120 892 läst ·
1 143 svar
121k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
K Krille4 skrev:Så förutom att fuska till sig en förskoleplats för 150 000 kr/barn/år ska man även skapa samhället en kostnad för studier/studiemedel helt i onödan. Dessutom uppta en studieplats för någon som kanske vill studera kursen.
Att någon renoverar/bygger "några dagar ibland" och lämnar på förskolan ändå är väl inget att bråka om men nu känns det som att förslagen är lite väl generösa/slösaktiga med skattepengar
/Krille
Det är det jag menar att för att följa reglerna så blir det att man belastar samhället mera, ungefär som riksdagskvinnor? Som för att maximera inkomsten tog föräldraledigt hela månaden utom en dag, (då tog man typ tjänstledigt) Då fick man mycket mer inkomst trots att man i verkligheten ändå var ledig hela tiden.J Jontha skrev:Det förstår jag att du tycker eftersom du själv är helt genomkorkad. Jag är en traditionell socialdemokrat med samhällsvänliga värderingar. Jag förstår helt fullständigt att man skulle vilja slippa alla dessa regler som bara försvårar vardagen för hyggligt folk. Men så länge det är bestämt så här ska man göra rätt för sig! Det är väldigt tydligt att man inte lämnar barn på dagis för att bygga hus.
Ni moderater borde veta att valet är helt och hållet ert att göra. Skattepengar ska användas korrekt efter boken. Det finns jättemånga människor som önskar deras barn var omhändertagna så dom själva kunde få leva. Tänk bara på alla mammor med nyfödda barn som har äldre barn som de behöver vara hemma med.
Minns inte exakt hur de gjorde men var nåt i den stilen.
Det där var lite otydligtHogeN skrev:
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Kan hålla med om att första förslaget kan vara på gränsen till moraliskt ok nu när jag läser det igen men dom andra två där man validerar kunskap till högskolepoäng är något "folk" gör hela tiden så inget konstigt... Är du till exempel självlärd programmerare så är det svårt att konkurrera om jobben, många arbetsgivare kräver en examen för att inte sortera bort ansökan direkt. Idag är kunskap utan "papper" inte mycket värd tyvärr...K Krille4 skrev:Så förutom att fuska till sig en förskoleplats för 150 000 kr/barn/år ska man även skapa samhället en kostnad för studier/studiemedel helt i onödan. Dessutom uppta en studieplats för någon som kanske vill studera kursen.
Att någon renoverar/bygger "några dagar ibland" och lämnar på förskolan ändå är väl inget att bråka om men nu känns det som att förslagen är lite väl generösa/slösaktiga med skattepengar
/Krille
Nä - att skriva in sig på en kurs man aldrig planerar att gå bara för att få behålla förskoleplatsen när man bygger sitt hus är inte enligt reglerna.Snailman skrev:
Det är det jag menar att för att följa reglerna så blir det att man belastar samhället mera, ungefär som riksdagskvinnor? Som för att maximera inkomsten tog föräldraledigt hela månaden utom en dag, (då tog man typ tjänstledigt) Då fick man mycket mer inkomst trots att man i verkligheten ändå var ledig hela tiden.
Risken att bli påkommen och/eller få någon form av straff är dock obefintlig.
Så i praktiken är det bara den egna moralen och etiken som avgör hur mycket av skattepengar man tycker är ok att fuska till sig.
Men jag håller med om att många politikers dubbelmoral är en stor utmaning.
/Krille
https://www.svt.se/nyheter/pausar-sin-foraldraledighet-nar-riksdagen-har-stangtSnailman skrev:
Det är det jag menar att för att följa reglerna så blir det att man belastar samhället mera, ungefär som riksdagskvinnor? Som för att maximera inkomsten tog föräldraledigt hela månaden utom en dag, (då tog man typ tjänstledigt) Då fick man mycket mer inkomst trots att man i verkligheten ändå var ledig hela tiden.
Några gick tillbaka i jobb när riksdagen stängt.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Nja, tror det var något annat, jag är ganska säker på att det var just en dag i månaden som det gällde och att det upprepades flera månader i sträck och det stämmer ju inte in på din länk.Lill72 skrev:
Principen var att man inte jobbade någon enda dag i månaden men var ledig en dag av anledning 1. och resterande dagar av anledning 2. månad efter månad.
Okej, det finns många knep för att maxa föräldraledighet/föräldrapenning.Snailman skrev:
Nja, tror det var något annat, jag är ganska säker på att det var just en dag i månaden som det gällde och att det upprepades flera månader i sträck och det stämmer ju inte in på din länk.
Principen var att man inte jobbade någon enda dag i månaden men var ledig en dag av anledning 1. och resterande dagar av anledning 2. månad efter månad.
