Intressant ändå om man skulle kunna få en jättesmal "häck" med murgröna.

Jag har med stor ansträngning grävt bort en oönskad murgröna som klättrade upp i en björk här. Sen har den bott i en kruka inomhus. Nu börjar bladen längst ner trilla av. Det kanske beror på att krukan är för liten eller så är det normalt att bladen längst ner trillar av. Skulle se trist ut som häck då. Men går säkert att undvika till viss del med föryngringsbeskärning.

Sen tänker jag angående staketet, att det kanske behöver bytas om några år. Men om murgrönan klättrar på ett nät som har fästs mot staketet, så kanske man skulle kunna lossa nätet med murgröna och fälla ner det mot marken. Med måttlig beskärning.
Nätet kanske blir jättetungt med murgrönan iofs. Svårt att fälla upp igen utan kranbil :)

Redigerat:
Det säljs murgröna som färdig häck och som lösa häckelement i odlingslådor som blivit vanliga runt uteserveringar.
Jag gissar att den stora utmaningen är som du säger, att få till en tillräckligt stadig spaljé för den att växa på. Murgrönan behöver väl också klippas regelbundet för att den inte ska övergå till sin adulta form.

Undvik murgröna är mitt råd. Bor också i Skåne och det växer som ogräs. Växer ut i gräsmattan och i buskar och träd osv. Jättejobbigt att bli av med.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.