Jag behöver en stor (eller flera mindre) centra för att kunna hantera normalt behov för en elcentral, plintar och KNX-apparater. KNX-delen kräver runt 75 moduler och elektrikern gissar på lika mycket för huvudbrytare, dvärgbrytare, jfb, och plintar för allt utgående. Tyvärr har inte elektrikern någon erfarenhet av KNX så han är lite villrådig inför vilken typ av kapsling som är lämplig. Utrymmet där centralen/centralerna ska sitta klarar upp till ungefär 700 mm bredd, 1500 mm höjd och 200 mm djup.

Någon som har förslag på fabrikat/modeller?

Utbudet av utanpåliggande är lite större än infällda. Jag skulle bett elektrikern ta kontakt med en skåpsbyggare. Att få en färdigbyggd blir mycket billigare. Personligen gillar jag Garo montage och deras kapslingar. Kolla Garo.se. Hagers är lite plastiga även om jag gillar deras normkomponenter.

• Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
Jag satte 2x42 på bv där servisen kommer från mätarskåpet och 1x42 på öv och 1x42 i garaget. Satte KNX enheterna decentraliserat för att inte behöva dra ner allt genom hela huset.

• Gilla
krillek
  • Laddar…
tommib
Kommer du programmera KNX själv? Eller tar elektrikern in en konsult?

Om inte så skulle jag avråda från att använda just den elektrikern för installationen. Om vederbörande inte ens kan välja kapsling på ett vettigt sätt så skulle jag ställa mig tveksam till hens förmåga att lösa logiken i en KNX-installation.

• Gilla
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kommer du programmera KNX själv? Eller tar elektrikern in en konsult?

Om inte så skulle jag avråda från att använda just den elektrikern för installationen. Om vederbörande inte ens kan välja kapsling på ett vettigt sätt så skulle jag ställa mig tveksam till hens förmåga att lösa logiken i en KNX-installation.
God poäng, tack! Jag kommer hur som helst programmera KNX själv. Har satt upp en liten testrigg och labbat en del med ETS och konstaterat att det inte är jättekomplicerat, möjligen med undantag för värmestyrning. Behöver jag hjälp med det tar jag nog in en konsult - vill ha full koll på vad som styr mitt hus :cool:

R Robert-san01 skrev:
Jag satte 2x42 på bv där servisen kommer från mätarskåpet och 1x42 på öv och 1x42 i garaget. Satte KNX enheterna decentraliserat för att inte behöva dra ner allt genom hela huset.
för sent för decentralicerat tyvärr men har insett att det hade sparat en del kabeldragning. Vad använde du för 2x42?

K
75 moduler låter snålt. Jag har 252 moduler på övervåningen och 168 på nedervåningen.
Alla aktorer har minst 1 modul i luftspalt och översta raden dedikerad till våningsplintar från Wago.

Kapslingarna är Hager FWB i plåt. Dom går att fälla in om man vill. Är nöjd med dom, men tycker det är lite glest med genomföringar som passar 16mm rör. Många mindre för vitkabel blir vakanta.
Finns säkert andra flänsar att välja mellan.

Prylarna avger värme, viktigt att låta värmen stiga.

• Gilla
krillek
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Utbudet av utanpåliggande är lite större än infällda. Jag skulle bett elektrikern ta kontakt med en skåpsbyggare. Att få en färdigbyggd blir mycket billigare. Personligen gillar jag Garo montage och deras kapslingar. Kolla Garo.se. Hagers är lite plastiga även om jag gillar deras normkomponenter.
kikade lite på Garo och de verkar bra men hittar inget större än 3x25. Två sådana skulle ju kunna fungera och utanpåliggande är inget problem.

K KjellTimell skrev:
75 moduler låter snålt. Jag har 252 moduler på övervåningen och 168 på nedervåningen.
Alla aktorer har minst 1 modul i luftspalt och översta raden dedikerad till våningsplintar från Wago.

