D Dilato skrev:
Vem bestämmer vad som är moraliskt ?
Det gör den långa smala åsiktskorridoren

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nej, det kan jag väl inte säga... Det finns väl inget brottsligt i att vara omoralisk i svensk lag.
Du tycker att det är lika illa att vara omoralisk som brottslig och tycker det är synd att man inte "åker dit på nåt brott" när man är omoralisk samtidigt som du inte kan säga att du vill att det ska vara brottsligt och straffbart att vara omoralisk.

D Dilato skrev:
Du själv skulle jag säga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Du tycker att det är lika illa att vara omoralisk som brottslig och tycker det är synd att man inte "åker dit på nåt brott" när man är omoralisk samtidigt som du inte kan säga att du vill att det ska vara brottsligt och straffbart att vara omoralisk.
Nej, du har uppfattat det helt fel. Det är lika illa att vara omoralisk, men det är inget brott i svensk lag.
Så tycker jag.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nej, du har uppfattat det helt fel. Det är lika illa att vara omoralisk, men det är inget brott i svensk lag.
Så tycker jag.
Dan1891 Dan1891 skrev:
Fast är man omoralisk så åker man ju inte dit på nått brott tyvärr...
Okej det är inget brott i svensk lag men synd att man inte åker dit på nåt brott.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Okej det är inget brott i svensk lag men synd att man inte åker dit på nåt brott.
Ja, precis så menar jag ju!

Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, precis så menar jag ju!
Så det borde vara ett brott enligt dig men är inte enligt svensk lag.

Lill72 Lill72 skrev:
Så det borde vara ett brott enligt dig men är inte enligt svensk lag.
Nej...inte ett brott,..Men lika illa moraliskt.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Eftersom det är var och en själv som bestämmer vad som är moraliskt så kan ju ingen annan dömma någon för omoraliskt beteende...det blir ju bara åsikter..

• Gilla
  • Haha
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
D Dilato skrev:
Du och jag och alla andra.
Minns jag rätt, tycker Klaus Schwab att pedofil borde legaliseras.

Minnie

Finns det ingen här som vet vad ordet moral betyder?

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Finns det ingen här som vet vad moral betyder?
Nej, berätta! Berätta även vad ordet "åsiktspolis" betyder.

• Älska
Dilato
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Nej, berätta! Berätta även vad ordet "åsiktspolis" betyder.
Och där åkte du in på min ignorera lista! :)

Dan1891 Dan1891 skrev:
Finns det ingen här som vet vad moral betyder?
Tror att poängen är att den är olika för alla. Vissa tycker det är omoraliskt att bränna heliga skrifter, och andra tycker det är omoraliskt att förbjuda det. Vissa tycker det är omoraliskt med abort och andra att det är omoraliskt att förbjuda det. Vissa tycker utomäktenskapligt sex är omoraliskt och andra inte. Osv.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tråkigt att bli anklagad för att inte förstå ordet moral och kunde inte hålla mig från att ge tillbaka tyvärr. Lågt av mig. Det var inte min intention att vara elak mot Dan.
Att motverka välfärdsbrott är alltid välkommet, att moralisera över andras val att lagligt nyttja välfärd en annan sak.
Jag accepterar att olika människor har olika moraliska kompasser och är inte särskilt sugen på att ha moralväktare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.