Men allvarligt; det här med att montera bort utmatningsbordet när jag planhyvlar, missar jag något när jag inte gör det?

Så länge du lyckas suga bort spånorna upp genom bordet är det inget problem. Enda anledningen jag ser att plocka bort ena bordet är för bättre spånsugning.

Jag plockar inte heller bort utmatninsbordet på min inca trots att det står i manualen att man ska göra det. Superskönt att slippa bry sig om den inställningen varje gång man skiftar mellan rikt och plan.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag har också en Inca. Tyckte också det verkade synd att plocka bort bordet och riskera att sabba inställningarna, så jag testade också att köra med bordet på plats. Jag tycker det verkar fungera hur bra som helst. Ser inte heller någon anledning att plocka bort bordet på den.

Idag misslyckades jag med att köpa en Robland multimaskin för 10000. Killen blev nerringd...

Jag måste nog inse att jag inte just nu vill lägga ut så mycket kosing som en "riktig" maskin kostar.

Jag har ju mest hobbyslöjd i åtanke, så mitt hyvelbehov är väl mest mindre dimensioner på alla ledder. Typ en bänkmaskin tänker jag.

Vad finns det för alternativ där som har hyfsad byggkvalitet? Nytt eller begagnat...

Inca håller bra kvalitét utav bänkmaskinerna. Jag har en Emco som funkar hyffsat, ingen omställning mellan rikt och plan funktionerna. Jag vill ha något större dock, jobbigt att rikta längre saker på denna.

Tack! Sällan man ser dem på begagnat. Vilka är tänkbara för nyköp? Inga alls, eftersom begagnad stor bra maskin kostar obetydligt mer? Men Moretens, Robland osv verkar f.n. landa på äver 10000 kr... Jag skulle hellre ligga runt 5. *suck*

krilbe skrev:
Tack! Sällan man ser dem på begagnat. Vilka är tänkbara för nyköp? Inga alls, eftersom begagnad stor bra maskin kostar obetydligt mer? Men Moretens, Robland osv verkar f.n. landa på äver 10000 kr... Jag skulle hellre ligga runt 5. *suck*
Både incan och emco kommer ut regelbundet på blocket, priser varierande mellan 1000-6000kr, i min värld är de väl värda upp mot 3k om skicket är bra. 6k känns för dyrt.
Med regelbundenhet kommer det ut en inca i gbgområdet för 5k, samma bilder varje gång så han verkar inte få sålt den.

De där gamla Ejca gjutjärnsmaskinerna med uppochnedvänd planhyvling utan maskinell matning brukar gå att få för cirka 5000 i Sverige. Jag hade en sådan innan jag köpte Stenbergaren och den dög bra för hobbybruk fastän den var litet primitiv.
Jag tror att Frustrator här på forumet har en.

Sök i lugn och so så skall du få se att du hittar en riktigt hyfsad maskin för 5-6000. Jag skickar ett personligt meddelande om jag snubblar över någon lovande annons.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
heimlaga skrev:
De där gamla Ejca gjutjärnsmaskinerna med uppochnedvänd planhyvling utan maskinell matning brukar gå att få för cirka 5000 i Sverige. Jag hade en sådan innan jag köpte Stenbergaren och den dög bra för hobbybruk fastän den var litet primitiv.
Jag tror att Frustrator här på forumet har en.

Sök i lugn och so så skall du få se att du hittar en riktigt hyfsad maskin för 5-6000. Jag skickar ett personligt meddelande om jag snubblar över någon lovande annons.
Har inte fått hem den ännu tyvärr, och är bara en rikt, utan tillbehören som behövs för att kunna plana. Så jag är också på jakt efter en hyvel att plana med.

Frustrator skrev:
Både incan och emco kommer ut regelbundet på blocket, priser varierande mellan 1000-6000kr, i min värld är de väl värda upp mot 3k om skicket är bra. 6k känns för dyrt.
Med regelbundenhet kommer det ut en inca i gbgområdet för 5k, samma bilder varje gång så han verkar inte få sålt den.
Jag köpte en av den gubben. Han hade köpt upp ett helt lager av gamla inca:s. Renoverar upp dem i sin egen takt och säljer därefter. Mestadels rikt/plan hyvlar. De brukar försvinna från blocket på allt ifrån några timmar till max 1 dygn, så nog får han sålt dem.

