120 892 läst ·
1 143 svar
121k läst
1,1k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Den bästa planen är nog att "studera". Bäst att plocka lite poäng i början om det är en längre tid. Det löser förskoletiden och möjlighet till vab.
Att "prata" med personalen måste vara det sämsta, de har ett regelverk att hålla sig till. De har inget eget mandat att frångå reglerna. Sen behöver de heller inte fråga efter dina exakta förehavanden.
Med egen firma kan det bli skattemässiga problem, dyrt att bli upptaxerad om huset uppförts yrkesmässigt (vilket sker allt för sällan visserligen, men det är en annan fråga)
För övrigt vet vi att läroplanen är viktigast
barn mår bra på förskolan iaf när de är större. Och även en hemmabyggare kan väl svara i mobilen och hämta sjukt barn (troligen snabbare än att resa tvärs genom stan, har själv minst 50 min från samtal till hämtning).
Att "prata" med personalen måste vara det sämsta, de har ett regelverk att hålla sig till. De har inget eget mandat att frångå reglerna. Sen behöver de heller inte fråga efter dina exakta förehavanden.
Med egen firma kan det bli skattemässiga problem, dyrt att bli upptaxerad om huset uppförts yrkesmässigt (vilket sker allt för sällan visserligen, men det är en annan fråga)
För övrigt vet vi att läroplanen är viktigast
Verkar som många som skriver här är stela kommunalarbetare som inte har förståelse för att bygga ett hus är ett arbete det också, samt visar en enorm avundsjuka att någon faktiskt har möjlighet att bygga sitt eget. Starta en firma, du driver eget 100% men i själva verket snickrar du på huset. Du har ju inte direkt några vinstkrav. Skit i att använda firman till något alls. Det känns nog lättast. Ignorera alla avundsjuka kommunalarbetare i tråden.B bygga_hus23 skrev:Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
Jag jobbar på förskola. Jag föreslår att du är ärlig mot pedagogerna på ditt barns förskola. Det kommer troligtvis fram ändå att du inte är på ditt vanliga jobb. Lägg fram alt.1 - att du är tjänstledig för att jobba på huset men vill ha kvar ditt bar på fsk. Om ditt barn kommer först går sist nu vore det snyggt att fråga när inom vilken tidsram de har övriga barn. Lyssna in dem och om du märker att de tvekar - säg alternativet att du startar egen firma men det i så fall enbart är för att komma förbi deras regler. I min kommun hade du fått ha barnet utan krusiduller men jag vet att det är olika.B bygga_hus23 skrev:Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
Man ringer till mobilen som vanligtL lilla frugan skrev:Som förskollärare måste jag fråga, var ringer förskolan om det händer något och ni måste hämta ert barn?
Jag personligen tycker det är bättre att vara ärlig och säga hur det ligger till, men om förskole chefen säger att så får man inte göra har jag ju inget att säga tyvärr.
Om du har en möjlighet att starta egen firma så löser det ju sig på det bästa sättet där man inte behöver smyga med något. Då behöver du inte oroa dig för när lillen berättar hur det går med husbygget heller![]()
Det är knappast personalen på förskolan som avgör huruvida detta är rätt!G Gabbe1 skrev:Jag/vi har erfarenhet av ett liknande upplägg i en mindre stad där många känner många.
Vi tog helt enkelt ett snack med personalen på förskolan och förklarade läget, de hade interna överläggningar och accepterade sedan upplägget.
Nu tvivlar jag på att alla förskolor hanterar dylika frågor lika pragmatiskt, men för oss funkade det och vi slapp smyga eller hymla.
Momsen betalas ju även om hantverkare tas inE Eld skrev:Krabborna är i full sving nere i hinken för att dra ner de företagsamma som försöker ta sig upp.
Den som bygger hus på heltid under ett år betalar antagligen mer skatt genom momsen på allt byggmaterial (med hjälp av lånade pengar) än en genomsnittlig löntagare betalar under samma år genom skatt på arbete.
