tommib
Får man fråga hur du gjorde med ETS-licens? Hostade du up 10 kkr för den eller har du någon annan lösning?

Förutom att det är krångligt att få till KNX i ett befintligt hus så är den kostnaden något som håller mig tillbaka.

tommib tommib skrev:
Får man fråga hur du gjorde med ETS-licens? Hostade du up 10 kkr för den eller har du någon annan lösning?

Förutom att det är krångligt att få till KNX i ett befintligt hus så är den kostnaden något som håller mig tillbaka.
Om du endast ska programmera ditt eget projekt så finns det en Home Edition-licens för 3500 kr för max 64 apparater. Det kan vara lite lättare att tugga i sig. :)

//Patrik

• Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:

Än så länge har jag kört med ETS Lite som bara kostade €60 med rabatt efter genomgången onlinekurs. Den är ju begränsad till 20 enheter så troligen behöver jag uppgradera till Home för att dra projektet i mål. Samtidigt är min renovering ett stort projekt så skulle jag behöva en full licens av någon anledning så får jag ta den kostnaden - jag lär spara de pengarna med råge genom att programmera själv ;)

Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Gött! Ja, Schneider är ett säkert kort och deras apparater finns alltid på svenska. Dock tillhör dina produkter dom som håller på att utgå för att ersättas av deras tredje generation KNX-apparater som dom kallar Spacelogic. Så om du köper fler apparater så är det bra att köra på Spacelogic. Deras nya dimmeraktor är dessutom mycket bättre att dimra LED än deras gamla. Lite problem med att dimra lågt tidigare.
Kör du DALI så är deras DALI-gateway basic 1-kanal att rekommendera!
Om du behöver många dimmerkanaler kan jag även tipsa om en 8-kanalig dimmeraktor på 8 moduler från Theben eller Garo. Den är väldigt platsbesparande. Motsvarande 8-kanaler med Schneider är 16 moduler brett.

[länk]

//Patrik
Bra! Jag har sett att det är nya apparater som gäller från SE så det är vad det får bli. Dali är inte aktuellt utan all dimring kommer att göras via dimmeraktorer där lampor ansluts. Flygeln jag renoverar är från tidigt 1800-tal så synlig el ska så långt det är möjligt andas "elens barndom". Spottar är därför till 99% uteslutna och det blir istället lamphållare och/eller utlopp i porslin för i princip all belysning. Fönsterlampor styrs med brytaktorer och skulle jag behöva styra någon annan specialare, t ex en golvlampa eller någon ljuskälla där jag vill kunna styra färgtemperatur så får det bli Philips Hue.

Glödlampa i klassisk stil monterad i en porslinshållare för att matcha historiskt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Porslinsutlopp med trädetaljer som speglar elinstallation från 1800-talet.
Skapa konto

En helt annan fråga du kanske har svar på. Jag har en kanalfläkt till badrummet (Systemair, K 100 EC sileo) som jag skulle behöva varvtalsreglera. Funkar en vanlig dimmeraktor till det eller behövs det något annat? Tips på fuktsensor?

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Men lampor i fönstersmygar är väl i alla fall mycket otypiskt med tanke på 1800 tals stuket?

E elmont skrev:
Men lampor i fönstersmygar är väl i alla fall mycket otypiskt med tanke på 1800 tals stuket?
Visst är det så, samtidigt att ställa en fönsterlampa eller en adventsljusstake i fönstret är ett avsteg jag är beredd att göra. Att fälla in spottar i smygen är det inte :)

Jag tycker nog i motsats att det har varit väldigt smidigt att ha allt på plintar. Visst blir lite svårare att få till en ny tråd men i vårt bygge så har vi följt modellen att dra en 7G till varje rum och vissa rum har två 7G (sedan har alla specialare egen matning hela vägen tex styrda gardiner, etc).

