120 892 läst ·
1 143 svar
121k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Emelieshus skrev:
Kirurg är ju ett extremt exempel för då pratar vi ju om någon som bokstavligt talat arbetar med att rädda människors liv. Om en förälder arbetar med detta så vet ju förskolan självklart om det och då finns det ju rutiner för det. Till exempel att man bestämt med föräldrarna att man alltid kontaktar den andra föräldern när något händer, eller att man hör av sig till deras sekreterare, precis som någon nämnde tidigare i tråden.
Vi har många yrken som är så pass kritiska att man inte bara kan åka hem hur som helst, så speciellt extremt är det faktiskt inte, men man väljer ju vilken verklighet man vill leva i, kommunalarbetarens eller övriga verkligheten.Emelieshus skrev:
Kirurg är ju ett extremt exempel för då pratar vi ju om någon som bokstavligt talat arbetar med att rädda människors liv. Om en förälder arbetar med detta så vet ju förskolan självklart om det och då finns det ju rutiner för det. Till exempel att man bestämt med föräldrarna att man alltid kontaktar den andra föräldern när något händer, eller att man hör av sig till deras sekreterare, precis som någon nämnde tidigare i tråden.
Kollektivavtal är ingen självklarhet vid någon anställning och det är inget du MÅSTE ha. Dessutom inget som en förskola har något med att göra. En mindre arbetsgivare har oftast inget kollektivavtal.Lill72 skrev:
Förtydliga detta då det knappt går att läsa.Catharina Åberg skrev:
Det var ett fint inlägg, märks att du är lika korkad som de barnen blir som blir lämnade i förskola för pedagogerna ibland inte mer än hinner att heja på barnen på morgonen…
Du är välkommen en vecka till min förskola så får du se vad det innebär.
Nu mera har föräldrar ansvar helt och hållet för barnet inskolning/ veckor och är med de tider som barnet ska gå sedan, och jag lovar dej…
Det första förälder gör när barnet väl börjar efter dessa två veckor är att minska dagarna för barnet. Väldigt ofta kan inte ens barnet gå självt så litet är det. Jag lovar, det blir alltfler sådana inskolningar för pedagogerna hinner inte med. Föräldrarna tar ansvar för allt som rör barnet under dagen och är helt blir helt slut sedan, den insikten det ger är enormt viktigt för föräldrarna.…och det behövs mer än någonsin idag…
Inskolningen på dagiset (förskola 1-6 år) menar du att förälderna har allt ansvar för och minst 2 veckor?
Sambon fick 2 dagar och jag en dag på inskolningen, sen sa fröknarna att vi inte behövde mer och så blev det. Han fick vara där halva dagarna själv medans jag var pappaledig på förskolans begärande resten av min vecka.
Under 80-talet behövde sällan personalen kontakta mina föräldrar under dagen. Mamma kom faktiskt inte ihåg en enda gång som de sökte henne. Pappa var onåbar eftersom han jobbade som ambulerande snickare och mobiltelefonen var typ inte uppfunnen...L lilla frugan skrev:Som förskollärare måste jag fråga, var ringer förskolan om det händer något och ni måste hämta ert barn?
Jag personligen tycker det är bättre att vara ärlig och säga hur det ligger till, men om förskole chefen säger att så får man inte göra har jag ju inget att säga tyvärr.
Om du har en möjlighet att starta egen firma så löser det ju sig på det bästa sättet där man inte behöver smyga med något. Då behöver du inte oroa dig för när lillen berättar hur det går med husbygget heller![]()
Personalen hanterade helt enkel alla typer av situationer som uppstod under dagen.
Bättre eller sämre... men iaf. enklare.
Fast berätta hur det funkar där du inte får ange din arbetsplats. Känner faktiskt en snubbe som inte får ge ut sin arbetsplats till förskolan.Catharina Åberg skrev:
Ni har rätt att lämna de timmar som er kommun satt, 15 timmar i 9 av 10 kommuner.
Du måste uppge var du jobbar om kommunen frågar.
uppdagas det så blir det ett ekobrott att utreda.
