Hallå

Tänkte sätta gips i vårt badrumstak. Taket ska vara helt slätt (dvs utan skarvar enligt designchefen (hustrun ...)). Rummet är ca 3,70 x 3,90 m. Skivorna är 90 x 244 och behöver alltså skarvas. Jag har satt upp glespanel (28x70) med cc 30. Frågorna jag har är:

1. Behöver man sätta i kortabitar (på ca 23 cm) mellan glespanelen där man skarvar skivorna samt i anslutning till väggar?
2. Ska jag förskjuta skarvarna i taket eller kan jag köra med generalskarv? Vad blir bäst (vad spricker minst, vad syns minst när man spacklar ...?)

//MIkael

Jag hade satt 23 cm:s kortlingar ,
Sedan generalskarvat, men på den punkten förväntar jag mig mothugg.

mothugg var önskat. Mothug var givet. Jag hadde hellre förskjutit och och vill du ha det rilktigt stabilt så skicka upp två lager

Kort bitarna kan du montera när du satt upp första skivan. Skruva dit dom i kanten medans du håller kortbiten med andra handen. På så sätt så spar du tid och jobbet blir enklare. Det räcker bra med ett lager gips.

egentligen behövs inga kortbitar.
man lägger aldrig kortbitar när man gipsar under tak *kortplank m.m*
utan detta gör du om du sj bara vill å orkar!

ej nån generalskarv, växla skarven istället.!
mvh
snickar estwing

Instämmer till allt estwing skrivit.

Gör nu detta ordentligt, inte på ackord , det är så litet tak, så det blir inte mycket extrajobb..

jag hade lagt i kortbitarna

Okej, då får det nog bli så här då ...

Kortlingar mot väggar och vid skarvar samt förskjutna skarvar mellan skivorna ...

En fråga till då: Hade ni sågat bort försänkningen på den första skivan (så den blir 60 istället för 90) för att slippa spackla ut hela längden och bara spackla på skruvskallarna (inga taklister är beställda från designern ...)

/Mikael

Försänkning som inte går mot annan försänkning, t.ex vid hörn, eller bryt mellen vägg och tak, brukar jag skära bort, det brukar bli ett himla gnäll på målaren annars,
Om reglingen tillåter, så skär jag bara bort 5 cm i det läget..

jag hade oxå skurit bort försänkningen

mikmal skrev:
Okej, då får det nog bli så här då ...

Kortlingar mot väggar och vid skarvar samt förskjutna skarvar mellan skivorna ...

En fråga till då: Hade ni sågat bort försänkningen på den första skivan (så den blir 60 istället för 90) för att slippa spackla ut hela längden och bara spackla på skruvskallarna (inga taklister är beställda från designern ...)

/Mikael
Låter bra, ta bort spackelskarvarna ut mot väggarna så underlättar du för dig själv, mycket lättare att spackla.
Dessutom, är det så att ditt badrum ligger på undervåningen i ett två-våningshus så tycker jag att du ska överväga ett andra lager gips med förskjutna skarvar. Det skulle ju va ett slätt tak, förhoppningsvis utan framtida sprickor ................då kan det vara värt att skruva två lager.
Good luck! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.