10 729 läst ·
41 svar
11k läst
41 svar
Tjära i skorsten
Sida 1 av 3
Hej på er.
Efter förra årets grymma elpriser så har jag eldat som tusan, mer eller mindre alltid haft en brasa som legat och pyrt vilket också resulterat i tjära i skorstenen detta år.
Jag sotar själv och får inte bort tjäran riktigt, har ingen bild men det ser ut som små svetsloppor den sista metern i röret.
Jag införskaffat avsotningsmedel ifrån K-Rauta, ett par skorsstensrensare ifrån ClasOhlson samt Optizon och elda med.
Erfarenheter ifrån detta? Funkar något av det och kan man använda för mycket?
Kan jag göra något mer?
Jag har brandbesiktning nästa år så jag vill gärna att det ska se bra ut.
Tacksam för svar
Efter förra årets grymma elpriser så har jag eldat som tusan, mer eller mindre alltid haft en brasa som legat och pyrt vilket också resulterat i tjära i skorstenen detta år.
Jag sotar själv och får inte bort tjäran riktigt, har ingen bild men det ser ut som små svetsloppor den sista metern i röret.
Jag införskaffat avsotningsmedel ifrån K-Rauta, ett par skorsstensrensare ifrån ClasOhlson samt Optizon och elda med.
Erfarenheter ifrån detta? Funkar något av det och kan man använda för mycket?
Kan jag göra något mer?
Jag har brandbesiktning nästa år så jag vill gärna att det ska se bra ut.
Tacksam för svar
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Hej
Just pyreldning skall undvikas.
Elda med torr ved och ha lämpligt drag med vackra lågor så slipper du tjäran.
Allmän följdfråga: Kan man elda bort tjära i skorstenen eller skall det undvikas?
/W
Just pyreldning skall undvikas.
Elda med torr ved och ha lämpligt drag med vackra lågor så slipper du tjäran.
Allmän följdfråga: Kan man elda bort tjära i skorstenen eller skall det undvikas?
/W
Jag sotar själv sedan 2014 och har således bara en brandbesiktning var sjätte år, vet inte vad sotarens viska ska göra för skillnad mot min egna.B Bongtor skrev:
Problemet uppkom som sagt förra vintern när jag eldade mer eller mindre konstant, vart mycket pyrande brasor vilket är jätte dumt såhär i efterhand… Därav mina frågor kring alla medel och dess effekt…
Hej! Har du blandved?
Tänkte mer att sotaren kanske har andra verktyg/tekniker än en viska om du beskriver problemet..?A Ante_83 skrev:Jag sotar själv sedan 2014 och har således bara en brandbesiktning var sjätte år, vet inte vad sotarens viska ska göra för skillnad mot min egna.
Problemet uppkom som sagt förra vintern när jag eldade mer eller mindre konstant, vart mycket pyrande brasor vilket är jätte dumt såhär i efterhand… Därav mina frågor kring alla medel och dess effekt…
Det låter som du eldar mer än 1m3 ved per eldningssäsong.
Om man eldar ofta eller länge brukar tiden mellan brandskyddskontrollerna vara tre år.
Som tidigare skrivit så undvik pyreldning, använd torr ved. Tjäran kan orsaka skorstensbrand/soteld och förstöra skorstenen eller sätta fyr på huset.
Om man eldar ofta eller länge brukar tiden mellan brandskyddskontrollerna vara tre år.
Som tidigare skrivit så undvik pyreldning, använd torr ved. Tjäran kan orsaka skorstensbrand/soteld och förstöra skorstenen eller sätta fyr på huset.
Redigerat:
B Bongtor skrev:
Ja det gör jag nog, har anmält att jag sotar varje år vilket jag gör.H HSP skrev:
Var sjätte år är det där jag bor iaf.
Det är lika i hela landet.
https://www.msb.se/siteassets/dokument/regler/rs/0056c40d-32c1-417a-a640-fe5be1b40bc3.pdf
Eldar man i mindre omfattning kan man få sexårs intervall.
Men det du har beskrivit är inte i mindre omfattning då gäller treårs intervall.
det är inte hur ofta du sotar som styr utan det är hur mycket du faktiskt eldar, bränsleslag och typ av eldstad som avgör.
Jag gissar att någon har någon gång sagt till sotaren att eldstaden är för "trivseleldning" några få gånger per år, sedan har ni börjat använda eldstaden som värmekälla.
kolla gärna med sotaren i din kommun som har uppdraget. Jag är säker på att om du berättar hur du eldar som du beskrev i denna tråd så får du treårsintervall för brandskyddskontroll.
Ps. sotaren kan även hjälpa dig att få bort tjäran.
https://www.msb.se/siteassets/dokument/regler/rs/0056c40d-32c1-417a-a640-fe5be1b40bc3.pdf
Men det du har beskrivit är inte i mindre omfattning då gäller treårs intervall.
det är inte hur ofta du sotar som styr utan det är hur mycket du faktiskt eldar, bränsleslag och typ av eldstad som avgör.
Jag gissar att någon har någon gång sagt till sotaren att eldstaden är för "trivseleldning" några få gånger per år, sedan har ni börjat använda eldstaden som värmekälla.
kolla gärna med sotaren i din kommun som har uppdraget. Jag är säker på att om du berättar hur du eldar som du beskrev i denna tråd så får du treårsintervall för brandskyddskontroll.
Nja, jag har alltid haft kaminen som värmekälla såhär års sedan jag skaffade huset 2014.H HSP skrev:Det är lika i hela landet.
[länk]
Mig veterligen så har jag aldrig fått den frågan utan att det enda dom frågade var sotningsfristen som jag angav var varje år.
Jag kör på med sotningsmedlet och hoppas att litegrann försvinner med viskan till våren annars får jag väl ta hjälp av sotaren.
Elda på ordentligt med endast gran och asp så blir det fint i skorsten.