Det är äntligen dags. Om en månad börjar golvet bilas upp och grävas ur.
Det finns ett moment som jag fortfarande funderar på, vilket är hur mycket isolering (isodrän) jag ska använda. Det står mellan 13 cm och 16.5 cm.
Fördelen med 13 cm är självklart takhöjden. Nackdelen är högre driftskostnad.
Vad kan jag räkna med i ökad driftskostnad om jag väljer 13 cm istället för 16.5 cm? Det handlar om ca 65 kvm.
Spontant känns det som om det inte kan bli mkt mer än nu (med oisolerad sula och element).
/Andreas
Det finns ett moment som jag fortfarande funderar på, vilket är hur mycket isolering (isodrän) jag ska använda. Det står mellan 13 cm och 16.5 cm.
Fördelen med 13 cm är självklart takhöjden. Nackdelen är högre driftskostnad.
Vad kan jag räkna med i ökad driftskostnad om jag väljer 13 cm istället för 16.5 cm? Det handlar om ca 65 kvm.
Spontant känns det som om det inte kan bli mkt mer än nu (med oisolerad sula och element).
/Andreas
Ok, ja då är det väl lite på gränsen. Jag har 213cm från färdigt golv med klinker upp till innertaket och det är helt odramatiskt och inget man tänker på. Men, är man lite längre och dessutom har bort en decimeter så är det klart att det märks.
Går det inte att gräva ur lite till?
Går det inte att gräva ur lite till?
Jag har gjort detta i två omgångar här hemma. Har hårt packad lerjord under huset. Första halvan bokstavligen osthyvlade jag hela ytan (12x3.5m) med spade så det blev helt jämnt att lägga isoleringen på. Andra gången grävde jag ut lite extra för att få ett lager med avjämning. Det senare var förstås enklare i mitt fall, men om du har sand under så går det säkert utmärkt att jämna till det och skippa avjämningslagret.
Nej, det borde kanske gå bra. Jag får fundera lite där. Jag kommer troligen behöva beställa det innan jag grävt ur, därav mkt funderande iom att jag behöver tänka mkt "tänk om" ang hur det ser ut under.
En annan fråga, som faktiskt är till dig (lagt en sak på minnet från dina projekt) är om du märkt nån skillnad mellan den delen du lagt randisolering och den du skippade det i. För visst var det så?
En annan fråga, som faktiskt är till dig (lagt en sak på minnet från dina projekt) är om du märkt nån skillnad mellan den delen du lagt randisolering och den du skippade det i. För visst var det så?