Ogräset är gåsört Potentilla anserina, ett aggressivt ogräs som sprider sig med utlöpare och hukar sig under klipparen. Man kan minska spridningen (tillfälligt!!!) med handkraft men nästan omöjligt att bli av med, täckning är inte ett alternativ i gräsmattan.
Tyvärr är jag dålig på bekämpningsmedel, du måste nog leta utomlands. Någon här som känner till ett medel som fungerar selektivt i gräsmattan?
Tyvärr är jag dålig på bekämpningsmedel, du måste nog leta utomlands. Någon här som känner till ett medel som fungerar selektivt i gräsmattan?
MCPA är väl det mest kända selektiva ogräsmedlet för användning i gräsmattan men det blir att beställa från utlandet.A Abies koreana skrev:Ogräset är gåsört Potentilla anserina, ett aggressivt ogräs som sprider sig med utlöpare och hukar sig under klipparen. Man kan minska spridningen (tillfälligt!!!) med handkraft men nästan omöjligt att bli av med, täckning är inte ett alternativ i gräsmattan.
Försöker själv att undvika kemiska bekämpningsmedel då de har en del negativa miljöeffekter men i undantagsfall kan det vara nödvändiga.
Det finns en lång tråd här på Byggahus om just MCPA.
Klicka här för att svara