pyro skrev:
Är den i rimligt skick så tycker jag nog det kan kännas som ett bra köp.
4,5 timmars bilresa bort i.o.f.s. Kanske lite dumt.

Kanske ska köpa någon billig liten maskin först, för att se hur mycket jag använder den och till vad...

Om du nu ska köpa en mindre billigare maskin först så skulle jag hävda att en Inca automatic är enda alternativet som är något att ha. Köper du något annat blir det troligen bara skräp och kommer inte bli använt av den anledningen. En inca är varken så mycket mindre eller billigare. Du sparar kanske 2-3 tusen. Morten hyveln är ett stort steg upp jämfört med en Inca men tar inte så mycket större plats.
Min rekommendation är snarare den omvända. Sluta nu vela och åk och hämta både hyveln och sågen här. Känner du senare att något av det inte var rätt kommer du kunna få igen pengarna. Detta säger jag i all välmening då jag själv tenderar att vela när jag hittar något bra på blocket med resultatet att jag sen går miste om det.
Hoppas bara de finns kvar än. I mina trakter brukar livslängden på en bra hyvel på blocket vara mindre än en timme.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
Ja, det är kanske smartare. Den var redan såld igår vid midnatt. Men nästa gång kanske... :)

Är Lini L37 en bra maskin och vad vore rimligt pris? Lini låter bekant...

Lini 37 är en fin maskin som tillverkades av Ejca åt Luna. Mycket bra förstahyvel. Jag sålde min i fint skick för 8000kr. Då var efterfrågan stor, många som ringde.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
krilbe skrev:
En Morten rikt och planhyvel RPH 330 för 7000?
KÖP....om den är i hyggligt skick.

S
heimlaga skrev:
KÖP....om den är i hyggligt skick.
@krilbe: har du tänkt att köpa den?

Håller med, helt ok maskin. Eller köp luna om priset är rätt, den har också gjutjärnsbord.

Ja, jag har "bokat" maskinen. Det var någon reservdel som han höll på att fixa, men skulle vara fullt fungerande i övrigt. Tror han sade något om mässingshjul för matningen...? Om han inte får ordning på det tar jag den ändå och hoppas kunna fixa själv.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
bra beslut! du kommer hyvla massor :-)

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
krilbe skrev:
Scheppach-maskinen finns kvar och han går med på att paketera den för t.ex. DHL-frakt (min kostnad dock).

Men nu har en sagt bra och en sagt skräp... Hm...? Är Robland-maskinen mer prisvärd?
Jag har en Scheppach, något äldre modell HM1, och har inte märkt några problem med att borden är i plåt. Det är en rejäl tung maskin för att vara så kompakt. Skräp skulle jag inte kalla den.
Jag har heller inte förstått varför man skulle vara tvungen att montera av ena bordet för att växla mellan plan- och riktfunktion utan planhyvlar gladeligen på med bordet intakt. (Missar jag något viktigt genom att göra så?)

Nu skall vi inte blanda bort krilbe. Han har äntligen slutat vela och reserverat en maskin som är mycket bättre än någon plåtScheppasch.

Tja... Fast killen sålde den till någon annan medan jag kollade upp fraktmöjligheter och väntade på att han skulle ge besked angående reservdelen. Hm...

Jag är alltså tillbaka på ruta ett. Jag tycker mig i alla fall kunna sammanfatta att Robland, Moretens och Ejca är riktigt bra grejer som man gott kan betala 5-10000 kr för om de är kompletta och hela. Scheppach-maskinen är lite mer tveksam, kanske att betrakta som en mellanklass, att värdera till kanske runt 5000 kr om allt är helt och komplett.

Är jag rätt ute? :-)

Och vilka av dem kan växla enkelt mellan rikt- & plan-hyvling? Hur skiljer de sig i det avseendet? Är det olika mellan olika modeller/åldrar på samma märke?

SCM l'Invincibile och Kölle och Panhans och Bäuerle och Wadkin och Sagar och Robinson och Sedgwick är några av de verkliga toppenmärkena. Ibland kan mindre exemplar dyka upp även om de flesta är för stora maskiner för dig.

Moretens/Mortens och Ejca och Stenberg och Wadkin-Bursgreen och Manko och Felder och SCM Minimax är alla bra maskiner i ett segment för något mindre krävande användare.

Sedan kommer Robland och gjutjärns Scheppasch och Jet någonstans i mellanklassen.

Jag vågar påstå att Nanowire är den oerhört tursamme ägaren till den enda fungerande plåtScheppaschen jag någonsin har hört om........ Jag kan bara gratulera.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
heimlaga skrev:
SCM l'Invincibile och Kölle och Panhans och Bäuerle och Wadkin och Sagar och Robinson och Sedgwick är några av de verkliga toppenmärkena. Ibland kan mindre exemplar dyka upp även om de flesta är för stora maskiner för dig.

Moretens/Mortens och Ejca och Stenberg och Wadkin-Bursgreen och Manko och Felder och SCM Minimax är alla bra maskiner i ett segment för något mindre krävande användare.

Sedan kommer Robland och gjutjärns Scheppasch och Jet någonstans i mellanklassen.

Jag vågar påstå att Nanowire är den oerhört tursamme ägaren till den enda fungerande plåtScheppaschen jag någonsin har hört om........ Jag kan bara gratulera.
Nu var den inte fungerande när jag fick tag i den. Jag inte har använt rikt-planhyvel tidigare så har jag inget att jämföra med och då jag läst här att plåtmaskiner är värdelösa var mina förväntningar i stort sätt obefintliga.
Eftersom det inte verkar finnas någon anledning att montera bort något för att växla mellan rikt och planhyvling så håller sig inställningarna. Anhållet är stabilt och håller 90 grader. Knivarna var lätta att slipa och posta, något jag också läst ska vara krångligt. Den ger bra ytfinish på furu och körsbär, det enda jag hyvlat ännu, dock ger den "snipe" i ändarna.
Då detta måste vara för bra för att vara sant kommer den antagligen implodera när som helst. Borde egentligen passa på att hyvla så mycket jag kan innan dess...

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.