8 335 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
Tips på stora centraler? (KNX)
fast det är ju just det som är hela poängen med KNX - det är extremt robust och autonomt. När det är programmerat och klart kommunicerar sändarna med aktuatorerna direkt utan behov av någon internet/nätverkskontakt, servrar eller liknande. Så länge busskabeln är intakt lär telegrammen gå fram och göra sitt jobb. Min lilla testrigg har funkat 100% stabilt i 6-8 månader.B BJER skrev:
Kommer inte ihåg (är inte hemma) , det är där som ett nödutag för att kunna driva en dator/programmera knx. Men jag är nästan säker att den går vi Jfb på raden ovanför. Säkringen på samma rad är för knx system strömförsörjning. Bra öga på dentommib skrev:
Den där såg ju rejäl ut! Får kolla upp Hager.R Rickard_C skrev:Vi körde på en central från Hager med 216 platser. Skulle kanske varit bra med lite mer. Detta är under uppbyggnad, så allt är inte helt korrekt gjort. Justerar och uppdaterar lite då och då.
Har sedan en central med ca 80 platser i garaget. Den är en undercetral men är kopplad som en egen linje i knx, kör knx över ip ut dit över en fiberkabel
Här kan du kika, finns bla. en femradig med 100M.krillek skrev:
https://www.garo.se/sv/proffs/produ...centraler-infallda/platc-inf-5r-100m-m-b-lada
Jag skulle vilja rekommendera Hager FW om det inte var för att Hager i ett par månader förra året lovade leverans av en infälld kombicentral modell FW, som helt enkelt aldrig dök upp.
Jag har sedan dess gått över till Garo och gillar starkt deras GCS-system som är flexibelt och modulärt på riktigt.
Tyvärr, för din del, är djupet 240mm. Det är riktigt skönt vid interna dragningar, men kan se lite klumpigt ut som mindre central.
En 620x1390 skulle ju annars passa perfekt för dina mått.
Jag har sedan dess gått över till Garo och gillar starkt deras GCS-system som är flexibelt och modulärt på riktigt.
Tyvärr, för din del, är djupet 240mm. Det är riktigt skönt vid interna dragningar, men kan se lite klumpigt ut som mindre central.
ska kika på den - det kanske inte gör något om den sticker ut lite.A Emil_K skrev:Jag skulle vilja rekommendera Hager FW om det inte var för att Hager i ett par månader förra året lovade leverans av en infälld kombicentral modell FW, som helt enkelt aldrig dök upp.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Garo brukar jag använda. Finns i 100 mod som störst, men jag har här monterar två kapslingar ihop som sammanlagt blev 120 mod.
Jag har testat bygga KNX-centraler med plintar, men min rekommendation är att strunta i det. Elcentralen blir bara onödigt stor, tar långt tid att bygga, kostar mer och är omständigt om man behöver göra om/lägga till något.
//Patrik
Jag har testat bygga KNX-centraler med plintar, men min rekommendation är att strunta i det. Elcentralen blir bara onödigt stor, tar långt tid att bygga, kostar mer och är omständigt om man behöver göra om/lägga till något.
//Patrik
Tack för tipsen! Som det ser ut nu blir det en 7-radig Hager med plats för 168 moduler.Patrik_Hed skrev:
Garo brukar jag använda. Finns i 100 mod som störst, men jag har här monterar två kapslingar ihop som sammanlagt blev 120 mod.
//Patrik
Lite nyfiken på din kommentar om att det skulle bli mer omständligt att använda plintar om behöver göra om/lägga till något. Min tanke var precis tvärt om - alla utgående/inkommande trådar är perfekta i längd och det är enkelt att koppla om internt i centralen och samtidigt hålla det snyggt och prydligt med väl anpassade längder. Vad är det jag inte förstår? Utveckla gärna!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om man är skåpbyggare och står på en verkstad där man har plintar, förbindelseskenor, kabel, partex osv så är det enkelt att bygga ihop en elcentral med plintar.krillek skrev:
Tack för tipsen! Som det ser ut nu blir det en 7-radig Hager med plats för 168 moduler.
Lite nyfiken på din kommentar om att det skulle bli mer omständligt att använda plintar om behöver göra om/lägga till något. Min tanke var precis tvärt om - alla utgående/inkommande trådar är perfekta i längd och det är enkelt att koppla om internt i centralen och samtidigt hålla det snyggt och prydligt med väl anpassade längder. Vad är det jag inte förstår? Utveckla gärna!
Men annars är det mycket omständigare och behöver du komplettera så kan du inte koppla in tändtråden direkt på en brytaktor utan man behöver först montera en plint och sedan dra kabel intern och märka upp med partex osv. Hålla på med olika rader med plintar som hör till olika jordfelsbrytare osv.
Dessutom är både Hager FW och Garo m.m. elcentraler med mindre djup bakom DIN-skenorna än stora elcentraler som vanligtvis är uppbyggda med plintar för större projekt vilket gör att det blir väldigt trångt med plintar och kablar. Släng in att rörutloppen kommer på samma ställe så år det ännu trängre.
Det är bara att se på bilder tidigare i tråden vad trångt det är vid plintarna, tänk bara att försöka hitta en slang bakom all härva för att komplettera med en tråd till.
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Får man fråga vad för KNX-apparater du planerat att köra med i elcentralen?
//Patrik
//Patrik
Jag köpte några varianter från Schneider förra året för att kunna testa lite och komma igång med ETS och prova integration mot OpenHAB som är viktig för mig. De fungerade väldigt smärtfritt och enkelt så om det inte finns goda skäl att välja något annat så blir det nog Schneider. Binäringångarna från Theben med möjlighet att använda temperatursensor som du tipsade om i annan tråd verkar smarta så det är nog troligt att det blir sådana.Patrik_Hed skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggahus.se/forum/threads/roeda-rosen-dags-foer-insidan.429789/page-3#post-4471383
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Gött! Ja, Schneider är ett säkert kort och deras apparater finns alltid på svenska. Dock tillhör dina produkter dom som håller på att utgå för att ersättas av deras tredje generation KNX-apparater som dom kallar Spacelogic. Så om du köper fler apparater så är det bra att köra på Spacelogic. Deras nya dimmeraktor är dessutom mycket bättre att dimra LED än deras gamla. Lite problem med att dimra lågt tidigare.krillek skrev:
Jag köpte några varianter från Schneider förra året för att kunna testa lite och komma igång med ETS och prova integration mot OpenHAB som är viktig för mig. De fungerade väldigt smärtfritt och enkelt så om det inte finns goda skäl att välja något annat så blir det nog Schneider. Binäringångarna från Theben med möjlighet att använda temperatursensor som du tipsade om i annan tråd verkar smarta så det är nog troligt att det blir sådana.
[bild]
[länk]
Kör du DALI så är deras DALI-gateway basic 1-kanal att rekommendera!
Om du behöver många dimmerkanaler kan jag även tipsa om en 8-kanalig dimmeraktor på 8 moduler från Theben eller Garo. Den är väldigt platsbesparande. Motsvarande 8-kanaler med Schneider är 16 moduler brett.
https://www.garo.se/sv/proffs/produ...-monterade-knx-produkter/dimmeraktor-univ-8-k
//Patrik