Ha! Har flera på kontoret som inte har examen klar. Tror inte ens vd:n är klar med studierna. Är du bara vettig och kan grejorna så behöver du inte examen. Jag hade själv inte avklarade studier när jag gick ut i arbetslivet inom it för en massa år sedan. Så det där stämmer inte.B Betula_Pendula skrev:Kan hålla med om att första förslaget kan vara på gränsen till moraliskt ok nu när jag läser det igen men dom andra två där man validerar kunskap till högskolepoäng är något "folk" gör hela tiden så inget konstigt... Är du till exempel självlärd programmerare så är det svårt att konkurrera om jobben, många arbetsgivare kräver en examen för att inte sortera bort ansökan direkt. Idag är kunskap utan "papper" inte mycket värd tyvärr...
▪️ Förskoleplatsen är inte allt som är viktigt under tjänstledighet
▪️ En annan väldigt viktig sak är att kolla upp hur du skyddar din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) från Försäkringskassan. Det är SGI som avgör hur mycket sjukpenning du får. När man är tjänstledig skyddas SGI bara i tre (3) månader enligt FK:s hemsida.
▪️ Låt säga att du skadar dig under ditt bygge och varken kan bygga vidare eller jobba, vad gör du då? Vad ska du leva av då?
▪️ Har man en gång förlorat sin SGI tar det ganska lång tid innan man jobbat upp den igen. Åtminstone om man ska tolka FK:s hemsida.
▪️ Se till att stärka ditt privata försäkringsskydd under bygget. Ofta gör man illa sig och då är det bra om försäkringsskyddet är högt. Många bolag har också karenstider innan de börja gälla, så jämför villkoren.
▪️ Förstår om du tycker detta med förskoleplats är en viktig sak, men om jag vore du skulle jag kolla upp andra bitar som också fallerar när du är tjänstledig. Hur är det med dina försäkringar som du kanske har genom din arbetsgivare? Det kan vara viktiga försäkringar, pensionsavsättningar osv.
▪️ Är du med i ett fack är det bra om du kontaktar dem och ber och få prata med någon, eller kanske skriva ett mail och begära ett skriftligt svar. Då har du det på pränt och kan bocka av de saker som de påpekar är viktiga i samband med tjänstledighet.
▪️ Tidigare fanns det en möjlighet att vara ledig under ett år med ersättning från FK. Då kallades det friår. Det försvann, men jag har för mig att det skulle komma någon motsvarande betald ledighet. Kanske värt att kolla upp med FK och ett ev fackförbund. Tänk att kunna bygga sitt hus och få betalt på kuppen. Nice, eller hur? Men som sagt jag vet inte om det kom någon ersättare för friår.
▪️ Sedan rent krasst, vad är det som säger att du inte gör något under ditt husbyggande? Du kanske vill pröva din förmåga att skriva en bok, måla tavlor, göra andra konstverk osv. Då tror jag inte att du kan nekas förskoleplats till ditt barn. Tycker du ska ta reda på lite mer och kanske inte fastna helt i forumets förslag. Det kanske finns en laglig väg att uppnå det du vill…
▪️ Lycka till, men kolla upp de saker jag skrev om, så du inte hamnar i skiten om det inte fungerar.

▪️ En annan väldigt viktig sak är att kolla upp hur du skyddar din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) från Försäkringskassan. Det är SGI som avgör hur mycket sjukpenning du får. När man är tjänstledig skyddas SGI bara i tre (3) månader enligt FK:s hemsida.
▪️ Låt säga att du skadar dig under ditt bygge och varken kan bygga vidare eller jobba, vad gör du då? Vad ska du leva av då?
▪️ Har man en gång förlorat sin SGI tar det ganska lång tid innan man jobbat upp den igen. Åtminstone om man ska tolka FK:s hemsida.
▪️ Se till att stärka ditt privata försäkringsskydd under bygget. Ofta gör man illa sig och då är det bra om försäkringsskyddet är högt. Många bolag har också karenstider innan de börja gälla, så jämför villkoren.
▪️ Förstår om du tycker detta med förskoleplats är en viktig sak, men om jag vore du skulle jag kolla upp andra bitar som också fallerar när du är tjänstledig. Hur är det med dina försäkringar som du kanske har genom din arbetsgivare? Det kan vara viktiga försäkringar, pensionsavsättningar osv.
▪️ Är du med i ett fack är det bra om du kontaktar dem och ber och få prata med någon, eller kanske skriva ett mail och begära ett skriftligt svar. Då har du det på pränt och kan bocka av de saker som de påpekar är viktiga i samband med tjänstledighet.
