Hej,

Har spacklat vanliga småhål och nått större hål i några rum och sedan målat med OK resultat, men inte tillräckligt bra för att jag ska bli nöjd. Nu ska jag åter på det igen, men det är några större hål och nått mindre och skulle behöva lite hjälp med hur jag bör göra.

Första hålet är bredvid ett fönster där förra ägarna karvat bort ca halva tjockleken av gipsskivan, ca 1 cm djupt. Ska jag använda gipsbruk för att fylla och sen spackel? Ska jag bara fylla hålet, eller ska jag spackla stort runtomkring?

Det andra hålet/märket är ca 50 cm brett där det suttit en bänkskiva mot, så det blivit märke av från byggfog och silikon. Ska man bara spackla i märkena eller ska man dra ut det över större area?

Ge gärna tips på bra produkter också!

Tack på förhand!

• Reparationsbehov vid fönsterkarm, skadad puts, synliga skruvhål, ojämn yta, inomhusmiljö, aftonljus genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skador, tapetrester, hål och skruvhål under renovering eller efter tavlor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Köp en hink med medium spackel. Dra på i tre vändor, inte för tjockt första lagret. Ut kanske 5 cm per sida.

Där skivan har varit kan du slipa innan du spacklar för att ta bort böset. Eller "hyvla" med rakblad.

Slipa med maskin eller abranet.

Klart!

Dett finns ju diverse spackelremsor. Är detta något att använda på det stor hålet för att hindra att det spricker i framtiden?

AXS
Möjligen något för att skydda hörnet, men tror det är onödigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.