Men med 7G till varje område, ger en tråd med fast matning och sedan 4 trådar som man kan lägga på funktioner på. Sedan från respektive takdosa så går det tex 2 trådar ner till uttagen. Då kan jag genom att koppla om i takdosan välja vilken tråd från centralen som ska gå hela vägen ut. Då allt är uppmärkt i centralen och plintat så blir det enkelt att justera funktioner och byta. Vi har byggt ut och utökat KNX systemet över tid och kommer att lägga till/justera saker. Då är det väldigt enkelt att bara slå upp i listan för vilken plint som gårt vart och sedan dra en till rätt funktion. Om vi skulle ha behållit alla trådar som kommer in i centralen i full längd för att räckt till alla olika delar och justeringar så skulle det blivit ett helt otroligt råttbo av det.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Bra! Jag har sett att det är nya apparater som gäller från SE så det är vad det får bli. Dali är inte aktuellt utan all dimring kommer att göras via dimmeraktorer där lampor ansluts. Flygeln jag renoverar är från tidigt 1800-tal så synlig el ska så långt det är möjligt andas "elens barndom". Spottar är därför till 99% uteslutna och det blir istället lamphållare och/eller utlopp i porslin för i princip all belysning. Fönsterlampor styrs med brytaktorer och skulle jag behöva styra någon annan specialare, t ex en golvlampa eller någon ljuskälla där jag vill kunna styra färgtemperatur så får det bli Philips Hue.

[bild] [bild]

En helt annan fråga du kanske har svar på. Jag har en kanalfläkt till badrummet (Systemair, K 100 EC sileo) som jag skulle behöva varvtalsreglera. Funkar en vanlig dimmeraktor till det eller behövs det något annat? Tips på fuktsensor?
krillek krillek skrev:

[bild] [bild]

Ja, då blir det bra med Schneiders dimmeraktorer!

Den kanalfläkten ser ut att kunna varvtalsregleras med 0-10V och då kan man montera en analogutgång-aktor som har 0-10V.
Jag har själv endast använt denna från ABB, men den är då 4-kanalig. Kanske är lite onödigt om du endast ska reglera en fläkt.
https://www.installationsprodukter....aktor, 4-kanal, 0-10V, 0-20mA, MDRC_SWE1.html
ABB 4-kanals analogutgång-aktor för varvtalsreglering av fläktar, monterad på DIN-skena.

Om du vill sätta analogaktorn i närheten av kanalfläkten så kan du även köra med denna analogpucken från MDT.
https://www.styrgrossisten.se/product/mdt-analogaktor-2-kan-0-10v-in-ut-dosmontage
MDT analogaktor för dosmontage med 0-10V signalkablar och märkning för KNX-installation.
Skapa konto

Gällande luftfuktighetssensor så finns det flera alternativ, dock inget i äldre utseende som kan passa i stilen (så vitt jag känner till).
Men ett alternativ om du ska ha en närvarosensor för att styra belysning är att köra på denna multisensor som bl.a. har temperatursensor och luftfuktighetsgivare.
https://www.styrgrossisten.se/product/eelectron-knx-multisensor
Takmonterad närvarosensor med temperatur och luftfuktighetsgivare i diskret design.
Skapa konto

Denna från Gira är rätt diskret också.
https://www.eibabo.com/en/gira/knx-...-sensor-with-binary-inputs-210403-eb10855324#

//Patrik

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Om du vill sätta analogaktorn i närheten av kanalfläkten så kan du även köra med denna analogpucken från MDT.
Busskabel är framdragen till fläkten så det blir perfekt!

Gällande luftfuktighetssensor så finns det flera alternativ, dock inget i äldre utseende som kan passa i stilen (så vitt jag känner till).
Men ett alternativ om du ska ha en närvarosensor för att styra belysning är att köra på denna multisensor som bl.a. har temperatursensor och luftfuktighetsgivare.
Det handlar ju om badrum/WC och tanken var att ha närvarosensor också så att kunna kombinera dessa funktioner i en sensor är ju väldigt smidigt.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Busskabel är framdragen till fläkten så det blir perfekt!

Det handlar ju om badrum/WC och tanken var att ha närvarosensor också så att kunna kombinera dessa funktioner i en sensor är ju väldigt smidigt.
Toppen!

Ja, då borde den där från Eelectron passa bra! Jag har inte själv satt någon, men jag har sett att den finns. I.o.m. den runda ringen så ser den ju faktiskt lite gammaldags ut så kan ju passa bra!

Visst är det härligt med KNX att man kan blanda produkter från olika tillverkare! Finns inte en produkt hos en tillverkare, så finns den oftast hos någon annan.

//Patrik

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Sensorerna från eelectron funkar kanon och är smidiga att jobba med. Har gjort en hel del projekt med dem :D

• Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.