Håller på med renovering utav två rum där det tidigare suttit masonitskivor på väggarna som nu ska bytas ut mot gips.
Reglarna är dock rätt ojämna och behöver justeras innan jag kan skruva upp gipsskivor. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Reglarna sitter limmade och spikade emot masonitskivan som är väggen ut i det angränsande rummet, så jag har ingen möjlighet att justera hur dom sitter. Skiljer rätt många millimeter om jag sätter en rätskiva emot, se bilder
Några tips på hur jag ska lösa detta? Hur stor skillnad är okej för att sätta upp standard 12.5x1200x2400 mm gipsskivor?Har funderat på att antingen hyvla reglarna som "sticker ut" eller sätta upp nya reglar som går utanför dom gamla.
Reglarna är dock rätt ojämna och behöver justeras innan jag kan skruva upp gipsskivor. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Reglarna sitter limmade och spikade emot masonitskivan som är väggen ut i det angränsande rummet, så jag har ingen möjlighet att justera hur dom sitter. Skiljer rätt många millimeter om jag sätter en rätskiva emot, se bilder
Några tips på hur jag ska lösa detta? Hur stor skillnad är okej för att sätta upp standard 12.5x1200x2400 mm gipsskivor?Har funderat på att antingen hyvla reglarna som "sticker ut" eller sätta upp nya reglar som går utanför dom gamla.
Jag brukar ha lite spillbitar av fiberskivor liggande för shimsa på i såna lägen. Brukar inte vara så noga vad det är för typ av distans så länge de ger stöd till gipsskivan och det går dra gipsskruven igenom
Produkter som diskuteras: "gipsskruven"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Har läst liknande tips i andra trådar, men förstår inte riktigt hur det ska gå till. Då behöver jag väl shimsa hela längden av reglarna i rätt tjocklek? Känns inte så enkelt att få till.B Byggmarodören skrev:
Sätt en ny regel bredvid, spika i den som redan sitter där, alt hyvla av dom som sticker ut med elhyvel.
Jag renoverade två rum i ett radhus tidigare och där hade reglarna bågnat och de linjerade dåligt men där var det rejält olika.
Jag remsade upp masonit och limmade en eller två remsor på de reglar som behövde det. På vissa reglar blev det bara delvis täckt med masonit.
Limmade med konstruktionslim.
Sen körde jag bandslip för att ta ner nivån där det behövdes.
Blev bra nog för att sätta nytt gips.
Jag remsade upp masonit och limmade en eller två remsor på de reglar som behövde det. På vissa reglar blev det bara delvis täckt med masonit.
Limmade med konstruktionslim.
Sen körde jag bandslip för att ta ner nivån där det behövdes.
Blev bra nog för att sätta nytt gips.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden