120 892 läst ·
1 143 svar
121k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Catharina Åberg skrev:
Catharina Åberg skrev:
Skulle vilja höra om den förskola som nekat plats pga. för låg lön/svartarbete.Catharina Åberg skrev:
inga barn nekas förskoleplats i Sverige men om föräldrar inte jobbar vitt eller studerar på heltid och klarar studierna så får barnen hå 15 tim i veckan.Rkarlsson skrev:
Vilken galen diskussion…
Jag anställer någon för att bygga hus, och då jobbar jag. Eller, jag bygger hus, och då...jobbar jag.J Jontha skrev:Det förstår jag att du tycker eftersom du själv är helt genomkorkad. Jag är en traditionell socialdemokrat med samhällsvänliga värderingar. Jag förstår helt fullständigt att man skulle vilja slippa alla dessa regler som bara försvårar vardagen för hyggligt folk. Men så länge det är bestämt så här ska man göra rätt för sig! Det är väldigt tydligt att man inte lämnar barn på dagis för att bygga hus.
Ni moderater borde veta att valet är helt och hållet ert att göra. Skattepengar ska användas korrekt efter boken. Det finns jättemånga människor som önskar deras barn var omhändertagna så dom själva kunde få leva. Tänk bara på alla mammor med nyfödda barn som har äldre barn som de behöver vara hemma med.
Vad är skillnaden?
Om jag inte anställer någon så behöver jag inte jobba så mycket så då får inte ungarna gå heltid, eller vad?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Vi redovisade ingen inkomst, accepterade maxtaxan bara, varför ska de veta vår inkomst? De flesta hushåll uppnår ju ändå maxtaxa om båda arbetar, i alla fall på den nivån den är här i vår kommun. Vill de verkligen veta så borde dem istället hämta den hos Skatteverket, inte förlita sig på vad som skrivs på en blankett.Catharina Åberg skrev:
Känns som du far med många ”egna sanningar”.
Redigerat:
Jag fick kämpa för att dottern skulle få gå två dagar i veckan på förskolan.Catharina Åberg skrev:
Jag jobbar natt och har ledig vecka och sambon jobbar skift vilket gjorde att när vi skulle ha henne där när vi enbart jobbar så kunde det bli 1-2 dagar i veckan.
Man nekade i början 15h vecka med hänvisning till att dottern äter lunch på förskolan när hon är där.
Är det bra för barn att gå på förskolan? - jaJ Jontha skrev:Det förstår jag att du tycker eftersom du själv är helt genomkorkad. Jag är en traditionell socialdemokrat med samhällsvänliga värderingar. Jag förstår helt fullständigt att man skulle vilja slippa alla dessa regler som bara försvårar vardagen för hyggligt folk. Men så länge det är bestämt så här ska man göra rätt för sig! Det är väldigt tydligt att man inte lämnar barn på dagis för att bygga hus.
Ni moderater borde veta att valet är helt och hållet ert att göra. Skattepengar ska användas korrekt efter boken. Det finns jättemånga människor som önskar deras barn var omhändertagna så dom själva kunde få leva. Tänk bara på alla mammor med nyfödda barn som har äldre barn som de behöver vara hemma med.
Är det bra för barn att ha ett hus att bo i - ja
Är det bra att människor som kan och vill tar tjänstledigt och själva bygger sitt hus i den mån den kan? - ja
så vad är egentligen problemet här?
jag förstår inte alls hur du tänker.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Mjo oftast finns det nån som kan hämta... men inte alltid. Bara att acceptera. Sån är verkligheten oavsett vad du tycker om det.Rkarlsson skrev:Där anser jag att var förälder ser till att det finns anhöriga som kan hämta. I de flesta fall finns det någon annan i familjenära relation som kan ställa upp om man inte kan lämna sin snöplog och ringa in en annan.
Håller med om att en magsjuk unge ska bort från de andra barnen ASAP. Mest för att kanske man kan rädda något barn från att bli smittat.
Eftersom det inte är så noga att snöröja vägarna när det är som viktigast annars så lär det inte vara det när ungen blir sjuk heller.
O ang snöröjning... vem tror du prioriterar VAR de ska snöröja först ? Snöröjaren eller beställaren?
Tipps för att göra det lätt.... det är inte snöröjaren
Och bestämmer kommun(gator)/trafikverket (vägar) att gata X ska hållas under 5cm då får resten vänta.(oftast vägar men även ibland vissa gator tex vid sjukhus)
Lika så kan de bestämma tidigast 12h efter det börjat snöa eller minst 10cm (gator vid din villa tex)
Och nej. Brorsan har inte alltid nån som kan hämta tidigare även om förskolan ringer. Och det finns inget lagkrav eller ens annat krav på det ska finnas
Förskolan får helt enkelt anpassa sig.
Det är verkligheten. Lev med det
I min kommun är det:M Markarbetaren skrev:
Ange inkomst eller acceptera maxtaxa.
Dvs gör man inget blir det automatiskt maxtaxa .
Har personligen fortfarande inte angett inkomst
Den blir galen för att du kommer med påhittade begrepp. Du får vara korrekt och skriva förvärvsarbete. Kollektivlön är något som politisk organisation är med och förhandlar.Catharina Åberg skrev:
Självklart får föräldern misslyckas med studierna med. Eller ni ska retroaktivt ta bort alla studiedagar barnet varit på sin plats?
Det är bara ren och skär verklighet att om du hade varit ensam förälder och plogat snö, eller vad du nu än vill så hade du fått ställa ditt fordon eller verktyg om inte någon anhörig kan hämta. Annars får du byta jobb.M MrDizzy skrev:Mjo oftast finns det nån som kan hämta... men inte alltid. Bara att acceptera. Sån är verkligheten oavsett vad du tycker om det.
O ang snöröjning... vem tror du prioriterar VAR de ska snöröja först ? Snöröjaren eller beställaren?
Tipps för att göra det lätt.... det är inte snöröjaren
Och bestämmer kommun(gator)/trafikverket (vägar) att gata X ska hållas under 5cm då får resten vänta.(oftast vägar men även ibland vissa gator tex vid sjukhus)
Lika så kan de bestämma tidigast 12h efter det börjat snöa eller minst 10cm (gator vid din villa tex)
Och nej. Brorsan har inte alltid nån som kan hämta tidigare även om förskolan ringer. Och det finns inget lagkrav eller ens annat krav på det ska finnas
Förskolan får helt enkelt anpassa sig.
Det är verkligheten. Lev med det
Att där sitter en bunke fåntrattar och skickar ut plogarna när det är försent ungefär när alla lastbilar, alla olyckor och allt sånt redan skett är klart inte plogarens fel.
Men det är samtidigt samordnarnas skyldighet att fixa vikarier till din bror.
Eller du menar att om din bror lämnar ett sjukt barn så får det minsann vara kvar där till stängningen trots det kaskadspyr, har feber och nästan däckar pga utmatthet ?
Då finns det nog en viss chans att soctanter blir inblandat.
Renoverare
· Stockholm
· 20 442 inlägg