Hej !
Börjar så smått att fundera på vårens projekt och vi skulle vilja ha tips på växtlighet för att plantera framför staketet på bilderna. Syftet är att få upp något på 2,5 - 3 meters höjd för att skärma av vår och grannens tomt ännu bättre än i i nuläget. Förutsättningarna är följande:
- Södra Skåne, växtzon 1 och läge på planteringen i halvskugga
- Vill hålla buske / häck i förgrunden framför staketet smalt och sedan anlägga vanlig rabatt framför.
- Befintlig beväxt ”stolpe” är ett kapat träd med murgröna vilken ska tas bort.
Spontant har vi funderat på följande lösningar men undrar om ni på forumet har andra tankar och idéer?
i) Lagerhägg ”Genolia” som hålls ca. 80 cm bred att planteras som häck längs hela staketet. Får sedan växa upp till 3 m höjd.
ii ) alternativt storbladig murgröna (hedera hibernica) att väva in staketet och sedan förlängas uppåt 60-70 cm ovanför staketet med horisontella vajrar.
Tankar och idéer och hur hade ni löst detta ?
Tack !
Börjar så smått att fundera på vårens projekt och vi skulle vilja ha tips på växtlighet för att plantera framför staketet på bilderna. Syftet är att få upp något på 2,5 - 3 meters höjd för att skärma av vår och grannens tomt ännu bättre än i i nuläget. Förutsättningarna är följande:
- Vill hålla buske / häck i förgrunden framför staketet smalt och sedan anlägga vanlig rabatt framför.
Spontant har vi funderat på följande lösningar men undrar om ni på forumet har andra tankar och idéer?
i) Lagerhägg ”Genolia” som hålls ca. 80 cm bred att planteras som häck längs hela staketet. Får sedan växa upp till 3 m höjd.
ii ) alternativt storbladig murgröna (hedera hibernica) att väva in staketet och sedan förlängas uppåt 60-70 cm ovanför staketet med horisontella vajrar.
Tack !
Staket tål antagligen inte en murgröna på sikt. Jag skulle fundera på att byta ut det och sätta en spaljé ovanför ett plank/staket om ni vill ha klängväxter. Sen skulle jag personligen välja flera olika sorts klängväxter för att ge mer variation.
Bok!
Går att hålla väldigt smal och växer snabbt.
Går att hålla väldigt smal och växer snabbt.
Fördelen med murgröna är att den är städsegrön men nackdelen är att rådjuren älskar den. Fick uppleva det nu bara för några dagar sedan. Helt kal från marken och ca 1,2 meter uppZ z_bumbi skrev:
Trodde murgröna var giftigt för rådjur mm. Brukar ju ge utslag och irritera andningsvägar när man river och klipper i den.E Erik Anders Nordin skrev:
Men bra att veta, har en mindre hjord om 5-6 st rådjur som brukar gå runt i trädgården (skogstomt).
Sant, den är giftig och den irriterar oss men rådjuren gillar det ändå.C copello2 skrev:
Jag skulle väldigt gärna ha murgröna i trädgården men det verkar vara ”mina” rådjurs favoritmat. Har vänner som har minst lika mycket rådjur men de lämnar murgrönan ifred. Så det verkar variera ordentligt mellan olika grupper vad de äter och inte. Mitt tips är att köpa en planta först och se om den blir rådjursmat eller inte.
Man får trösta sig med att det kommer ut nya blad till våren men det tar ett tag. Har köpt kompostgaller och skyddar nu mot rådjurs attacker. Fungerar så här långt. Massor av spår men nu har murgröna fått vara ifredH Harmagedon skrev:Jag skulle väldigt gärna ha murgröna i trädgården men det verkar vara ”mina” rådjurs favoritmat. Har vänner som har minst lika mycket rådjur men de lämnar murgrönan ifred. Så det verkar variera ordentligt mellan olika grupper vad de äter och inte. Mitt tips är att köpa en planta först och se om den blir rådjursmat eller inte.
Även om rådjuren nallar på murgrönan hämtar den sig snabbt. Lagerhäggen kräver yta om den skall hållas hög. Jag hävdar (fortfarande) att boken är den i särklass bästa häcken för insynsskydd bortsett från 10 dagar i maj då den släpper gamla löv och nya blad kommer.
Jag tolkar det som du söker vintergröna växter och då är lagerhägg perfekt. En rhododendron är ett lite mer klassiskt alternativ som dessutom har fina blommar.C copello2 skrev:Hej !
Tack !
Detta har jag aldrig hört om. Det finns ju fullt med murgröna i skogen så det kanske är en specifik sort från plantskola?H Harmagedon skrev:Jag skulle väldigt gärna ha murgröna i trädgården men det verkar vara ”mina” rådjurs favoritmat. Har vänner som har minst lika mycket rådjur men de lämnar murgrönan ifred. Så det verkar variera ordentligt mellan olika grupper vad de äter och inte. Mitt tips är att köpa en planta först och se om den blir rådjursmat eller inte.
Hos mig växer inte murgröna i skogen och de glupska typerna äter upp hela plantan.Discoman skrev:
”Mina” rådjur har lite udda smak tror jag. De älskar idegran. Köpte först småplantor och dem åt de helt upp. Provade med någon lite större buske och den åt de kal. Sedan använde de kala pinnarna för att klia sig med.
Hade satt thujor. Är det erat staket?C copello2 skrev:Hej !
Tack !
Hade också satt Thuja , otroligt enkelt att underhålla och växer sig tät och fin.
Första 2-3åren det krävs mest av dig , vattning och gödning och beskärning. Håller sig snyggast om du går över och klipper bort det som ev blir brunt.
Tål dock inte urin , så värt att tänka på om du eller grannen har hund.
Första 2-3åren det krävs mest av dig , vattning och gödning och beskärning. Håller sig snyggast om du går över och klipper bort det som ev blir brunt.
Tål dock inte urin , så värt att tänka på om du eller grannen har hund.