X
P paralun skrev:
Jo min fru jobbar som förskollärare och har den extra utmaningen med läkarbarn.
En förskola SKA kunna nå en förälder vid akut sjukdom hos deras barn och direkt hämtning.
Utmaningen med läkare har man löst med att förskolan fått telefonnummer till berörda läkares sekreterare.
En förskola är ingen plats för sjuka barn och inträffar tex vinterkräksjukan eller hög feber ska barnet direkt hem!
Varför kan man inte nå föräldrarna hemma när de bygger sitt hus?
Känns som en ickefråga detta.

• Gilla
hoffret
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jag har också efterfrågat "länk", men det kom ingen...
Om 'allvetaren' inte ska förlora trovärdighet fodras väl nån sorts källa till kunskapen när ungarna somnat..

B
L lilla frugan skrev:
Som förskollärare måste jag fråga, var ringer förskolan om det händer något och ni måste hämta ert barn?

Jag personligen tycker det är bättre att vara ärlig och säga hur det ligger till, men om förskole chefen säger att så får man inte göra har jag ju inget att säga tyvärr.
Om du har en möjlighet att starta egen firma så löser det ju sig på det bästa sättet där man inte behöver smyga med något. Då behöver du inte oroa dig för när lillen berättar hur det går med husbygget heller ;)
▪️Den första delen av texten här förstår jag inte alls. Hur menar du? Skulle förskolan ringa till jobbet (jobbets växelnummer t ex) om barnet är sjukt?
▪️Naturligtvis ringer förskolan till föräldrarnas mobiler och dessa kan befinna sig vart som helst i världen.

”Tänkte inte på det…. ”;):thinking:

X Xanthopteryx skrev:
Varför kan man inte nå föräldrarna hemma när de bygger sitt hus?
Känns som en ickefråga detta.
Givetvist så måste man kunna nå en förälder oavsett yrke!

M Mikael Broberg skrev:
Petigt kanske men nej, förskolan måste inte alltid kunna nå en förälder hela tiden, däremot är det ju önskvärt att det är så. Vissa yrken tillåter inte att man pratar i mobilen. Min arbetsgivare tillåter t.ex. inte mobilsamtal (inte ens med handsfree) på arbetstid, vilket betyder att jag inte alltid är nåbar på telefon... Jag har kollegor som är ensamstående föräldrar av olika orsaker och kanske inte har andra anhöriga i samma stad eller ens samma land....
Nej men är ju därför man skapat en väg via läkarsekreteraren för just läkare... alla måste ta hand om sina sjuka barn och det är INTE en förskolas uppgift.

MrJay
Jag finner det intressant hur sådana här trådar innehållande en detalj som sticker i ögon på många tenderar att explodera på detta forum. Hela 30 sidor (blir troligen fler) av inlägg och TS har inte svarat och kommer troligen inte att att göra det heller.. :lying:

Ibland så kan jag jobba natt. Kommer hem lagom till 7. Då är min fru och son vakna och äter frukost. Vid 9 så klär dom på sig och jag går och lägger mig. Är alltså hemma och sover medans sonen är på förskolan och leker.

Sitter en del här då och anser att jag är ett praktärsle som låter andra ta hand om mitt barn medans jag är hemma och sover?

• Gilla
Coffey och 4 till
  • Laddar…
JohanÖr JohanÖr skrev:
3) starta eget, fakturera dig själv etc. Jobbigt och kostsamt.
Vet du ens vad det innebär att driva eget företag? Vem påstår att du måste fakturera dig själv? Då åker du ju på moms? Ingen omsättning behövs och nej, det finns inget krav på att du ska gå med vinst eller ens ha omsättning. Gissar att TS redan har en plan med sin egen försörjning för nu var det barnomsorg som var frågan. Är det moraliskt rätt, kanske inte enligt vissa men det är inte emot lagar och regler. Kanske finns andra betydligt värre moralövertramp i samhället att agera emot än mot en god medborgare som bidrar till att höja BNP.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Ibland så kan jag jobba natt. Kommer hem lagom till 7. Då är min fru och son vakna och äter frukost. Vid 9 så klär dom på sig och jag går och lägger mig. Är alltså hemma och sover medans sonen är på förskolan och leker.

