29 883 läst ·
73 svar
30k läst
73 svar
Tips & råd för köp av planhyvel
Med industri syftade jag på företag där maskinerna i huvudsak körs av anställda.Daniel_N skrev:Jag tycker tvärt om. Det är i industriella sammanhang (jag läser typ serietillverkning, stora volymer i det) som digitalskala spelar mindre roll - tiden för att ställa är så lite i förhållande till hyvlingen av stora mängder virke ändå. Sen har man såklart digitaler ändå för att personalkostnaderna är så höga att det snabbt sparas in.
I sammanhang där man inte kör stora serier gör digitalen störst nytta. Där är ställtiden en stor andel av den totala tiden och en digital sparar mycket tid. Men å andra sidan, är det bara hobby anser man kanske sig ha tid att mäta o veva, det är väl snarare en personlig preferens. Jag gjorde förr precis som Heimlaga, fast på en Moretens rph330.
Enmansföretag har vanligtvis inte den sortens utrustning efter vad jag har sett. Ofta har de sådana urmodiga och utslitna maskiner som jag inte ens skulle släpa hem som renoveringsobjekt.
Jag har många gånger tänkt att en digitalskala på planhyveln skulle öka litet på produktiviteten (och lönsamheten) då man snickrar på förtjänst åt andra men det har alltid funnits andra verktygsbehov där samma pengar har gett betydligt större produktivitetsökningar.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 136 inlägg
Blev sugen på att montera dit en sådan däringa tingest på min maskin. Om du vectrex köpt en billig från Kina, kan du länka till den eller likvärdig?
Att de snickerier du känner inte har digitaler betyder ju inte att det inte hade varit rätt investering för dem sett ur ett effektivitetsperspektiv. Har du använt maskiner m bra digitaler? Segt att gå tillbaka efter det. Och med tanke på hur lite de kostar (även om det nog är lite si och så med hållbarheten på de billigaste) så är det generellt sett en av de bästa uppgraderingar av en gammal maskin man kan göra.heimlaga skrev:Med industri syftade jag på företag där maskinerna i huvudsak körs av anställda.
Enmansföretag har vanligtvis inte den sortens utrustning efter vad jag har sett. Ofta har de sådana urmodiga och utslitna maskiner som jag inte ens skulle släpa hem som renoveringsobjekt.
Jag har många gånger tänkt att en digitalskala på planhyveln skulle öka litet på produktiviteten (och lönsamheten) då man snickrar på förtjänst åt andra men det har alltid funnits andra verktygsbehov där samma pengar har gett betydligt större produktivitetsökningar.
Har inte köpt någon men vet att det finns. Hur bra de fungerar kan jag inte uttala mig om. Här är ett exempel för 19 USD.Toddbertuzzi skrev:
Sån där har jag satt på min hyvel https://www.byggahus.se/forum/verkt...har-du-gjort-idag.html?perpage=15#post2174402
Fungerar alldeles utmärkt förutom att den tappar nollan med jämna mellanrum (typ några gånger per vecka). Fick en ny som uppvisade samma symtom. Använder inte ens den längre eftersom proceduren att nolla den på rätt ställe är ganska omständig.
Fungerar alldeles utmärkt förutom att den tappar nollan med jämna mellanrum (typ några gånger per vecka). Fick en ny som uppvisade samma symtom. Använder inte ens den längre eftersom proceduren att nolla den på rätt ställe är ganska omständig.
Du kan inte ställa in de på ett exakt värde? Typ plana en bit, mäta den och sen ställa in skalan så att den står på det värdet?Ola C skrev:
Nope, det är det som är det stora problemet. Man kan bara nolla den och för att göra det måste jag lossa den från planbordet (eftersom bordet inte går upp till noll).Daniel_N skrev:
Edit, nollningsprocedur. Hyvlar en planka av random tjocklek, mäter sen tjockleken och nollar digitalen. Lossar sen den från planbordet och knuffar upp den lika mycket som plankan var tjock. Nollar digitalen och knuffar sen ner den igen och skruvar fast den på värdet som plankan var tjock. Tar 5min men otroligt drygt att göra om stup i kvarten.
Redigerat:
Blev det någon planhyvel köpt?
Inser att tråden handlat mer om kombinerade rikt- och planhyvlar, men gör ändå ett trådlyft.
Jag funderar på att köpa en planhyvel och velar just nu mellan två olika. Jag har redan en Inca compact rikthyvel som fungerar bra för mina ringa behov (blev en ny maskin med nya stål ) Slänger in länkarna nedan;
Duab planhyvel Mb1931 https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=3418
Axminster Craft 318BT https://www.axminster.co.uk/axminster-craft-ac318bt-benchtop-thicknesser-105108
Skillnader och åsikter om dessa? Kvalitet eller skräp?
Jag noterar att Duabs är 1500w, likt maskinerna från Claes Ohlson och Biltema (ser väldigt lika ut också, samma fabrik?).
Axminster är 1800w, och även om det också är en Kinamaskin så har jag förtroende för dem som butik.
Övriga specifikationer är rätt lika, är det i princip samma maskin med olika motorer?
Om Axminster är bättre, är den tillräckligt bra för att motivera ett köp i UK (frakt, annan kontakt, krångligare vid reklamation)?
Vad tror ni? Eller har ni tips på annan maskin i samma prisklass? Har inte plats för några stora och tunga äldre maskiner.
Inser att tråden handlat mer om kombinerade rikt- och planhyvlar, men gör ändå ett trådlyft.
Jag funderar på att köpa en planhyvel och velar just nu mellan två olika. Jag har redan en Inca compact rikthyvel som fungerar bra för mina ringa behov (blev en ny maskin med nya stål ) Slänger in länkarna nedan;
Duab planhyvel Mb1931 https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=3418
Axminster Craft 318BT https://www.axminster.co.uk/axminster-craft-ac318bt-benchtop-thicknesser-105108
Jag noterar att Duabs är 1500w, likt maskinerna från Claes Ohlson och Biltema (ser väldigt lika ut också, samma fabrik?).
Axminster är 1800w, och även om det också är en Kinamaskin så har jag förtroende för dem som butik.
Övriga specifikationer är rätt lika, är det i princip samma maskin med olika motorer?
Om Axminster är bättre, är den tillräckligt bra för att motivera ett köp i UK (frakt, annan kontakt, krångligare vid reklamation)?
Vad tror ni? Eller har ni tips på annan maskin i samma prisklass? Har inte plats för några stora och tunga äldre maskiner.
Stressas du av köp pre-brexit?C carlbanan skrev:Blev det någon planhyvel köpt?
Duab planhyvel Mb1931 [länk]
Axminster Craft 318BT [länk]
Klicka här för att svara