S Skopan skrev:
Borde det inte vara så att den konservativa hållningen är att barnomsorg i det allmännas regi är något som bör erbjudas mer restriktivt än idag, i extrem tappning till endast de allra eländigaste medborgarna?

Och att den progressiva hållningen borde vara att barnomsorg i det allmännas regi är något som bör erbjudas mer generöst än idag, i extrem tappning så mycket att barnen får en betydande del av sin fostran av det kollektiva?
I Sverige finns en stor konservativ vänster och en betydande liberal höger, så då kan det bli så här

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tror du stavade fel till "illiberal".

• Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag är garanterat mer liberal än dig på alla fronter.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Du har ju visat dig vara väldigt lite liberal i denna frågan :crysmile:

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jo, jag är ju mindre "liberal" än JP "klart vi säger en sak före valet och gör tvärtom efter", EB "vi visste att vi ljög men lät inte det hindra oss inför valet" och UK "min närmsta man ljuger för polisen och det är ok för de som styr landet".

Jag känner mig inte heller så liberal med bidrags- eller skattefusk som vissa andra verkar vara.

• Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jo, jag är ju mindre "liberal" än JP "klart vi säger en sak före valet och gör tvärtom efter", EB "vi visste att vi ljög men lät inte det hindra oss inför valet" och UK "min närmsta man ljuger för polisen och det är ok för de som styr landet".

Jag känner mig inte heller så liberal med bidrags- eller skattefusk som vissa andra verkar vara.
Men att 90 procent av alla offentliga direktörer är sossar har du förståss inget problem med. Att de dessutom blev tillsatta utan att formel sökan var utelagd ser du såklart inte heller som ett problem.

Sossarna är maktfullkomliga och har svart bälte i fiffel

• Gilla
hellem
  • Laddar…
C
H hellem skrev:
Men du måste hålla med om att det är en ganska tydlig skillnad på hushållsarbete som är flyktigt och inte genererar något beständigt värde och bostadsbyggande som skapar ett varaktigt kapitalvärde som genererar långvariga skatteintäkter och andra samhällsvinster över tid.
You tell me... När du kommer där till kommunen med anställningsintyget frugan knåpat ihop, gör de då skillnad på om du är anställd som snickare eller diskare?

-"Jaha, nä, RUT-arbetare når inte riktigt upp till vår standard vi kräver av de som vill ha barnen heltid på förskolan"?

C cpalm skrev:
You tell me... När du kommer där till kommunen med anställningsintyget frugan knåpat ihop, gör de då skillnad på om du är anställd som snickare eller diskare?

-"Jaha, nä, RUT-arbetare når inte riktigt upp till vår standard vi kräver av de som vill ha barnen heltid på förskolan"?
Exakt så som du vill ha det!

C
H hellem skrev:
Exakt så som du vill ha det!
Som jag vill ha det??? :surprised::thinking:
Vad har du fått det ifrån?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men att 90 procent av alla offentliga direktörer är sossar har du förståss inget problem med. Att de dessutom blev tillsatta utan att formel sökan var utelagd ser du såklart inte heller som ett problem.

Har jag inte?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:

Nämen, oj! Det var nytt. Var hittar man den informationen?

lilytwig lilytwig skrev:
Nämen, oj! Det var nytt. Var hittar man den informationen?
vad har hänt med folks förmåga att googla?

https://timbro.se/allmant/enpartistaten/

Ett bra klipp av Henrik Jönsson på ämnet

edit: Jag hade visst svarat på klippet ovan :p Kommentarfält: användare uttrycker frustration över politiska strategier; nämner högern och stereotyper.

Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Som jag vill ha det??? :surprised::thinking:
Vad har du fått det ifrån?
Du tycker att vissa typer av sysselsättningar är fusk, det här du gjort tydligt. Din beskrivning av handläggningen blir en konsekvens av det du vill. Mitt förslag i det här spåret vi är inne på nu är att det kanske är rimligare att skilja på arbete i hushållet och arbete utanför hushållet. Ett nybygge är alltid utanför hushållet eftersom hushållet är bunden till den bostad man bor i.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
H hellem skrev:
Du tycker att vissa typer av sysselsättningar är fusk, det här du gjort tydligt.
Då har du missuppfattat mig totalt.
Fusket ligger i att få en sysselsättning att framstå som att det vore förvärvsarbete när det inte är det.
Det går utmärkt att arbeta som t.ex. kock. Men att laga middag hemma åt familjen är inte att arbeta som kock även om frugan skrivit ett anställningsintyg och betalar dig för arbetsinsatsen.

• Gilla
leifherlin och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Då har du missuppfattat mig totalt.
Fusket ligger i att få en sysselsättning att framstå som att det vore förvärvsarbete när det inte är det.
Det går utmärkt att arbeta som t.ex. kock. Men att laga middag hemma åt familjen är inte att arbeta som kock även om frugan betalar dig för arbetsinsatsen.
Jag föreslår att det är rimligt på grund av att det är inom hushållet och inte på grund av vem som är arbetsgivare eller vad arbetsuppgiften är.

Jag har uppfattat dig helt korrekt. Det verkar vara du som inte begriper konsekvensen av din hållning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.