Sitter en del här då och anser att jag är ett praktärsle som låter andra ta hand om mitt barn medans jag är hemma och sover?
Jo jag jobbade skift när ungarna var små och det finns väl inget skönare än att somna efter ett nattskift.
Sen blev det fel några gånger pga "nattkoma" att de fick ringa mig när jag inte dök upp och hämtade men inget problem.

Intressant tråd.
Såvitt jag kunnat se anser majoriteten att det är OK att fuska/ljuga/ursäkta istället för att fråga/vara ärlig.
Moralen verkar ha dalat en del.
Är det så att bidragsfusk bara gäller invandrare och inte när man anser det vara rimligt för en själv?
Skulle man kanske kunna tänka sig att köpa privat barnpassning när man inte kvalificerar för det skattebetalade alternativet.

• Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej men är ju därför man skapat en väg via läkarsekreteraren för just läkare... alla måste ta hand om sina sjuka barn och det är INTE en förskolas uppgift.
Fast det kan ju ta en stund för föräldern att ta sig till förskolan och hämta sitt sjuka barn, då är det ju såklart förskolans uppgift att ta hand om det sjuka barnet tills dess. Jag är exempelvis förskollärare, med en make som ligger ute till sjöss en hel del. Blir våra barn sjuka på förskolan - då kan ju inte jag bara sticka iväg och lämna andras barn själva (beroende på tid) eller med bara en pedagog på uppåt 20 barn (i värsta fall). Det kan ta ett ganska bra tag att få in någon ny att ta över för mig.

• Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
M Mower#1 skrev:
Intressant tråd.
Såvitt jag kunnat se anser majoriteten att det är OK att fuska/ljuga/ursäkta istället för att fråga/vara ärlig.
Moralen verkar ha dalat en del.
Är det så att bidragsfusk bara gäller invandrare och inte när man anser det vara rimligt för en själv?
Skulle man kanske kunna tänka sig att köpa privat barnpassning när man inte kvalificerar för det skattebetalade alternativet.
Nej poängen är att man uppfyller en dröm under en kortare tid inkl att man är tjänstledig utan lön.
Ganska enkelt!

Smörblomman1994 Smörblomman1994 skrev:
Fast det kan ju ta en stund för föräldern att ta sig till förskolan och hämta sitt sjuka barn, då är det ju såklart förskolans uppgift att ta hand om det sjuka barnet tills dess. Jag är exempelvis förskollärare, med en make som ligger ute till sjöss en hel del. Blir våra barn sjuka på förskolan - då kan ju inte jag bara sticka iväg och lämna andras barn själva (beroende på tid) eller med bara en pedagog på uppåt 20 barn (i värsta fall). Det kan ta ett ganska bra tag att få in någon ny att ta över för mig.
Jo men... diskuterade det här med min fru som är erfaren förskollärare och jovisst kan det ta sin tid men det går bara inte att ha vinterkräksjuka barn i en förskolegrupp som spyr överallt, inte heller någon med hög feber osv.
Så det är bara för en förälder att hämta sitt barn snarast!

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men... diskuterade det här med min fru som är erfaren förskollärare och jovisst kan det ta sin tid men det går bara inte att ha vinterkräksjuka barn i en förskolegrupp som spyr överallt, inte heller någon med hög feber osv.
Så det är bara för en förälder att hämta sitt barn snarast!
Det fungerar inte för alla yrken. Bara att acceptera.
Till exempel
Ensamstående förälder som är polis/ambulansförare/barndman som är på utryckning.
Hur i ska den personen kunna "avbryta" det de håller på med för att hämta?
Eller för den delen min brorsa som kör snöröjning.
Ska han bara "lämna" körningen och orsaka att både räddningstjänsten inte kan komma och det dör personer?

Att för de allra flesta yrken så är "så fort som möjligt" innom 30-60min men för vissa yrken är det timmar bort OAVSETT vad föreskolepersonal tycker.

• Gilla
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:

Nej, sova i samband med ett nattpass är helt ok!
Men att hävda att man betalar så mycket i skatt att man då har rätt att kunna gå ut och dricka öl samtidigt som barnen är i förskolan är en helt annan sak.

• Gilla
Coffey och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.