Hejsan!

Jag tänkte bila ur källarplattan på ett par ställen för att se hur djupt sulan/väggen går. Huset är från 1929 samt en utbyggnad av källaren som är från 1960. Tänker främst på hur jag gör nära vägg? Är det inte risk att skada väggen?

Redigerat:
Ska du bila ut hela plattan eller bara en del, typ dra om avloppet eller ska du isolera?

Centano Centano skrev:
Ska du bila ut hela plattan eller bara en del, typ dra om avloppet eller ska du isolera?
Hej Centano! Jag tänkte börja med att bila ut ett par ställen för att se hur djupt sulan ligger. Är lite orolig för att skada väggen, när man kommer nära den, hur går man till väga?

Tänk på att sulan brukar vara bredare än väggen så att du inte bilar av den när du bilar upp golvet. I övrigt får man alltid beakta rasrisken och undvika att underminera grunden.
Skiss som visar en vägg ovanpå en bredare grundsula i jämförelse med en smalare grundsula.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där jag har gjort det ( hos mig själv och hos en kompis) så har golvet släppt rätt snällt från både sula och vägg. Men börja att bila typ en halvmeter från väggen så kan du känna dig fram lite.

joakim_j joakim_j skrev:
Där jag har gjort det ( hos mig själv och hos en kompis) så har golvet släppt rätt snällt från både sula och vägg. Men börja att bila typ en halvmeter från väggen så kan du känna dig fram lite.
Ok, vilken typ av maskin har du använt?

En 50J, stor rackare. Min är från Sheppach men jula och biltema har i princip identiska maskiner.

Den här har jag.

C
Centano Centano skrev:
Tänk på att sulan brukar vara bredare än väggen så att du inte bilar av den när du bilar upp golvet.
Om det ens finns någon sula. I vårt hus med källare från 50-talet är väggarna uppmurade direkt på betongplattan.

Så länge du bara bilar på ett begränsat ställe skulle jag inte oroa mig. Det är när man börjar bila/gräva längs med väggen som man behöver tänka sig för.

T tompalito skrev:
Ok, vilken typ av maskin har du använt?
Jag skulle rekommendera att du hyr en maskin. En Hitli TE-1000 är lagom. Finns på tex Cramo.

Kostar bara några hundra. Så kan du fundera på köp eller fortsatt hyra om du bestämmer dig för att bila upp allt.

T tompalito skrev:
Hejsan!

Jag tänkte bila ur källarplattan på ett par ställen för att se hur djupt sulan/väggen går. Huset är från 1929 samt en utbyggnad av källaren som är från 1960. Tänker främst på hur jag gör nära vägg? Är det inte risk att skada väggen?
Hej
Är det inte bättre du kollar på utsidan eller det är långt ner o gräva?
Då ser du ju hur tjock det är under källarväggen.

E Elvist skrev:
Hej
Är det inte bättre du kollar på utsidan eller det är långt ner o gräva?
Då ser du ju hur tjock det är under källarväggen.
Ca 1,5 m till sulan. Bilar jag så ser jag tjockleken på golvet också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.