▪️ Tidigare fanns det en möjlighet att vara ledig under ett år med ersättning från FK. Då kallades det friår. Det försvann, men jag har för mig att det skulle komma någon motsvarande betald ledighet. Kanske värt att kolla upp med FK och ett ev fackförbund. Tänk att kunna bygga sitt hus och få betalt på kuppen. Nice, eller hur? Men som sagt jag vet inte om det kom någon ersättare för friår.
▪️ Sedan rent krasst, vad är det som säger att du inte gör något under ditt husbyggande? Du kanske vill pröva din förmåga att skriva en bok, måla tavlor, göra andra konstverk osv. Då tror jag inte att du kan nekas förskoleplats till ditt barn. Tycker du ska ta reda på lite mer och kanske inte fastna helt i forumets förslag. Det kanske finns en laglig väg att uppnå det du vill…
▪️ Lycka till, men kolla upp de saker jag skrev om, så du inte hamnar i skiten om det inte fungerar.
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Hos oss sorteras alla utan examen bort direkt, jag får aldrig dom till teknisk intervju från HR... Ska erkänna jag bara jobbat hos större aktörer så kan ju så klart vara helt annorlunda hos andra...tensiden skrev:
Det är helt otroligt vilka experter det finns i detta forum o så tacksam jag känner mig att dessa med sina oklanderiga moraliska kompasser kan peka en korkad inavlad byspejare som mig i rätt riktning.Rkarlsson skrev:Du behöver inte dra ihop en novell för att skriva att föräldern är empatilös mot sitt barn om det blir skadat och måste till sjukan eller blir akut sjuk.
Fy fan för sådana som inte ser till att ordna någon som kan hämta i dessa akuta fall. Lite jävla självbevarelsedrift får de fan finnas trots vilket yrke man än tar. Man har valt att skapa sina ungar och då tar man hand om de.
Självklart kastar inte dagis ut ungen, men du får se till att ordna att hämta ungen om det är 5-6 timmar kvar av dagen.
Verkligheten är att barnen kommer före allt.
En novell!! När jag o min sambo flyttade hem till min hemgård i norrbottens inland från mitt utlands jobb.
Tog kommunen kontakt med oss o ville att vår yngsta flicka skulle börja på dagis för att hon kunde ju åka med samma skolbuss som sin äldre syster, och man tyckte väl att det skulle vara bra om hon fick kamrater som hon senare skulle gå i skolan med.
Det lät ju bra så hon fick börja. Min sambo har inget körkort o var arbetslös, enda kollektiv trafiken var skolbussen som hämtade kl 7 o barnen kom hem kl 16. vi har alltså aldrig hämtat eller lämnat några barn på dagis/skola, vi har heller aldrig betalat för någon plats eller ens ansökt om någon plats
Jag jobbar oftast som reparatör o maskinförare i malmfälten mellan 10-20 mil norrut o är egen företagare o barnen går skola dagis 5 mil söderut
För att klargöra mina föräldrar är bortgångna, dom syskon eller släktingar till mej eller min sambo som bor närmast bor ca 15 mil bort. Vi är dom enda fastboende i byn.
Det betyder att under dom mest optimala förhålladen så kan jag komma till skola/dagis ca 2 timmar efter att någon ringt mej men det förutsätter att jag inte jobbat underjord där det inte finns telefon täckning eller efter nån skogsväg där det inte heller finns telefon kontakt. jag skulle säga att mer normalt vore att jag kan vara på skolan ca 4 timmar efter att jag fått besked.
O jag skulle också påstå att jag är inte unik på något sätt. Verkligheten ser inte ut som i din lilla värld.
Men vi har väl tur för dom som jobbade på barnens dagis/skola tyckte nog inte att nån rabiat kommunpolitikers lilla regelbok var det viktigaste utan dom löste problemen mer relaterade till rådande verklighet. Man får väl vara tacksam att dom inte var utrustade med den fantastika moraliska kompassen som så många i denna tråden gett utryck för..
Då hade nog inte vi kunnat ha barnen på Dagis
Beror på vad som är en "större aktör" och hur det hanteras.B Betula_Pendula skrev:
Även hos tidigare arbetsgivare med 20000-25000 anställda hade vi i teamet möjlighet att anställa efter eget behag. HR gjorde sedvanlig bakgrundscheck osv där en del visserligen föll bort av olika anledningar, men brist på examen var inte med där.
Men visst, har du noll erfarenhet eller däromkring så är examen ett minimikrav. Har du jobbat 5-10 år som utvecklare utan examen så är det helt ok, men välkommet om du tar den såklart.
Renoverare
· Stockholm
· 20 442 inlägg
Man måste alltid ha ett starkt privat skydd för taket på de allmänna skydden är korvören. Men den progressiva skatten finns det inget tak påB Byggahus48 skrev:▪️ Förskoleplatsen är inte allt som är viktigt under tjänstledighet
![]()