Om ett barn slår sig och måste åka ambulans från förskolan vill man ju såklart både som förälder och som pedagog att föräldrarna ska få veta vad som hänt så fort som möjligt. Om ett barn skadar sig så pass "lindrigt" att ingen ambulans behövs, men kanske har barnet fått en hjärnskakning eller kanske har ett finger som är svullet, så behöver man ju få tag i barnets föräldrar. Vi pedagoger har ju inte bilstolar i våra privata bilar så att vi kan köra barnen på förskolan till vårdcentralen eller sjukhuset om det skulle behövas. Så oavsett hur allvarlig situation som uppstår på förskolan så måste man ju självklart kunna kontakta föräldrarna inom en relativt kort tid.Teacer skrev:
Jag har varit med om att ett barn skadade sig och att ingen av föräldrarna svarade i sina mobiler. Någon i personalen visste dock var en av föräldrarna arbetade, så jag ringde till deras växel och blev på så vis kopplad till föräldern. Så bara för att man endast lämnat sitt privata mobilnummer så är det ingen garanti för att personalen inte kommer försöka nå dig via din arbetsgivare någon gång.
Du tror på riktigt att du får störa en kirurg som står mitt i en operation tex? Då får du nog snällt vänta och/eller ringa den andra föräldern.Emelieshus skrev:
Om ett barn slår sig och måste åka ambulans från förskolan vill man ju såklart både som förälder och som pedagog att föräldrarna ska få veta vad som hänt så fort som möjligt. Om ett barn skadar sig så pass "lindrigt" att ingen ambulans behövs, men kanske har barnet fått en hjärnskakning eller kanske har ett finger som är svullet, så behöver man ju få tag i barnets föräldrar. Vi pedagoger har ju inte bilstolar i våra privata bilar så att vi kan köra barnen på förskolan till vårdcentralen eller sjukhuset om det skulle behövas. Så oavsett hur allvarlig situation som uppstår på förskolan så måste man ju självklart kunna kontakta föräldrarna inom en relativt kort tid.
Jag har varit med om att ett barn skadade sig och att ingen av föräldrarna svarade i sina mobiler. Någon i personalen visste dock var en av föräldrarna arbetade, så jag ringde till deras växel och blev på så vis kopplad till föräldern. Så bara för att man endast lämnat sitt privata mobilnummer så är det ingen garanti för att personalen inte kommer försöka nå dig via din arbetsgivare någon gång.
Kirurg är ju ett extremt exempel för då pratar vi ju om någon som bokstavligt talat arbetar med att rädda människors liv. Om en förälder arbetar med detta så vet ju förskolan självklart om det och då finns det ju rutiner för det. Till exempel att man bestämt med föräldrarna att man alltid kontaktar den andra föräldern när något händer, eller att man hör av sig till deras sekreterare, precis som någon nämnde tidigare i tråden.X xdigger skrev:
Betala privat barnpassning inte våra skattepengar.B bygga_hus23 skrev:Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
Det verkar vara många som hänvisar till att barns föräldrar är kirurger etc. Jag skulle vilja påstå att detta rör sig om promillenivå av dagisföräldrar och kan knappast vara ett stort problem som det målas upp här.
De flesta som gör detta verkar även tämligen oinsatta i verksamheten på en operationssal.
De flesta som gör detta verkar även tämligen oinsatta i verksamheten på en operationssal.
många som tipsar/stödjer fusk mot ett samhälle vi alla är del av. OsnyggtB bygga_hus23 skrev:Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
inom vilken branch?F frasen_36 skrev:Jobbet är på ett välkänt utvecklingsföretag och reglerna (eller rättare sagt inställningen) kommer ifrånde anställda själva. Ingen vill tillbaka till flumkulturen med "sitta-av-möten" som fanns hos oss på 80-talet. Detta eftersom alla har intresse av bibehålla den position vi med våra produkter har och som starkt återspeglas lönemässigt. Därför är våra möten väl förberedda, effektiva och konstruktiva. Det finns ingen plats för gnällspikar som pysslar med annat under mötestid, de tillför ju inget