Det står klart och tydligt vad som gäller.
Förskoleområdet bestämmer dessa 15 timmar. Om ngt av barnen är tre år eller äldre ( läsåret) då är det avgiftsfritt from 1 aug för det barnet.
Nej du får inte lämna barnen om du inte har ett förvärvsarbete eller studera på heltid med csn…då gäller samma regler som vid arbetslöshet
kommuner/chefer kräver in intyg emellanåt från skolor så studierna fullföljs.
Har du ett barn med grav funktionsnedsättning har du rätt att lämna fler timmar än dessa, 30 timmar oftast beroende på barnet behov av sociala kontakter.
Då lycka till med bedrägeriet! Vet du vad grannen kan anmäla dej.
Vi kan anmäla dej här och nu!
Sedan kan de misstänka att ngt är fel när de märker att er inkomst/vita inkomst minskar i hushållet, man betalar avgift efter taxerad inkomst…
Det blir ett ekobrott
Vet mga föräldrar som studera på distans under föräldraledigheten, då tar de ut csn bidrag samtidigt som föräldra penning. Detta är däremot tillåtet. Då får slla syskon gå kvar då föräldern studier, alltså heltid om csn bidraget ger detta.
Du kan inte spämplar och lämna mer än dessa timmar heller.
det finns kurser på högskolor som är enormt lätta att klara, dessutom kan du ta ut csn bidraget som är en tredjedel, 2 tredjedelar är lån då.
Då får då ett bidrag samtidigt som du bygger hus och får lämna barnen under kontorstid helt lagligt.
Du deltar, loggar upp dej på det som är obligatoriskt som ngn har skrivet här…det finns t.o.m. gitarr kurser för nybörjare om du kan spela gitarr. Du kan kanske förkovra dej i ngt som har med ditt yrke att göra dom du sedan har nytta av.
Har du ett särskilt intresse o kunskap för ngt så sök det…
Du måste fullfölja studierna, på högskolan måste du närvara på allt obligatoriskt och det kanske blir en webb föreläsning i genomsnitt per vecka…
Det stod ju i de här breven om pandemin och nu i med krigshetsen att om man har en arbetsplats där man inte får ange så behövde man inte.
Lite nyfiken på hur ni vill tvinga fram känslig information om föräldrar. Om jag inte hade haft mina arbetskläder på mig när jag hämtat hade fortfarande inte dagis haft en aning om var jag jobbat för de har inte med saken att göra.
Var finns infon om att du måste ta ut bidraget från csn? Det finns ju folk som inte behöver ta ut men pluggar ändå. Du måste mena att föräldern måste få poäng i skolan?
Ja det är ju inte lag på att du ska vara nåbar direkt, alla har inte den möjligheten.B BearMaple skrev:Under 80-talet behövde sällan personalen kontakta mina föräldrar under dagen. Mamma kom faktiskt inte ihåg en enda gång som de sökte henne. Pappa var onåbar eftersom han jobbade som ambulerande snickare och mobiltelefonen var typ inte uppfunnen...
Personalen hanterade helt enkel alla typer av situationer som uppstod under dagen.
Bättre eller sämre♂️ men iaf. enklare.
Vilken tur att jag inte utnyttjat nåt kryphål då jag aldrig jobbat under kollektivavtal och fått förskoleplats ändåX xdigger skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 442 inlägg
Jag har aldrig haft kollektivavtalad lön, skulle aldrig jobba på ett så mossigt företag. Inga problem lämna barn på dagis för det.
Teacer skrev:
Nej. Det har ingen av oss. Du utmålar det värsta scenariot. Varför?
Jag säger det igen. Tänk om just TS barn gör att kommunen behåller dagiset p.g.a. bristande födelsetal. Det gör att ett helt gäng hushåll inte behöver flytta sina barn till ett nytt dagis. Eller flera nya dagis en bra bit ifrån
Dessa barn har en trygghet i varandra. Nu får dom behålla den för att TS barn var skillnaden.
Vad är dagis?
Renoverare
· Stockholm
· 20 442 inlägg