120 890 läst ·
1 143 svar
121k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Renoverare
· Stockholm
· 20 380 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 380 inlägg
Om du fördelar driften på ett år på alla barn så blir det ca 150k per barn. Kostnaden kommer vara samma även om ett två barn är borta en kortare tid. Det är en droppe i havet om jag har barnen på dagis några timmar när jag inte jobbar.T Tthz skrev:
Dagis finns för att vara en flexibel hjälp i familjers vardag.
Jaga de verkliga kostnaderna istället.
Så där kan man resonera om allt. Just därför det blir ett problem.AndersMalmgren skrev:
Om du fördelar driften på ett år på alla barn så blir det ca 150k per barn. Kostnaden kommer vara samma även om ett två barn är borta en kortare tid. Det är en droppe i havet om jag har barnen på dagis några timmar när jag inte jobbar.
Dagis finns för att vara en flexibel hjälp i familjers vardag.
Jaga de verkliga kostnaderna istället.
Här hoppar jag in på ett hörn. Jo. Det är ett naturligt sätt för folk att skylla ifrån sig -"det lilla jag gör, spelar ingen roll. Det är de andra ni skall kolla"! Så du har fel. Det resonemanget kan användas av allt från mördare till snattare.H hellem skrev:
Så det är kostnaden, bara kostnaden och inget annat än kostnaden. För "ditt" mygen, får jag betala. Vad än någon försöker lura i dig, är det inte gratis.
Att sedan folk skaffar ungar, som om de vore trisslotter och lämpar av dom på dagis, för att kunna förverkliga sig själva, är en annan sak.
Minnie
Redigerat:
Nu var det inte riktigt det som var resonemanget.Minnie Mesola skrev:
Här hoppar jag in på ett hörn. Jo. Det är ett naturligt sätt för folk att skylla ifrån sig -"det lilla jag gör, spelar ingen roll. Det är de andra ni skall kolla"! Så du har fel. Det resonemanget kan användas av allt från mördare till snattare.
Så det är kostnaden, bara kostnaden och inget annat än kostnaden. För "ditt" mygen, får jag betala. Vad än någon försöker lura i dig, är det inte gratis.
Att sedan folk skaffar ungar, som om de vore trisslotter och lämpar av dom på dagis, för att kunna förverkliga sig själva, är en annan sak.
Minnie
Att kostnaden blir samma oavsett om ens barn hoppar över någon dag eller inte. Vilket jag tolkade inlägget som. Vissa saker kostar bara om man utnyttjar det. Personalen och hyran på dagiset kostar lika mycket vare sig det är 20 eller 19 barn. Maten sparar de inget på. Möjligen att det sparas in en banan och lite toalettpappretsom kan användas nästa dag istället.T Tthz skrev:
Vissa saker kan man inte säga så om. Ekonomin fungerar olika för olika saker. Är det svårbegripligt?
Åtminstone här omkring är förskolorna knökfulla med barn. Barngrupperna betydligt större än skolverkets riktlinjer i förhållande till antalet pedagoger. Varje timme mindre som ungarna är på plats hjälper rimligtvis till att lindra situationen för personalen.
Men det kan ju vara bättre i andra delar av landet.
Ja, det måste man så klart ta hänsyn till. Men det är inte kostnaden isåfall. Men givet att det inte är problem så unnar jag er alla att till exempel, hör och häpna, gå och handla mat innan ni hämtar barnen.N nybyggarn3 skrev:Åtminstone här omkring är förskolorna knökfulla med barn. Barngrupperna betydligt större än skolverkets riktlinjer i förhållande till antalet pedagoger. Varje timme mindre som ungarna är på plats hjälper rimligtvis till att lindra situationen för personalen.
Ska jag göra det själv tar det 20 minuter. Ska jag göra det mina fyra barn tar det 3 timmar.
Absolut. Trevligt sagt. Härligt samhälle du verkar vilja ha.Minnie Mesola skrev:
Jag är nöjd att jag förmodligen har bättre koll på på mina barn, lever ett bättre liv och bidrar mer till samhället än du någonsin kan hoppas på. Det märks tydligt att du projicerar dina brister omkring dig.
Är det inte en intressant fråga, hur långt det egna ansvaret över sina handlingar sträcker sig?N nybyggarn3 skrev:
Kan man verkligen förvänta sig att du och jag skall ta hand om Helles barn när han går och handlar, bara för att det blir bekvämare för honom?
Minnie