Sedan har ju isodrän samma lamda som cellplast (0.038).


Tänkte du på någon speciell typ av cellplast?
 
U
Ja det går väll köra 65mm isodrän och sen xps på det. Det ger betydligt bättre isolering, kapilärstigningen i isodrän/podrän är endast 15mm så behövs inte mer i golv egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.