Jag tycker de utan tvekan är värda 5000kr i gott skick. Jag är grymt nöjd med min, fungerar otroligt bra och hyvlar perfekt.

vectrex skrev:
Jag köpte en av den gubben. Han hade köpt upp ett helt lager av gamla inca:s. Renoverar upp dem i sin egen takt och säljer därefter. Mestadels rikt/plan hyvlar. De brukar försvinna från blocket på allt ifrån några timmar till max 1 dygn, så nog får han sålt dem.

Jag tycker de utan tvekan är värda 5000kr i gott skick. Jag är grymt nöjd med min, fungerar otroligt bra och hyvlar perfekt.
Aha, där ser man, undrar om han kan ha någon planhyveltillsats till rikthyveln (aluminumhatten), har du möjlighet att pma hans kontaktuppgifter till mig? Så kan jag höra med honom.

Kan säkert vara värda 5k om de är ordentligt genomgångna. Jag tänkte mer att en fin men använd hyvel trots allt kräver en del fix med i början ändå.

krilbe skrev:
Någon som vet om detta är något att ha?
[länk]

Hur funkar den egentligen? Ska man montera skenan så att släden på skenan flyttar sig med den del som man justerar på maskinen för olika hyvelmått?
Såna där digitalskalor används mycket i industrin. Jag känner inte till just den där modellen men jag har ju sett dem i olika sammanhang. Man kan till exempel avläsa hyvlingstjockleken på en planhyvel genom att montera släden på bordet och skenan på maskinstommen. Snabba inställningar på planhyveln ökar effektiviteten i industrisammanhang.

I småskaligt bruk klarar man sig bra utan exakt skala på planhyveln. Man planhyvlar en bit och mäter tjockleken på den och så räknar man varven på inställningsveven när man ställer in för nästa hyvling. Min Stenberg har 5 mm per varv på veven så om första hyvlingen ger 36mm och man vill ha 34mm som slutligt mått är det bara att sänka bordet 2/5 varv före nästa hyvling.

Du skall spara de där pengarna till annat tycker jag. Du har inga industriella effektiviteskrav i din verkstad.
Andra har skrivit väldigt mycket på detta forum om att en hobbysnickare inte behöver industriell effektivitet och det här är helt klart ett sådant fall tycker jag.

• Gilla
krilbe
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Såna där digitalskalor används mycket i industrin. Jag känner inte till just den där modellen men jag har ju sett dem i olika sammanhang. Man kan till exempel avläsa hyvlingstjockleken på en planhyvel genom att montera släden på bordet och skenan på maskinstommen. Snabba inställningar på planhyveln ökar effektiviteten i industrisammanhang.

I småskaligt bruk klarar man sig bra utan exakt skala på planhyveln. Man planhyvlar en bit och mäter tjockleken på den och så räknar man varven på inställningsveven när man ställer in för nästa hyvling. Min Stenberg har 5 mm per varv på veven så om första hyvlingen ger 36mm och man vill ha 34mm som slutligt mått är det bara att sänka bordet 2/5 varv före nästa hyvling.

Du skall spara de där pengarna till annat tycker jag. Du har inga industriella effektiviteskrav i din verkstad.
Andra har skrivit väldigt mycket på detta forum om att en hobbysnickare inte behöver industriell effektivitet och det här är helt klart ett sådant fall tycker jag.
Jag tycker tvärt om. Det är i industriella sammanhang (jag läser typ serietillverkning, stora volymer i det) som digitalskala spelar mindre roll - tiden för att ställa är så lite i förhållande till hyvlingen av stora mängder virke ändå. Sen har man såklart digitaler ändå för att personalkostnaderna är så höga att det snabbt sparas in.

I sammanhang där man inte kör stora serier gör digitalen störst nytta. Där är ställtiden en stor andel av den totala tiden och en digital sparar mycket tid. Men å andra sidan, är det bara hobby anser man kanske sig ha tid att mäta o veva, det är väl snarare en personlig preferens. Jag gjorde förr precis som Heimlaga, fast på en Moretens rph330.

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Jag är en typiskt petnoga person, så jag tror att jag skulle kontrollmäta även om jag hade en digitalskala. :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.