136 822 läst ·
1 273 svar
137k läst
1,3k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Sammanhanget spelar roll här. Det är normalt att familjestiftelser har till huvudsakligt ändamål att tillgodose en viss familjs, eller släkts eller bestämda personers intressen. Men samtidigt är familjestiftelser inte vanligt förekommande.K Krille4 skrev:
God natt!
Edit: det här är är alltså inte något jag tycker man ska göra om man inte har fler skäl än förskoleplats. Det är bara ett möjligt alternativ ifall man vill ha en organisation som grund till sysselsättningen. Företag måste ju ha vinstintresse om man ska följa reglerna därför kan man inte bilda företag för att bygga hus år sig själv. En stiftelse kan ha som enda intresse att ordna bostad åt en namngiven famil
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 21 118 inlägg
Var ju till och med så att en del tycker att sambon skulle hem tidigare ifall jag behövde handla. Som att belastningen på dagis skulle vara betydande om ungen var där 20min extra och lekte än att sitta i en kundvagn på ica.AndersMalmgren skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 055 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 055 inlägg
Finns det inte flera trådar på det här temat?
Jag har något minne av att det till och med tjafsades om jourkomp, dvs att man är ledig som kompensation efter nattarbete. Vissa tyckte att man skulle ha barnet hemma.
För min del tycker jag att man måste välja vilket ben man ska stå på. Det är antingen kvalificerad pedagogisk verksamhet och då har barnet rätt att vara där oavsett vad föräldern gör eller så är det barnpassning och då kan man argumentera för att barnet ska vara hemma om föräldern är det.
Detta med att handla på vägen till hämtningen är bara efterblivet. Har man barnets bästa för ögonen så kan man väl enkelt se var barnet är gladast. Mina barn har fått hämtas med mer eller mindre våld, de har älskat att vara på sitt dagis, med sina kompisar.
Jag har något minne av att det till och med tjafsades om jourkomp, dvs att man är ledig som kompensation efter nattarbete. Vissa tyckte att man skulle ha barnet hemma.
För min del tycker jag att man måste välja vilket ben man ska stå på. Det är antingen kvalificerad pedagogisk verksamhet och då har barnet rätt att vara där oavsett vad föräldern gör eller så är det barnpassning och då kan man argumentera för att barnet ska vara hemma om föräldern är det.
Detta med att handla på vägen till hämtningen är bara efterblivet. Har man barnets bästa för ögonen så kan man väl enkelt se var barnet är gladast. Mina barn har fått hämtas med mer eller mindre våld, de har älskat att vara på sitt dagis, med sina kompisar.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 748 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 748 inlägg
För att få lite perspektiv så skulle det vara intressant att höra vad ”den typ av människor” har för åsikt om att ha barnen på dagis om man tex varit uttagen i strejk i 2år på Tesla, får man ha barnen på dagis då? I förlängningen så resulterade det i att dessa personer blev nolltaxerade för det var inget arbete. Sen krävde IF Metall att de personerna skulle gå strejkvakt 40h/vecka…. De är fortfarande i strejk och nolltaxerade.AndersMalmgren skrev:
Redigerat:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 391 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 391 inlägg
Bara personer som aldrig jobbat natt skulle komma på tanken att säga något så idiotiskt!tommib skrev:
Finns det inte flera trådar på det här temat?
Skulle någon klara att vara vaken hela natten och sedan inte få sova efteråt?
Fast nu handlade det ju inte om 20 minuters handling eller att man slutar tidigare för en AW, utan om att starta en låtsasfirma för att behålla förskoleplatsen medan man är ledig i åtta månader och bygger sitt eget hus. Men nästan samma sak. 😄
/Krille
/Krille
Så man är ledig när man bygger? Skall säga det till de hantverkare som bygger hus åt folk 😂K Krille4 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 529 inlägg
Den skillnaden finns redan. Vi har allmän förskola som alla barn får vara på och som är avgiftsfri. (men som inte är obligatorisk och ger rätt till skolskjuts som grundskolan)tommib skrev:
Och så har vi den övriga tiden som bara de med rätt till "barnpassning" får använda. Att det ska vara en viss pedagogisk kvalitet på innehållet när barnen är där beror ju på att det är svårt för en heltidsarbetande förälder att fullt ut fylla behovet av stimulans och utveckling för barnet om det var ren "förvaring" de erbjöds under arbetsdagen.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 055 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 055 inlägg
Nej, det är ju just vad de inte får. Exempelvis får ett storasyskon bara vara 15 tim/v på förskolan om någon förälder är hemma med barn i många kommuner. Det är i min mening inte så snällt mot t.ex. en fyraåring och det rimmar väldigt illa med att den pedagogiska verksamheten är då viktig att den kräver högskoleutbildning.
Skarvar lite med hämtning har väl de flesta gjort, men viss skillnad mot att aktivt mygla sig till barnpassning för att arbeta för sig själv.K Krille4 skrev:
Redigerat: