Ok perfekt, jag kör mycket med den och Optizon också.Maxizor skrev:
Avsotningsmedlet du visade brinner långsamt och det blir ofta en blå klump kvar, eller är det jag som eldar för snålt?
Har inte fått någon klump själv, har lagt det i papper ovanpå elden. Men som sagt endast eldat ett par gånger denna vinter! Får se framåt våren. Hade sot kvar + undertryck -> luktade tjära i hela huset, därav sotning + detta medel!A Ante_83 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Skulle det inte fungera med ugnsrengöring? Inte den nya biodynamiska sorten utan den gamla hederliga.
Och i praktiken innebär det att ett ilägg brinner och glöder längre. Väldigt mycket längre om man jämför t.ex. asp.N Niq skrev:
Perfekt för sista ilägget innan man går och lägger sig. Om man nuförtiden vågar erkänna att man eldar när man sover 🤔
Nä det vågar man inte så bäst vi inte gör det.C cpalm skrev:
Ja absolut stor skillnad på glöden efter björk,gran och tall. Har inte eldat så mycket asp. Med gran o tall får man vara lite försiktig att man inte lägger i för mycket samtidigt blir så mycket värme på kort stund.
Uppdatering!
Var idag upp på taket och gick loss med viskan och till min stora och glada förvåning så släpper tjäran som ingenting, den har torkat och lossnar hur enkelt som helst.
Jag har använt mig av Optizon, Avsotningsmedel från K-Rauta och Skorsstensrens så jag vet egentligen inte vilken av dessa tre som haft (bäst) effekt.
Hädanefter kommer jag nog bara köra Avsotningsmedel och Optizon just för att dessa är billigare och räcker längre.
Var idag upp på taket och gick loss med viskan och till min stora och glada förvåning så släpper tjäran som ingenting, den har torkat och lossnar hur enkelt som helst.
Jag har använt mig av Optizon, Avsotningsmedel från K-Rauta och Skorsstensrens så jag vet egentligen inte vilken av dessa tre som haft (bäst) effekt.
Hädanefter kommer jag nog bara köra Avsotningsmedel och Optizon just för att dessa är billigare och räcker längre.
Blir det tjära i skorstenen så eldas det på fel sätt, det måste vara heta rökgaser, blir det liksom pyreldning och kanske lite dålig ved, ( murken, inte riktigt torr ) Skaffa en riktig rökgastermometer som sätt i ett hål ca 10 - 20 cm frän värmekällan, tempen bör vara ca 180 - 220 CA Ante_83 skrev:Uppdatering!
Mängden tjära har inte med rökgastemperaturen att göra. Du tänker kanske på förbränningstemperaturen?
Exakt.
Inget pyreldande i min stora täljstensugn.
Har kanaler som i en kakelugn.
Rökgastemp i skorstenens sotlucka, runt 180 grader.
Finns ingen tjära eller beck i skorstenen.
Ca 2 liter sot eldningssäsong.
Enda uppvärningskällan, eldar varje dag kalla årstiden.
Torr björkved. Funkar perfekt i 22 år.
Fällde en jättetall på gården, så nu blir det att blanda ved några år.
Så mysigt när det sprakar.
Så testa med ökat drag! Så får du också ut mer värme.
Inget pyreldande i min stora täljstensugn.
Har kanaler som i en kakelugn.
Rökgastemp i skorstenens sotlucka, runt 180 grader.
Finns ingen tjära eller beck i skorstenen.
Ca 2 liter sot eldningssäsong.
Enda uppvärningskällan, eldar varje dag kalla årstiden.
Torr björkved. Funkar perfekt i 22 år.
Fällde en jättetall på gården, så nu blir det att blanda ved några år.
Så mysigt när det sprakar.
Så testa med ökat drag! Så får du också ut mer värme.
Klicka här för att svara