Kapslingarna är Hager FWB i plåt. Dom går att fälla in om man vill. Är nöjd med dom, men tycker det är lite glest med genomföringar som passar 16mm rör. Många mindre för vitkabel blir vakanta.
Finns säkert andra flänsar att välja mellan.

Prylarna avger värme, viktigt att låta värmen stiga.
tror det kommer att räcka men det är självklart bra att ha utrymme över. Huset är en mindre flygelbyggnad på 120 kvadrat så behovet är inte enormt.

vad använder du för kapslingar?

krillek krillek skrev:
för sent för decentralicerat tyvärr men har insett att det hade sparat en del kabeldragning. Vad använde du för 2x42?
Hager Volta, dock för inbyggnad. Skall tilläggas att det är två centraler jag bara satte bredvid varandra och kopplade med 2st stumpar 40 slang. Ena blev kraft och den andra KNX.

Edit: 4x12 är dem.

krillek krillek skrev:
Jag behöver en stor (eller flera mindre) centra för att kunna hantera normalt behov för en elcentral, plintar och KNX-apparater. KNX-delen kräver runt 75 moduler och elektrikern gissar på lika mycket för huvudbrytare, dvärgbrytare, jfb, och plintar för allt utgående. Tyvärr har inte elektrikern någon erfarenhet av KNX så han är lite villrådig inför vilken typ av kapsling som är lämplig. Utrymmet där centralen/centralerna ska sitta klarar upp till ungefär 700 mm bredd, 1500 mm höjd och 200 mm djup.

Någon som har förslag på fabrikat/modeller?
Tur man är äldre skulle inte i min vildaste fantasi orka lägga all denna energi för att få ett hus beboligt rent elektriskt sett. Dom få timmarna de flesta tillbringar hemma innehåller nog väldigt lite av dessa proplem. Vill bara tillägga har varit i elbranschen riktigt många år o är ingen bakåtsträvare. Tycker bara det ibland bara blir förmycket för mycket teknik, behöva en telefon för i vissa fall tända en enkel belysning

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
B BJER skrev:
Tur man är äldre skulle inte i min vildaste fantasi orka lägga all denna energi för att få ett hus beboligt rent elektriskt sett. Dom få timmarna de flesta tillbringar hemma innehåller nog väldigt lite av dessa proplem. Vill bara tillägga har varit i elbranschen riktigt många år o är ingen bakåtsträvare. Tycker bara det ibland bara blir förmycket för mycket teknik, behöva en telefon för i vissa fall tända en enkel belysning
Förstår din poäng men är själv både ”äldre” och teknikintresserad. Har provat lite olika varianter såsom hue och z-wave, men landar i KNX just för att kunna kombinera ”normal” hantering med impulsbrytare för av/på/dim med automation på soluppgång/nedgång och appstyrning. För mig ska tekniken förenkla, även för ”farmor Agda”, snarare än att komplicera.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Förstår din poäng men är själv både ”äldre” och teknikintresserad. Har provat lite olika varianter såsom hue och z-wave, men landar i KNX just för att kunna kombinera ”normal” hantering med impulsbrytare för av/på/dim med automation på soluppgång/nedgång och appstyrning. För mig ska tekniken förenkla, även för ”farmor Agda”, snarare än att komplicera.
Och vad gör när Agda ringer o säger det går inte släcka lampan i sovrummet

Vi körde på en central från Hager med 216 platser. Skulle kanske varit bra med lite mer. Detta är under uppbyggnad, så allt är inte helt korrekt gjort. Justerar och uppdaterar lite då och då.

Har sedan en central med ca 80 platser i garaget. Den är en undercetral men är kopplad som en egen linje i knx, kör knx över ip ut dit över en fiberkabel

• Elcentral under uppbyggnad med olika säkringar, kablar och komponenter, ej färdigställd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
jonmo och 2 till
  • Laddar…
tommib
Är det ett "fuluttag" där nere till vänster, utan JFB? ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.