TorpAnders TorpAnders skrev:
Elda på ordentligt med endast gran och asp så blir det fint i skorsten.
Jag eldar på som tusan, varvar med sotningsmedlet. Men erfarenheter kring just medlen skulle vara trevligt 👍🏼

• Gilla
Pucco
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Intressant, vad gör att befintlig tjära
B Bongtor skrev:
Tänkte mer att sotaren kanske har andra verktyg/tekniker än en viska om du beskriver problemet..?
Ja du kanske har rätt. Men det vore skönt och kunna lösa det själv

L Lilllen skrev:
Intressant, vad gör att befintlig tjära försvinner?
Gran brinner rent med hög värme, volket rensar bort sot och tjära, Asp innhåller kisel och brinner ännu renare- Eldar man med renbrinnande ved (ej tall och björk) tillräckligt länge så blir kanalerna som dom ska.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Är det därför sotaren frågade om jag eldade alls, har kört stora mängder gran och en del asp. Nästan inte tall alls, men björk.

Norrtull Norrtull skrev:
Är det därför sotaren frågade om jag eldade alls, har kört stora mängder gran och en del asp. Nästan inte tall alls, men björk.
Sannolikt så.

Gran brinner rent med hög värme, volket rensar bort sot och tjära, Asp innhåller kisel och brinner ännu renare- Eldar man med renbrinnande ved (ej tall och björk) tillräckligt länge så blir kanalerna som dom ska.
Tack, Hade ju trott tvärt om faktist med gran med tanke på kådan.
Intressant också om den kan rena en redan nertjärad skorsten. Hade där trott att det enda som via eldning skulle hjälpa, vore en (kontrollerad) sotbrand…

Eldar friskt dagligen kalla årstiden i min stora täljstensugn med 20 - 30 kg björk. Aldrig något pyseldande.

Några timmar på morgonen och några på kvällen.
Värmer enplans timmerkåken på 128 m2 endast med ved.

Skorstenen är alltid ren enlig sotaren. Ca 2 liter sot om året.
Asklådan på typ 5 liter töms 1 gång i vecka.

Och när man tittar på röken, är den oftast osynlig.

Grannarna som har vedpannor har vit bolmande rök hela dagarna.

• Gilla
Spannen och 1 till
  • Laddar…
Kan det verkligen stämma? Ska kådrik gran vara bättre att elda än klyvd och torr björkved? Varför säljs det då så mycket björkved?

N
E Einh skrev:
Kan det verkligen stämma? Ska kådrik gran vara bättre att elda än klyvd och torr björkved? Varför säljs det då så mycket björkved?
Den brinner renare men björk är kompaktare och avger mer värme från samma volym.

E Einh skrev:
Varför säljs det då så mycket björkved?
Vedsnobberi, det är ju priset per kWh som är intressant om man ska elda för uppvärmning.

Om man eldar för trivsel och inte bryr sig om priset är ju björk bra, tycker man att björken sotar kan man ju ta bort nävern;)

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Själv är jag inne på 21:a säsongen med enbart vedeldning som värmekälla.
Eldar i princip bara björk.

Inga som helst problem med detta.

Eldar man gran eller asp med optimala förutsättningar så blir det lite vitt "damm" i eldstad och kanaler och extremt lite sot och aska om ens något när man sotar ur skorsten efter en säsong.

Samma förutsättningar med björk ger en en mer svart vit yta och absolut mer sot/aska hur bra man än eldar.

Granen brinner med snabbare förlopp och högre värme mot björk som brinner lugnt och fint och ger mer energi per volym (högre densitet) därav björkens popularitet, särskilt i kakelugnar som inte mår bra av kort och intensiv uppvärmning.

En bra sanning är dock att TORR blandved aldrig är fel oavsett eldstad.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
A Ante_83 skrev:
Ingen som har testat medlen jag skrivit och frågat om nedan?
Enligt sotaren jag hade hemma senast gör de stor skillnad med medlen!

Maxizor Maxizor skrev:
Enligt sotaren jag hade hemma senast gör de stor skillnad med medlen!
Tack, bästa svaret på min fråga hittills. Använder du nåt av det själv?

A Ante_83 skrev:
Tack, bästa svaret på min fråga hittills. Använder du nåt av det själv?
Jag har använt detta -> https://www.velltra.se/product/avso...BA4KSd8PcJN-sWJPddG0WRJd9sUrbkAxoCttMQAvD_BwE.

Men bara ett par gånger nu efter sotaren varit här, eldade tyvärr med ved som inte var torr förra vintern (köpte den som torr men stämde inte). Men sotaren sa att det fungerade bra och gjorde att det som fastnar i skorstenen lätt går att borsta bort sedan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.