P Parkeringsvakten skrev:
Han får bygga hur mycket han vill men att utnyttja en dyr förskoleplats för att det ska bli billigare är inte ok.

Kan göra att man behöver ta in mer personal vissa tider för att barnet är på förskolan när de inte behöver det.

Eller att andra barn behöver åka till en förskola långt bort för att TS fuskar.
om han blir anställd i 8 mån för att bygga hus - då e de ok - eller....

• Gilla
pauls
  • Laddar…
lasse l1 lasse l1 skrev:
Då har han en vit beskattningsbar inkomst…få har alla föräldrar rätt att lämna bort sina barn tills de blir tonåringar, ja…
De behöver inte ens fixa frukost åt sin tolvåring…

då är det ju ingen idé att han tar tjänstledigt…företaget bygger huset…
Då detta är en liten korkad fråga i sammanhanget.
föräldrar har rätt att lämna de tider de förvärvsarbetar plus restid, inget annat.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
lasse l1 lasse l1 skrev:
Ja det är ok men det var ju inte det han skulle göra. Han vill ju fuska och sätta upp ett bolag som inte kommer ha några intäkter eftersom han ska jobba med sitt eget hus.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
lasse l1 lasse l1 skrev:
Korkad fråga, varför ska han få ta tjänstledigt?
Lagen säger att man får lämna barnen de tider som de förvärvsarbetar plus restiden till o från jobbet.

Ok, det är olika i olika kommuner tror jag. Fick upp detta vid Googling https://www.sollentuna.se/forskola--skola/Forskola/regler-for-forskolan/ i Sollentuna kräver de bara "Arbetar eller studerar minst 15 timmar per vecka."

Jo, en förskoleplats är dyr. Och jag menar inte att man ska vara en idiot. Men om man kan "få" en förskoleplats när man jobbar i en anställning; varför ska man inte kunna få en förskoleplats för att jobba med att bygga ett hus? Man kan hävda att om man bygger ett hus så genererar man inte skatteintäkter, fast det gör man inte om man studerar eller är arbetssökande heller.

• Gilla
pauls
  • Laddar…
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
Då har han en vit beskattningsbar inkomst…få har alla föräldrar rätt att lämna bort sina barn tills de blir tonåringar, ja…
De behöver inte ens fixa frukost åt sin tolvåring…
vit beskattningsbar inkomst har man med 4 mån arbete, dagis finns för barnens skull inte föräldrarnas...eller tror du att det finns dom som jobbar för att slippa träffa sina barn???

Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
Korkad fråga, varför ska han få ta tjänstledigt?
Lagen säger att man får lämna barnen de tider som de förvärvsarbetar plus restiden till o från jobbet.
Fast om han har ett eget bolag som bygger huset, då förvärsarbetar han! Även om lönen kanske är 1 krona/månad.

• Gilla
pauls
  • Laddar…
K kittelmann skrev:
Ok, det är olika i olika kommuner tror jag. Fick upp detta vid Googling [länk] i Sollentuna kräver de bara "Arbetar eller studerar minst 15 timmar per vecka."
Ja i Stockholm och 7 kommuner till tror jag det är så häller andra regler. Vi har 290 kommuner i Sverige…då Stockholm med omnejd sticker ut…där används förskolan som om barnvakt…

Jo, en förskoleplats är dyr. Och jag menar inte att man ska vara en idiot. Men om man kan "få" en förskoleplats när man jobbar i en anställning; varför ska man inte kunna få en förskoleplats för att jobba med att bygga ett hus? Man kan hävda att om man bygger ett hus så genererar man inte skatteintäkter, fast det gör man inte om man studerar eller är arbetssökande heller.

K kittelmann skrev:
Fast om han har ett eget bolag som bygger huset, då förvärsarbetar han! Även om lönen kanske är 1 krona/månad.
Där är jag inte insatt…då får han ringa skattemyndigheten och fråga vad som gäller(smile)
Tror de måste ha kollektivavtalsenliga lön faktiskt…
Men det är många kryphål i svensk lag…
Det märk att iq sjunker på de bestämmande alltmer och de bara rafsar åt sig alltmer av kakan och inte ts ngt som helst ansvar för Sverige och invånarna.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
Förskola är ingen sjukstuga. Tror du att andra föräldrar vill ha sina barn tillsammans med dina sjuka barn?

Ytterligare en egoist som bara tänker på sig själv.
Åker du någonsin kommunalt ?

P Peter787 skrev:
Åker du någonsin kommunalt ?
Nej jag en slav som cyklar istället…lyder politikerna så de kan åka billigt i sina flotta bilar och parkera gratis i centrum med egen parkering

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Inte läst alla svar så det kanske varit uppe tidigare men på vår förskola kräver de in ett schema från arbetsgivaren för att fastställa vilka tider man har rätt att lämna och hämta. Det verkar vara något som blir vanligare så ha en plan för hur du gör om det blir aktuellt medan projektet är igång om du väljer att inte berätta.

Efter som det är många fler barn? Vadå??
Du har ingen aning om vilka som sökt plats på vilken förskola, eller hur?
Nej. Det har ingen av oss. Du utmålar det värsta scenariot. Varför?
Jag säger det igen. Tänk om just TS barn gör att kommunen behåller dagiset p.g.a. bristande födelsetal. Det gör att ett helt gäng hushåll inte behöver flytta sina barn till ett nytt dagis. Eller flera nya dagis en bra bit ifrån.
Dessa barn har en trygghet i varandra. Nu får dom behålla den för att TS barn var skillnaden.

• Haha
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är riktigt. Det jag vänder mig starkt emot är att skattekollektivet ska ta hand om TS barn för att han ska spara pengar genom att bygga själv.

Indirekt så betalar skattebetalarna i TS kommun c:a 100 tkr av uppförandet av dennes hus. Sånt beteende är ju rätt poppis bland kommunpolitiker i allmänhet och vänsterpartister i synnerhet.
Eftersom besparingen i att bygga själv är enormt mycker mer än 100000 kr bör man alltså betala (halva?) förskoleplatsen kontant istället. Men det går ju inte. Eller gör det? Privat förskola?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.